جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
یک نماینده مجلس در گفتگو با تیتر ۲۰ عنوان کرد:
صنعت پخش متولی مشخصی دارد؛ اما اجرا نشدن و اجرای نیم بند قانون و دخالت سایر وزارتخانه‌ها در کار متولی اصلی، به چالش بزرگ این صنعت تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۴۷۷۲

حوزه پخش متولی دارد؛ قانون اجرا نمی‌شود/ بدون پخشی‌ها امنیت غذایی تامین نمی‌شود

تیتر20 - جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس در گفت و گو با "تیتر 20"  گفت: متاسفانه قانون انتزاع و سپردن تنظیم بازار محصولات کشاورزی و موادغذایی به وزارت جهاد کشاورزی که در این قانون پیش بینی شده، به خوبی اجرا نمی شود و یا ناقص اجرا می شود. از سوی دیگر وزارت صمت در وظایف وزارت جهاد کشاورزی و در مسئولیت هایی که به عهده اش نیست، دخالت می کند که این مساله هم به نوبه خود مشکلاتی را به وجود آورده است. 


محمودزاده با تاکید بر اینکه طبق قانون انتزاع، تمام مسایل مربوط به بخش کشاورزی و مواد غذایی از تولید تا مصرف و بازاریابی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، اظهار داشت: این وزارتخانه از طریق بخشی به نام صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع غذایی این موضوع را پیگیری می کند. بنابراین صنعت پخش متولی دارد ولی یا قانون به خوبی اجرا نمی شود و یا نیم بند اجرا می شود. بنابراین اگر ایراداتی هم وجود دارد، در اجرای قوانین است و مجلس باید از جنبه وظیفه نظارتی خود، این موضوع را پیگیری و حل کند.

 
او در ادامه افزود: اگر بخواهیم مشکلات صنعت پخش در بخش موادغذایی را حل کنیم، این کار را می توان حتی با ارائه یک استفساریه به مجلس انجام داد. این استفساریه می تواند مبنی بر این باشد که وظیفه پخش مواد غذایی را کدام وزارتخانه برعهده دارد که بر اساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول این موضوع است. بنابراین می توان دخالت وزارتخانه های مختلف در صنعت پخش را از طریق یک استفساریه هم حل کرد.


استانداردهای لازم در صنعت پخش اعمال نشده است
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس درخصوص نقش و اهمیت صنعت پخش در امنیت غذایی گفت: بخش تولید محصولات کشاورزی و موادغذایی یک زنجیره است که از مزرعه آغاز شده و به انبارداری، سورتینگ و درجه بندی، بسته بندی و در نهایت حمل و نقل و پخش ختم می شود. شاید در مورد یک محصول یا ماده غذایی تولید بسیار خوبی داشته باشیم ولی اگر در پخش، توزیع و انتقال به بازار مصرف دچار مشکل باشیم، کل محصول دچار ضرر و زیان می شود، زیرا همین نقیصه موجب ضایعات و از بین رفتن کیفیت محصول می شود.  


او با بیان اینکه این موضوع در مورد صادرات هم صادق است، اظهار داشت: اگر بسته بندی، پخش و ماشین های حمل و نقل مواد غذایی و محصولات کشاورزی دچار مشکل باشد، به رغم مزیت هایی که در این حوزه داریم، اما در مسیر صادرات دچار مشکل خواهیم شد؛ زیرا محصول فاسد شده و مرجوع می شود که این موضوع در نهایت به زیان کشورمان است. 


محمودزاده با تاکید بر اهمیت فوق العاده صنعت پخش که در ادامه زنجیره تولید قرار دارد، گفت: این در حالی است که صنعت پخش و حمل و نقل با مشکلات و چالش های اساسی دست به گریبان است و کمبودهایی در این زمینه وجود دارد و تاکنون نتوانسته ایم استانداردهای لازم را در مورد این صنعت استراتژیک اعمال کنیم. 


مجلس و دولت مشکلات صنعت پخش را رفع کنند
نماینده مردم مهاباد در مجلس با بیان اینکه صنعت پخش ضمن تاثیر مستقیم و پررنگ در تامین امنیت غذایی، در رفع چالش ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی نقش بسیار موثری دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر در کلانشهری مانند تهران با کمبود مرغ، گوشت و سایر اقلام و کالاهای اساسی مواجه شویم، صنعت پخش می تواند سریعا این چالش و مشکل را حل کند؛ به این معنا که صنعت پخش می تواند با حمل این محصولات از اقصی نقاط کشور با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر، آنها را در بازار پایتخت توزیع کند و چالش های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی را حل کند. 


محمودزاده با اشاره به اینکه کمبود موادغذایی و کالاهای اساسی صرفا مشکل اقتصادی نیست، بلکه جنبه های سیاسی، امنیتی و اجتماعی هم دارد، عنوان کرد: صنعت پخش به قدری مهم است که می تواند مشکلات و چالش های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی را با حمل و نقل درست و سرعت بالا، حل کند. بنابراین یک بخش بسیار مهم در زنجیره تولید بخش کشاورزی و مواد غذایی است که باید به آن اهمیت داده شده و مشکلات و چالش های آن با مساعدت دولت و مجلس رفع شود.  

 

ارسال نظرات
موضوعات روز