دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی در گفتگو با تیتر ۲۰:
داود چراغی با بیان اینکه در حال حاضر تشکل‌ها علاوه بر نقش نظارتی در تنظیم بازار هم ورود کرده اند، گفت: همین مساله باعث شده تا تعارض منافع با مصرف کنندگان عاملی برای تخلفات حوزه خرده فروشی‌ها و مشکلات آن‌ها در تشکل‌های مختلف شود.
کد خبر: ۶۶۲۹۷

تیتر 20 -  عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی با اشاره به اینکه صنف خرده فروشی در ایران خیلی علنی شکل نگرفته اند، گفت: در دنیا خره فروشی ها بر مبنای متراژ، حقوق مصرف کننده، راحتی در استرداد کالا و خدمات و ... دسته بندی کرده اند اما در ایران اینگونه نیست، به عبارت دیگر تشکل ها باید نقش حمایتی داشته باشند و به دولتمردان مشاوره بدهند.


داود چراغی با بیان اینکه در قرن بیستم تشکل ها با رویکرد آموزش و منافع صنفی توسعه پیدا کرده اند، افزود: بنابراین در مقطع کنونی در کنار تشکل های صنفی تشکل های مصرف کننده ها وجود داشته باشند تا از این طریق تعادل وجود داشته باشد.


چراغی با اشاره به اینکه در دنیا مغازه های زیر 300 متر برای خریدهای روزانه شکل گرفته اند، تصریح کرد: برای فروشگاه های متراژ 500 تا 1000 متر نقش سوپرمارکتی برای تامین خوراک هفتگی مردم هستند و فروشگاه های زنجیره ای کارکرد عمده و خرد دارند، به عبارت دیگر در وضعیت استاندارد فروشگاه های زنجیره ای گاهی کالای مورد نیاز خرده فروشی ها را تامین می کنند یعنی خریدهای بالا در آنجا مانند عمده فروشی هستند.


او با تاکید بر اینکه زمانی که در شهرها نظام تجاری را از نظام شهری و ... جدا شد بسیاری از مشکلات بروز کرد، اظهار کرد: در ایران نظام تجاری از شهرداری گرفته شده و به تشکل ها داده شده است در حالی که بخشی از این موضوع حاکمیتی است و منجر شده منافع فروشگاه ها با منافع مردم در تضاد قرار بگیرد. برای نمونه فروشگاهی که پارکینگ و یخچال کمتری داشته باشد هزینه کمتری بر مردم تحمیل می کند. بنابراین در دنیا دولت ها ورود می کنند تا فروشگاه هایی که کالاهای با کیفیت و خدمات مناسب تری ارائه می دهند سود بیشتری می برد و فروشگاه های که تخلف می کنند را از بازار اخراج می کنند.


عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی با تاکید بر اینکه تشکل ها در مقطع کنونی نه تنها نظارت می کند بلکه تنظیم بازار هم می کند، تصریح کرد: به همین دلیل جریانی شکل گرفته که اعضای فروشگاه های زنجیره ای وارد اتحادیه سوپرمارکتی ها می شوند و از طرف دیگر استانداردها از بین می رود به طوری که دیده می شود برخی فروشگاه های زنجیره ای شعبه های کوچکتر از سوپرمارکت راه اندازی شده و برخی مواقع سوپرمارکت هایی شکل گرفته اند که از برخی فروشگاه های زنجیره ای بزرگتر هستند و این مساله منجر به نابسامانی صنف خرده فروشی شده است.


چراغی با تاکید بر اینکه کسب و کارها در دنیا بر مبنای خدماتی که می توانند ارائه دهند شکل می گیرند، اظهار کرد: در دهه 80  طرح تحول نظام توزیع ارئه کردیم و طرح توزیع هم با پیشرفت روبرو شد و انواع روشهای فروش بیشتر رونمایی شد و منجر به رقابت با فروشگاه های سنتی شدند اما به یکباره از مذاکرات تشکل ها آغاز شد و بسیاری از اتحادیه ها و تشکل های استانی با مذاکره با فرمانداری ها و ... توانستند استانداردهای فروشگاه های زنجیره ای را از بین ببرند برای نمونه اعلام کردند که فروشگاه های زنجیره ای برای تخفیف باید مجوز بگیرند در حالی که این مساله غیرقانونی بود و از طرف دیگر مانع از این شد که کالاهایی که نزدیک به تاریخ انقضا بودند به فروش نرود به همین دلیل فروشگاه های زنجیره ای به دنبال روش های دیگری مانند گرفتن مجوز سوپرمارکتی و ... رفتند تا بتوانند درآمد خود را افزایش دهند.


او با تاکید بر اینکه خرده فروشی ها به دنبال کاهش قیمت و افزایش رقابت نرفته اند، اظهار کرد: امروزبه دنبال کالاهای کم کیفیت و ... رفته اند، در حالی که در نظام خرده فروشی مصرف کننده باید بتواند کالای خریداری شده را به فروشگاه زنجیره ای پس بدهد و از این طریق سطح رقابت در فروشگاها ها بالا برود. از طرف دیگر زمانی که استانداردها در فروشگاه ها رعایت نمی شود ضمن اینکه هزینه هایی بر مصرف کننده تحمیل می شود منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت مردم هم می شوند.

ارسال نظرات
موضوعات روز