تیتر20 - مهدی عارفی داریان، مدیرعامل فروشگاههای زنجیرهای یاران دریان با بیان اینکه تا دو سال گذشته فروشگاههای زنجیرهای با رشد قابلتوجهی روبهرو بودند، اما رشد قیمت املاک تجاری و قوانین و سیاستهای مداخلهگرانه دولتی مانع از رشد فروشگاهها شد به برخی از این سیاستها اشاره کرده و گفت: از جمله موضوعاتی که بر عملکرد فروشگاههای زنجیرهای اثر منفی بر جا میگذارد، درج قیمتهای مصرفکننده و تولیدکننده است که روی خدمات و کیفیت ارائه خدمات در فروشگاههای زنجیرهای نتیجه عکس داشته و دارد و این در حالی است که در هیچ جای دنیا قیمتها توسط دولت یا تولیدکننده تعیین نمیشوند، بلکه فروشگاههای زنجیرهای در یک بازار رقابتی و بر اساس کیفیت کالا و خدماتی که ارائه میکنند، قیمتها را تعیین و درج میکنند که این موضوع باعث ارتقای توان رقابتی در بهترین خدمات فروشگاهها میشود.
عارفی با اشاره به کاهشدرصد سود فروشگاههای زنجیرهای با تصمیم دولت گفت: با این تصمیم سقف تخفیف تولیدکنندهها نیز کاهش یافت و این در حالی است که کالاهای اساسی که زیر 5درصد مارجین در اختیار دارند، عملا امکان ارائه تخفیف وجود ندارد.
عارفی با بیان اینکه در ایران تغییر فرهنگ کار سختی است گفت: در همه جای دنیا یکی از ابزارهایی که به دولتها کمک میکند فروشگاههای زنجیرهای هستند؛ زیرا اولا در بحث مالیات به دلیل شفافیت بالای آنها و ثانیا در توزیع کالاها در شرایط گوناگون موفقتر از سایر روشهای خردهفروشی عمل میکنند.
وی ادامه داد: در برنامه توسعه چهارم و پنجم قرار شد سهم این فروشگاهها از اقتصاد افزایش یابد ولی این حرفها در حد شعار ماند. البته در سال 95 اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای با کمتر از 20 عضو راه افتاد، ولی امروز بیش از 120 عضو دارد و بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای در حال فعالیت بوده و دارای زیرساختهای قانونی، اساسنامه مورد تایید دولت و... هستند و با آنکه تا قبل از سال 95 سهم این فروشگاهها 5درصد بود، اکنون به 10 تا 15درصد رسیده است.
عارفی با بیان اینکه متاسفانه صددرصد استانداردهای تاسیس شعب رعایت نشده و برخی از این فروشگاهها به صورت نامنظم رشد کردهاند، افزود: این موضوع باعث نابسامانیهایی در بازارها شده و بنابراین اختلافاتی بین اتحادیههای مختلف دستاندرکار از فروشگاههای زنجیرهای گرفته تا سوپرمارکتیها و لبنیاتیها و... ایجاد شد که خوشبختانه تیم اتحادیه با جلساتی که برگزار کرده تا حدی مشکلات برطرف شده است.
به گفته وی رشد قیمت کالا مسلما مانع از خرید همه اقلام مورد نیاز میشود. امروز سبد مصرفکننده به شدت کوچک شده و قدرت خرید به شدت افزایش یافته است. در فروشگاههای زنجیرهای نسیه نداریم و بیشتر خریدهای اعتباری در جریان است که طی آن نهاد و موسسه کارتها را در اختیار کارمندان قرار میدهد، ولی در سوپرمارکتها خرید نسیه به شدت افزایش یافته است.
عارفی با بیان اینکه بازار به سمت تورم بیش از حد رفته و تولید کالا نیز سخت شده، گفت: تولیدکننده ناچار به عرضه نقدی کالا شده و نقدینگی مورد نیاز مغازهها افزایش یافته است. اما این خرید در تعداد بالا و حجم پایین صورت گرفته است و آمارها این موضوع را اثبات میکند.
وی گفت: به تولیدکنندگان حق میدهیم که فروشگاههای زنجیرهای محصول را با شرایط میفروشند، اما فروشگاهها نیز معتقدند خرید بالا و در حجم زیاد از تولیدکنندگان به نفع تولید است؛ هرچند تعویق بدهیها توسط فروشگاهها باعث عدمتعادل شده است. تولیدکنندگان حتی با طلبهای بالایی که دارند، به دلیل موضوعات رقابتی در بازار ناچار به ادامه همکاریها هستند و در واقع چیزی که این همکاری را ادامهدار کرده یک رابطه دوطرفه و تعامل طرفین است.
عارفی در نهایت گفت: فضا در فروشگاههای زنجیرهای کم است و تولیدکنندگان رقابتی را برای عرضه کالا در این فضای کم ایجاد میکنند که این امر میتواند قدرت ارائه تخفیفها یا جوایز و قرعهکشیها را ایجاد کند و در این مسیر در کنار تولیدکنندگان فروشگاههای زنجیرهای نیز برای ارائه تخفیف و کمک حضور دارند و حمایت میکنند. /ایران فود