دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
هرگاه تورم در سطوح قبلی خود در حال درجا زدن باشد تا روند صعودی در پیش گیرد، مقامات اقتصادی سیاست‌های انقباضی را تمدید خواهند کرد.
کد خبر: ۶۵۰۴۲

تیتر۲۰- با توجه به اینکه جرمی پاول و کریستین لاگارد روسای بانک مرکزی در آمریکا و اروپا، هر دو در هفته آینده سخنرانی خواهند کرد، کارشناسان اقدامات این دو مقام اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند. بر این اساس باید به هر گونه واکنش تحلیلگران و کارشناسان مربوط به این حوزه نگاهی انداخت.

نظرسنجی‌ها در خصوص عملکرد لاگارد حاکی از آن است که این مقام سیاسی-اقتصادی، عملیات ضد تورمی خود را به پایان رسانده و انتظارات را برای دسترسی سریع‌تر به تورم ۲ درصدی افزایش داده است. در راستای این موضوع برخی از کارشناسان تاکید کردند که گرچه لاگارد نرخ بهره سیاستی را به بالاترین سطح تاریخی خود رسانده است، اما این امر به معنای پایان راه سیاست‌های انقباضی نبوده و هرگاه تورم در سطوح قبلی خود در حال درجا زدن باشد تا روند صعودی در پیش گیرد، این چهره اقتصادی سیاست‌های انقباضی را تمدید خواهد کرد.

از سوی دیگر باید به عملکرد جرمی پاول در نشست ماه سپتامبر اشاره کرد. کارشناسان با توجه به سخنان این مقام در نشست خود و همچنین بررسی روند تورمی این کشور اعلام کردند که چرخه سیاست‌های انقباضی ایالات‌متحده به پایان نرسیده و تا سال ۲۰۲۴، ۵/ ۰ تا ۷۵/ ۰ واحد درصد به نرخ بهره اضافه خواهد شد.

اما شواهد گویای آن است که سیاستگذاران ایالات‌متحده، بریتانیا، ژاپن و سوئیس در نشست اخیر خود تصمیم گرفتند تا در چرخه سیاست‌های ضد تورمی خود وقفه ایجاد کنند. در پیرامون این بحث جنیفر مک کئون، اقتصاددان ارشد جهانی در کپیتال اکونومیکس تاکید کرد: «سیاستگذاران در اکثر کشورها از سال ۲۰۲۰ برای نخستین‌بار به سیاست‌های انبساطی روی خوش نشان داده و معتقدم که مقامات اقتصادی این کشورها در چند ماه آینده به سیاست‌های انبساطی روی خواهند آورد و نرخ بهره را کاهش خواهند داد.»

دلیل این امر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به دو عامل اصلی یعنی کاهش رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌های انرژی (هر بشکه نفت، ۹۵ دلار) در ماه‌های اخیر اشاره کرد. از این‌رو برخی از بانک‌های مرکزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در تلاش هستند تا پایان سال جاری سیاست‌های انبساطی خود را آغاز کنند.

با استناد به مطالب فوق ریچارد کلاریدا، اقتصاددان افزود: «اقدامات بعدی بانک مرکزی اروپا و آمریکا وابسته به داده‌های اقتصادی خواهد بود و نمی‌توان برآورد دقیقی از عملکرد بعدی آنها ارائه کرد.» در خصوص این موضوع مونیکا دیفند، رئیس موسسه آموندی هشدار داد: «فدرال رزرو کار زیادی انجام داده است و این مقدار تاخیر در انقباض در نهایت به اقتصاد آسیب می‌رساند.

توقف افزایش نرخ‌ها در حالی رخ می‌دهد که تورم در بسیاری از مناطق به‌شدت کاهش یافته است. در ایالات‌متحده، سرعت رشد قیمت‌ها از اوج ۱/ ‌۹ درصدی در ژوئن ۲۰۲۲ به ۷/ ‌۳ درصد در ماه گذشته بیش از نصف شده است.» در پیرامون این بحث برخی از کارشناسان تاکید کردند که مقامات آمریکایی در تلاش بودند تا با سیاست‌های مناسب تورم را به سطح ۲ درصدی برسانند، اما اکنون که تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور بر اثر افزایش هزینه‌های انرژی به سطح ۷/ ‌۳ درصدی رسیده است، قصد دارد بهره را در سطوح قبلی خود حفظ کند./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز