دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
برای تولید پوشاک ایرانی پارچه نداریم!

تیتر20- مریم یعقوبی - صنعت پوشاک به دلایل مختلف از رشد خوبی در سال های اخیر برخوردار نبود. افت سطح کیفی لباس و پوشاک از یک طرف و کم بودن تنوع در طراحی و مدل از طرف دیگر عمده دلایل عدم رغبت مصرف کننده داخلی برای خرید پوشاک تولید داخل است.

لباس و پوشاک مهمترین نشانه فرهنگی و بارز ترین و مشخص ترین مظهر قومی و بهترین وسیله انتقال نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیر پدیده های فرهنگ پذیری در بین جوامع گوناگونی انسانی قرار گیرد.

این تاثیر تا بدانجا است که استیلای فرهنگی و سلطه پذیری در وهله اول از طریق انتقال پوشاک صورت گرفته است و در بسیاری از جوامع با تغییر پوشاک یک جامعه رفتار اجتماعی و معیشت آنها نیز دچار دگرگونی شده است.

امروزه نقش و اهمیت پوشاک به حدی است که به راستی می توان تمامی فرهنگ و هنر هر کشوری را در پوشاک مردم آن سرزمین جلوه گر دانست.

صنعت تولید پوشاک و لباس صنعتی بسیار گسترده و دارای پتانسیل بالا است. این صنعت باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال شده و می تواند در چرخه اقتصادی کشور کمک بسزائی داشته باشد.

صنعت پوشاک به علل مختلف از رشد خوبی در سال های اخیر برخوردار نبود. افت سطح کیفی لباس و پوشاک از یک طرف و کم بودن تنوع در طراحی و مدل از طرف دیگر، عمده علل عدم رغبت مصرف کننده داخلی برای خرید پوشاک تولید داخل است.

برای آسیب شناسی این عدم تمایل مصرف کنندگان با ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و لباس تهران به گفتگو نشستیم.

به گفته شیرازی متاسفانه مشکلات صنعت نساجی به حوزه پوشاک هم سرایت کرده است.

وی افزود: «در واقع مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک، پارچه است که تولیدکنندگان کوچک یا بنگاه های بزرگ تولید پوشاک با چالش کمبود پارچه و ملزومات اولیه تولید پوشاک مواجه هستند.»

رئیس اتحادیه پوشاک و لباس از عوامل دیگر عدم پیشرفت این صنعت به فضای باز واردات پوشاک خارجی و در نتیجه ارزانی بیش از حد پوشاک خارجی اشاره کرده و می گوید: « تولیدکننده داخلی هزینه هایی دارد که نمی تواند آن را بر قیمت تمام شده کالای تولیدی سرشکن نکند. افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تبلیغات برندینگ، افزایش حقوق و دستمزد و نظارت و جرائم سنگین هزینه هایی است که روی تولید پوشاک تاثیر منفی داشته و از طرفی پوشاک و لباس هم متناسب با سایر محصولات داخلی افزایش قیمت ناخواسته دارد.»

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و لباس با ابراز نگرانی نسبت به تحویل بازار پوشاک ایران به ترکیه از این اقدام دولت به عنوان اقدامی عجیب و خارج از اصول حمایت از تولید داخل نام برده و تاکید کرد: «25 سال پیش ترکها صنعت تولید را به دست گرفتند و الان به بازار ما چشم دوخته اند. در جایی که ما می توانیم تولید با همان کیفیت ترکیه داشته باشیم و دراختیار مصرف کننده قرار دهیم چرا باید امکانات و تسهیلات در اختیار فروشگاه ها و برند های ترکیه ای قرار گیرد؟»/خبرآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز