پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
تیتر20 بررسی کرد؛
وقتی افراد می‌خواهند با خیال راحت سبد محصولات خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تکمیل کنند، دقت کافی در برداشتن کالاها به خرج نمی‌دهند،در نتیجه با مشکلاتی از جمله کالاهای معیوب پس از خرید روبرو می‌شوند، بنابراین در این رابطه ضرورت کنترل کیفیت مستمر محصولات عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بشدت احساس می‌شود.
کد خبر: ۶۲۴۵۱
ضعف کنترل فیزیکی کالاها در فروشگاه های زنجیره ای
تیتر20 - این روزها با توجه به تعدد فروشگاه های زنجیره ای لزوم نظارت بر عملکردها بیش از گذشته احساس می‌شود، حال در این زمینه به تازگی مواردی بیشتر از گذشته در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از کالاهای معیوب، ضربه خورده و حتی باز شده و...، دیده شده است که ناشی از حمل و نقل و نگهداری غیر اصولی کالاها و روش چیدمان آن ها در شلف ها و همچنین نبود نظارت های مستمر بر روی کالاهای چیده شده در قفسه فروشگاه هاست که به طور قطع با تشدید این روند، اعتماد مشتریان نسبت به برندهایی که چنین مواردی در آن‌ها دیده می‌شود، ضربه خواهد خورد.

این درحالیست که وقتی افراد می‌خواهند با خیال راحت سبد محصولات خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تکمیل کنند، دقت کافی در برداشتن کالاها به خرج نمی‌دهند،در نتیجه با مشکلاتی پس از خرید روبرو می‌شوند، بنابراین در این رابطه ضرورت کنترل کیفیت محصولات عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بشدت احساس می‌شود.

شبکه نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه است؟
سطوح نظارت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظارت و بازرسی داخلی خود فروشگاه‌ها شروع و در مرحله بالاتر توسط بازرسی اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود. پس از این دو سطح از نظارت و بازرسی یعنی بازرسی‌های داخلی شرکت‌ها بر شعب تحت پوشش از یکسو و بازرسی و نظارت اتحادیه بر اعضای خود از سوی دیگر با سطوح دیگری از نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای روبه‌رو می‌شویم.

این نظارت‌ها توسط وزارت صمت، سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار، اتاق اصناف ایران، سازمان تعزیرات حکومتی، شبکه بهداشت و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه انجام می‌شود به گونه‌ای که شاید بتوان گفت نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای حداقل در پنج سطح مختلف یا حتی شاید هم بیشتر صورت می‌گیرد.

با وجود این شبکه نظارت گسترده باز هم شاهد هستیم که کالاهای ضرب خورده و معیوب در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره ای خود نمایی می‌کند، براین اساس باید خود فروشگاه‌ها احساس مسئولیت در قبال مشتریان خود کرده و با نظارت و پایش مستمر کالاهای خود، از عرضه کالاهای معیوب در زنجیره توزیعی خود جلوگیری کنند، چرا که در نهایت خود برندها در این زمینه مسئول هستند و زمانیکه مشتری ببینید، چنین کالاهایی در معرض دسترس او قرار دارد، دیگر عطای خرید از آن برند فروشگاه زنجیره‌ای را به عطایش می‌بخشد.

 گام‌های مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قبال کیفیت کالاهای عرضه شده   
در زمینه فروشگاه های زنجیره‌ای باید چند اصل مهم را سرلوحه کار خود قرار دهند، تا درگیر چنین مسائلی نشوند، در وهله اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید مطابق با قراردادهایی که با تامین کنندگان مختلف کالا منعقد می‌کنند، این تامین کنندگان باید نتیجه آزمایش‌های مختلف که از ابتدا تا آغاز زنجیره تولید به عمل می‌آید را در اختیار فروشگاه‌ها قرار دهند، قدر مسلم هر شرکتی که نتواند این آزمایش‌ها را به صورت موفقیت آمیز انجام ندهد، فروشگاه‌های زنجیرهای نباید با آن‌ها، همکاری کنند، چرا که سرانجام همکاری با چنین تامین‌کننده و تولیدکننده‌ اهمال کاری عرضه کالاهای ضرب خورده، معیوب و ...، در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که نتیجه آن نیز سلب اعتماد مشتریان خواهد بود.

 در وهله دوم نیز باید کنترل های دقیقی در مورد عرضه کالاهای با کیفیت در تمامی شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شود، در این زمینه باید کیفیت تمامی محصولات عرضه شده در تمامی شعب در سراسر کشور یکسان باشد و تفاوتی در این زمینه وجود نداشته باشد، از سوی دیگر باید زمانی که کالاها به شعب مختلف وارد می‌شود، عوامل فروشگاه های زنجیره‌ای تک تک محصولات را بازرسی کنند و از قرار گرفتن، کالاهای ضرب خورده، معیوب و ...، در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای جلوگیری کنند،چرا که این موضوع به شدت برای فروشگاه‌های زنجیره ای بشدت گران تمام خواهد شد و آن‌ها به مرور مشتریان خود را از دست خواهند داد.

از سویی در وهله سوم کالاهایی که قرار است در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شوند، باید تمامی مجوزهای لازم از نهاد‌های که قانون به آن‌ها اشاره کرده، از جمله وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، بهداشت و سازمان‌های نظیر دامپزشکی، استاندارد و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را اخذ کنند، در غیر این صورت باید از عرضه کالاهایی که این مجوزهای قانونی را ندارند، جلوگیری به عمل آید.   

همچنین در وهله چهارم نیز فروشگاه‌های زنجیرهای نیابد تنها به مجوزهای نهادهای نظارتی اکتفا کنند، بلکه خود نیز باید از لحظه ورود کالا رصد و پالایش خود را قبال کالاهای عرضه شده انجام دهند و با انجام نظارتهای مختلف و متعدد، سلامت محصولات عرضه شده را در تمامی ابعاد و جنبه‌ها آزمایش کرده و به نوعی از این بابت مطمئن شوند.

دست آخر نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید با انجام مستمر و مرتب نظرسنجی به روش‌های مختلف، از نظر مشتریان خود در رابطه با کیفیت محصولات عرضه شده در تمامی جنبه‌های مطلع شوند و در هر جایی که نقصان و ضعفی دیده شده، به سرعت آن را برطرف کنند،

ارسال نظرات
موضوعات روز