شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت بیمه سرمد بایستی استراتژی خود را متمرکز بر نیاز مشتریان بنا کند تا از این طریق سودآوری ایجاد کرده و علاوه بر خلأهای سال های پیشین خود، رضایتمندی سهامداران بزرگ و کوچک خود را بدست آورد.
کد خبر: ۶۲۳۹۴
روند کند تحولات فناورانه در بیمه سرمد/ تاکید سهادار اصلی بر رشد درآمدها نشانه چیست؟
تیتر20 - سودآوری شرکت های بیمه یکی از شاخصه های مهم رقابت پذیری در صنعت بیمه است؛ ضمن اینکه سودآوری مستقیما با بقای شرکت مرتبط می شود. با این حال این موضوع که کسب سودآوری شرکت های بیمه با چه سازوکار و استراتژی هایی به وجود می آید جای تفسیر و تحلیل دارد.

شرکت های بیمه ای به لحاظ سودآوری در رنکینگ های متفاوتی قرار دارند و هر کدام از این شرکت ها با ارائه گزارش های مالی در مقاطع مختلف، عملکرد و وضعیت خود را اعلام می کنند. بنابراین قصد داریم بر اساس گزارش های مالی ارائه شده به تحلیل و بررسی ضعف های شرکت بیمه سرمد در سودآوری بپردازیم. اما پیش از آن لازم است یک معرفی کوتاه از این شرکت داشته باشیم.

بیمه سرمد همچون تمامی شرکت‌های بیمه، سهامی عام بوده که سهامدار اصلی و بزرگ این مجموعه، بانک صادرات ایران است و بیمه سرمد از بدو تاسیس، این سهامدار بانکی را در کنار خود می دید. در حال حاضر پرتفوی این شرکت بسیار حجیم بوده و علی  رغم اینکه مشتریان بانک صادرات ایران در برخی بخش ها دستاوردهایی را برای این شرکت ایجاد کرده، اما لازم است که بیمه سرمد به سمت و سویی حرکت کند که رضایت سهامدار اصلی خود را بدست آورد. 

این در حالیست که بیمه سرمد در سال 1400 با مشکلاتی مواجه شد که بزرگترین نمود آن کاهش سودآوری این شرکت بود. به دنبال این ضعف تغییراتی در ترکیب هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت بوجود آمد که پس از آن در سال گذشته روند سودآوری این شرکت کمی رشد داشت و این شرکت در صورت‌های مالی خود در سه ماهه نخست سال 1401، حدود 96 میلیارد تومان سود شناسایی کرده که به نظر می رسد بخش عظیمی از این سودآوری متوجه مشتریان سهامدار اصلی است.

از طرفی مدیرعامل بانک صادرات که سهامدار اصلی بیمه سرمد است در یکی از سخنرانی های اخیر خود عنوان کرده بود که سودآوری پایدار و رشد درآمد بایستی هدف اصلی این شرکت قرار گیرد. از چنین گفته ای استنباط می شود که بیمه سرمد هنوز به آن نقطه موردنظر برای رضایتمندی سهامدار خود نرسیده است چرا که این شرکت هنوز نتوانسته است که عقب افتادگی سال های گذشته خود را در کاهش سودآوری جبران کند و این در حالیست که هیات مدیره شرکت بیمه سرمد بر اساس مستندات موجود در سامانه کدال، در روزهای پایانی سالی که گذشت پیشنهاد افزایش سرمایه را به مجمع عمومی فوق العاده داد تا توان مالی شرکت را جهت نگهداری سهم اتکائی اختیاری و افزایش سهم از بازار بیمه گری از محل آورده نقدی سهامداران تقویت نماید.

بخش های اصلی عقب افتادگی سال های اخیر این شرکت، مربوط به سرمایه های سازمانی، سرمایه های انسانی و سرمایه های اطلاعاتی بوده که عنصر اصلی تقویت سرمایه توجه ویژه به نوآوری است. اما بیمه سرمد تا چه میزان از نوآوری برای تقویت سرمایه خود استفاده کرده است ؟ این سوالی است که پاسخ آن بر اساس میزان مشارکت این شرکت با پدیده های استارت آپی در میزان فروش و نیز تولید حق بیمه مشخص می شود.

البته عدم تطبیق نگاه استراتژیک منجر شده تا بیمه سرمد نیز همانند سایر شرکت های بیمه ای با فناوری‏‌های‏‏‏‏ نوین ارتباط کمتری بگیرد و روند تحولات فناورانه در صنعت بیمه کندتر باشد. با بررسی ترکیب پرتفوی بیمه سرمد می بینیم که بخش اعظم پرتفویی که این شرکت تولید می‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند، بیمه اجباری و ثالث است که این شاخه از بیمه، ویژگی بزرگی محسوب نمی شود.

 در واقع هرگاه ترکیب پرتفو به سمت بیمه‏‌های‏‏‏‏ اختیاری و بلندمدت مانند عمر حرکت کند، می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌توان انتظار داشت ضریب نفوذ بیمه در مردم بیشتر شده و این راهی مطمئن برای افزایش سودآوری قطعی در این شرکت خواهد بود که در این اتفاق نیاز به خلاقیت و استقبال از ایده‌‏های‏‏‏‏ نو و فناوری‏‌های‏‏‏‏ نو احساس می شود. 

از طرفی بسیاری از مدیران بر این باورند که معیار و مقیاس موفقیت در سودآوری پایدار از طریق سهم بازار حاصل می شود. البته استراتژی افزایش سهم بازار، استراتژی موفقی بوده اما اگر صرفا یک شرکت به دنبال این استراتژی باشد، از آنجایی که تعداد زیادی شرکت از این استراتژی مشابه تبعیت می کنند، در یک بازی رقابتی منفی گرفتار می شوند که سودآوری تمامی بازیگران و فعالان را به تحلیل می برد. این موضوعی است که بیمه سرمد نیز با این نگرش در آن گرفتار شده و تابوی سهم بازار در صنعت بیمه دامن گیر سرمد شده است.

آنچه که در پایان لازم به ذکر بوده آن است که شرکت بیمه سرمد بایستی استراتژی خود را متمرکز بر نیاز مشتریان کند تا از این طریق سودآوری ایجاد کرده و علاوه بر خلأهای سال های پیشین خود، رضایتمندی سهامداران بزرگ و کوچک خود را بدست آورد. اما آنچه که مشاهده می شود بیمه سرمد از هیچ ترفند و خلاقیتی برای بهبود وضعیت مالی شرکت خود استفاده نکرده و دست یاری به سوی سهامداران خود دراز کرده تا وضعیت را از این طریق مدیریت کند.


ارسال نظرات
موضوعات روز