امیرحسین فتاحی
سطح کمی وکیفی سرویس ارائه شده در حوزه پرداخت الکترونیکی طی سال 93 خصوصا در ایام پایان سال یک رکورد قابل تحسین برای تمامی فعالان این حوزه به حساب می آید.
آمارهایی که بانک مرکزی و شاپرک از عملکرد حوزه پرداخت الکترونیکی در سال 93 ارائه کرده اند و در شرکت های پرداخت الکترونیکی هم قابل رصد است، بروشنی نشان می دهد کارنامه پرداخت الکترونیکی هم از لحاظ رشد کمی و هم از منظر سطح کیفی خدمات ارائه شده کاملا مثبت است.
تعداد و مبلغ تراکنش ها در سال 93 رشد چشمگیری در حد 40 درصد داشته اند و این در حالی است که آمار مغایرت ها و سطح عدم دسترس پذیری سرویس علی رغم جهش های اتفاق افتاده در تراکنش ها، کاهش داشته اند. چنین شرایطی ناشی از یک اتفاق نیست بلکه برنامه ریزی، سرمایه گذاری و تلاش تمامی ارکان و لایه های فعال در حوزه پرداخت الکترونیکی را اعم از نهادهای ناظر و شرکت هاب پی اس پی نقش بسزایی در ارائه خدمات مطلوب تر به جامعه داشته است چنانچه تعداد تراکنش ها در شرکت فن اواکارت هم رشدی 24 درصدی را تجربه کرده است.
افزایش تعداد و مبلغ تراکنش های انجام گرفته بر روی درگاه های اینترنتی در سال 93 به وضوح نشان می دهد که سیاست های شاپرک از یک سو و تدابیری که پی اس پی ها برای کم اثرکردن بلاتکلیفی نظام کارمزد اندیشیدند قطعا به افزایش تعداد و مبلغ تراکنش ها روی درگاه های اینترنتی انجامیده است. رشد 75 درصدی تعداد تراکنش ها و 268 درصدی مبلغ تراکنش های اینترنتی بخوبی نشان می دهد که هدفگذاری های خوبی در این مورد انجام گرفته است.
تردید نیست که این روند باید ادامه پیدا کند و حتی المقدور از افزایش بار روی درگاه هایی که سرمایه بر هستند پرهیز کنیم. شرایط کشور ما حتی در صورت لغو تحریم ها به گونه ای است راهبرد اقتصاد مقاومتی با محوریت جلوگیری از خروج منابع ارزی باید همواره از سوی تمامی فعالان اقتصادی دنبال شود.
شرایط مطلوب سطح دسترس پذیری سرویس در روزهای پایان سال گذشته اشاره نیز از جمله مسائلی است که نباید و نمی توان ساده از کنار آن عبور کرد؛ مردم در سال گذشته و خصوصا روزهای پایانی سال کمتر از سال های گذشته در حوزه پرداخت های الکترونیکی مانند خرید با کارت روی پایانه های فروشگاهی دچار مشکل بودند و این نشاندهنده مؤثر بودن برنامه ریزی ها و اقدامات فعالان حوزه پرداخت است چنانچه ما در برخی شرکت های پی اس پی شاخص دسترسی سوئیچ به سطح قابل قبول 99.96 درصد رسید و سطح ارائه خدمت نیز در 99 درصد تثبیت شد.
تعداد و مبلغ تراکنش های پایانه های فروشگاهی به ترتیب 39.47 درصد و 41.49 درصد نسبت به سال 92 افزایش نشان می دهد و این آمار هم نشانگر نهادینه شدن استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی در کشور است. نهادهای ناظر حاکمیتی باید از این فرصت برای بهبود و تصحیح برخی رویه های نادرست در این حوزه علی الخصوص نظام کارمزد استفاده کنند.