پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
این یک زنجیره معیوبی است که برخی از فروشگاههای زنجیرهای بد حسابی میکنند و یکسری از شرکتهای بزرگ پخش نیز در این زمینه با تولیدکنندگان رفتار مالی مناسبی ندارند،که این موضوع تبعات بسیاری برای تولیدکنندگان به دنبال داشته و آنها را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.
کد خبر: ۶۳۸۱۹
تیتر20 - تولیدکنندگان درحال حاضر در زنجیره توزیع یکسری مشکلاتی را با شرکتهای پخش و فروشگاههای زنجیرهای دارند،یکسری از شرکتهای پخش بر اساس قرارداد و توافقات عمل نمیکند، بعضی از تولید کنندگان میلیاردها تومان از شرکتهای پخش و فروشگاههای زنجیرهای طلب دارند، به بیان دیگر تولیدکنندگانی که خود دارای شرکت پخش هستند، از فروشگاههای زنجیرهای و آنهایی که ندارند، از شرکتهای پخش، مطالبات بسیاری دارند.
این یک زنجیره معیوبی است که برخی از فروشگاههای زنجیرهای بد حسابی میکنند و یکسری از شرکتهای بزرگ پخش نیز در این زمینه با تولیدکنندگان رفتار مالی مناسبی ندارند،که این موضوع تبعات بسیاری برای تولیدکنندگان به دنبال داشته و آنها را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.
شرکتهای پخش در زنجیره تامین یک نقش بسیار حیاتی دارند و به عنوان واسطه بین تولیدکنندگان و فروشگاه ها عمل میکنند. در این روند، شرکتهای پخش کالاهای تولیدکنندگان را با هدف فروش آنها به مشتریان خود، از جمله خردهفروشان، عرضه میکنند.
حال در مورد مطالبات معوق تولیدکنندگان، شرکتهای پخش نقش مهمی دارند. هنگامی که شرکتهای پخش کالاها را از تولیدکنندگان خریداری میکنند، یک تعهد مالی به تولیدکننده برای پرداخت مبلغ معادل کالا ایجاد میشود. اگر پرداخت مبلغ به تولیدکننده به هر دلیلی تاخیر میکند یا انجام نمیشود، مطالبههای معوق به وجود میآید.
دلایل مطالبات معوق میتواند شامل عدم توانایی شرکتهای پخش در پرداخت به دلیل مشکلات مالی، تعداد زیاد بدهیها، کنترل ضعیف مدیریتی،بد حسابی فروشگاه ها، سرمایه گذاری در حوزه های دیگر و... باشد.
در نتیجه، مطالبات معوق میتواند بر تولیدکنندگان تاثیر منفی داشته باشد و موجب مشکلات مالی برای آنها شود. از این رو، اهمیت دقیق پرداخت به موقع و یا هماهنگی با تولیدکنندگان برای مدیریت بهتر مطالبات معوق بسیار زیاد است.
از سویی اگر بخواهیم به نقش شرکتهای پخش در مطالبات معوق تولیدکنندگان اشاره کنیم، باید گفت،شرکتهای پخش باید با معیارهای تجاری خود هماهنگ شوند تا موجب ایجاد تعادل مالی بین دریافت و پرداخت مبالغ شوند. این کار میتواند با بهینهسازی جریانهای نقدی و مدیریت موثر بدهیها انجام شود.
در همین حال شرکتهای پخش باید از رعایت قراردادها و تعهدات مالی بهعنوان بخشی از تعاملات تجاری با تولیدکنندگان پیروی کنند. این عمل باعث ایجاد اعتماد بین دو طرف و کاهش میزان مطالبات معوق میشود.
با مدیریت صحیح موجودی کالاها در شرکتهای پخش، میتوان مطالبات معوق را به حداقل رساند و به تولیدکنندگان به موقع و به میزان مناسب پرداخت کرد.
از طرفی شرکتهای پخش باید پرداختها را براساس زمانبندی تعیین شده و با رعایت مواعد تعهدات خود انجام دهند. این کار باعث اعتماد و رضایت تولیدکنندگان میشود.
چرا شرکتهای پخش مطالبات تولیدکنندگان را نمیدهند؟
دلایل مختلفی میتواند وجود داشته باشد که شرکتهای پخش مطالبات تولیدکنندگان را به موقع نمیدهند. اول اینکه شرکتهای پخش ممکن است با مشکلات مالی مواجه شوند که باعث کندی در پرداخت مطالبات به تولیدکنندگان میشود. این مشکلات مالی میتواند به دلیل کاهش فروش، افزایش هزینهها یا مشکلات دریافت مبلغ از مشتریان باشد. دوم هم اینکه عدم مدیریت موثر جریانهای نقدینگی و برنامهریزی مناسب برای پرداخت مطالبات میتواند باعث تاخیر در پرداخت شود.
در وهله سوم، در برخی موارد، ممکن است قراردادهای میان شرکتهای پخش و تولیدکنندگان دقیق بسته نشده باشد یا مواردی که نیاز به تفسیر دارند وجود داشته باشد که باعث تاخیر در پرداخت مطالبات میشود.
در وهله بعدی رقابت شدید در بازار و تلاش برای حفظ میزان سود ممکن است باعث کاهش مبالغ پرداختی به تولیدکنندگان شود. دست آخر نیز شرکتهای پخش ممکن است به دلیل افزایش ریسک اعتباری ترجیح دهند پرداخت مطالبات را به تعویق بیندازند.
به طور کلی، تاخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان میتواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد که در نهایت به تنش در روابط تجاری بین شرکتهای پخش و تولیدکنندگان منجر شود. این موضوع میتواند تاثیر منفی بر کیفیت تولیدات و توانایی تولیدکنندگان در تامین منابع مالی داشته باشد.
تغییرات در شرایط اقتصادی نیز میتواند در توانایی پرداخت مطالبات تولیدکنندگان توسط شرکتهای پخش تاثیر بسزایی داشته باشد.