تیتر20- بخش معدن و صنایع معدنی را باید یکی از فعال ترین بخش ها در برگزاری رویدادهای تخصصی دانست. نگاهی به سال های اخیر نشان می دهد، این رویدادها در برگزاری وارد رقابتی شده اند که حالا باید اسم آن را رقابت منفی گذاشت.
تقریبا هر بخش با برگزاری نمایشگاه های تخصصی و همایش های مختلف در تلاش است تا علاوه بر به نمایش گذاشتن توانمندی های بخش معدن به حل چالش های موجود در این حوزه کمک کند، اما سوال این است که برگزاری این حجم از نمایشگاه ها لازم بوده و اثر مثبت دارد؟
بی شک پاسخ به این سوال منفی است. نگاهی به غرفه شرکت های مختلف نشان می دهد ، هزینه های گزافی صرف طراحی و ساخت غرفه ها می شود که با فاکتور گرفتن از هزینه های اقامتی نیروهای شرکتی و با وجود رویدادهای مختلف می تواند سالانه مبلغ قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
بی شک با برگزاری رویدادهای پی در پی ، شرکت ها برای طراحی غرفه ها وارد رقابت های عجیبی می شوند و از هر آیتمی برای جذاب شدن حضور خود استفاده خواهند کرد. در واقع این رویدادها به عرصه ای برای قدرت نمایی شرکت ها تبدیل شده است.
از سویی دیگر این رویداد ها تنها به محفلی برای دید و بازدید مدیران تبدیل شده است که هر از چندی در نمایشگاه ها به جلسات چند نفری پرداخته می شود.
آن طور که تقویم این رویدادها نشان می دهد تقریبا هر هفته یک رویداد یا در تهران یا شهرهای دیگر برگزار می شود که با محاسبه ای سر انگشتی باید مدیران را دائم السفر دانست. با چنین وضعیتی بهتر است شرکت های معدنی و صنایع معدنی به دنبال سازو کاری به همراه تیمی مشخص باشند تا حضور در این رویدادها مدیریت شود.
در واقع در میان بسیاری از چالش هایی که بخش معدن با آن مواجه است، حضور در این رویدادها به دغدغه اصلی شرکت ها تبدیل شده و گاها گفته می شود حضور در برخی رویدادها با فشارهای بیرونی یا حتی به صورت سفارشی شده انجام می گیرد.
اما این رویدادها چه دستاوردهایی به همراه دارد؟
تکرار موضوعات از دستاورد اصلی این رویدادها خواهد بود. به عنوان مثال در سال چندین بار مجموعه های معدنی و صنایع معدنی کنار هم جمع می شوند و از بحران انرژی صحبت می کنند، اما در نهایت خروجی این موضوعات چیست؟ تشدید بحرانی مثل گاز. آن طور که پیداست چندان راهکارهای اعلام شده در این رویدادها به کار مسئولان و سیاست گذاران نمی آید.
شاید اگر شرکت های بزرگ و کوچک معدنی و صنایع معدنی چند رویداد مهم را گلچین کرده و در آنها شرکت کنند در گام اول اثر گذاری بر موضوعات و مشکلات بیشتر خواهد شد و در گام دوم برگزاری این رویداد ها به کسب و کار جدید تبدیل نخواهد شد و شرکت وارد رقابت های نمایشگاهی نخواهند شد.
بخش معدن امروز بیش از هر زمان دیگری باید روی توسعه متمرکز باشد اما روند برگزاری این رویدادها نشان می دهد، حضور دراین نمایشگاه ها و همایش ها به یکی از موضوعات اصلی مدیران تبدیل شده است و رقابت بر سر سخنرانی یا اسپانسری همایش ها و نمایشگاه ها هر روز سخت تر می شود.