پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
منطقه آزاد انزلی قرار شده تجارت ایران با کشورهای حوزه خزر را تقویت کند بر همین مبنا ۵۰ طرح سرمایه گذاری هم تعریف کرده اما تحقق آن به زیرساخت های حمل و نقلی و بندری وابسته است که بتواند در ترانزیت کالا از هند به روسیه نقش موثری ایجاد کند.
کد خبر: ۶۷۸۱۹

تیتر ۲۰ -  منطقه آزاد انزلی محور همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر تعریف شده است. اما در شرایط کنونی سرنوشت منطقه آزاد انزلی به توسعه زیرساخت های حمل و نقلی گره خورده است و با توجه به اینکه مقامات روس اعلام کرده اند ایران زیرساخت های حمل و نقلی کافی را ندارد و باید سریعا سرمایه گذاری های خود در این بخش را توسعه دهد که تاکنون این برنامه محقق نشده است.


در این محدوده تنها چندین شهرک صنعتی و فرودگاه سردار جنگل رشت وجود دارد که به مناطق آزاد الحاق شده، اما این میزان زیرساخت نمی تواند توانمندی های صادراتی، ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر را چندان افزایش دهد.


 از طرف دیگر ترانزیت کالا از هند و کشورهای جنوبی تنها از طریق بند و خط آهن شمال- جنوب به صرفه است. چراکه ماهانه هزار کانتینر از هند در بندر چابهار تخلیه یا بارگیری می شود و باید به بندر انزلی برسند ولی فعلا این بستر فراهم نشده، مجتمع بندری کاسپین از ظرفیت و توانمندی های لازم جهت ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیتی در این مسیر برخوردار است.


 به همین دلیل در سال های اخیر مدیران منطقه آزاد انزلی روی تقویت زیرساخت های لجستیکی آن تمرکز کرده اند، به طوری که در بندر کاسپین ۱۴ پست اسکله پیش بینی شده و تاکنون ۵ پست آن فعال شده و مابقی هم در دستور فعالسازی قرار گرفته و این مقدمه توسعه ترانزیت کالا از انزلی شده است.


در صورت رونق حمل و نقل در کریدرو شمال جنوب نقش منطقه آزاد انزلی در اقتصاد حوزه خزر تقویت می شود. چراکه اتصال بندر انزلی به ریل کمک می کند تا برنامه های تجاری این منطقه فعال و بستر سرمایه گذاری های صنعتی نیز مطابق سیاست های کلان اجرایی شوند.


دو برنامه میان مدت تا سال ۱۴۰۴ و برنامه بلند مدت تا سال ۱۴۰۸ با اولویت های جذب سرمایه گذار خارجی در منطقه انزلی تعریف شده است، بر همین مبنا هفت و نیم میلیون دلار سرمایه گذاری در یک سال اخیر جذب شده و ۵۰ طرح سرمایه گذاری به صورت بی نام و یک ساله، جهت بهره برداری در اختیار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفته است. از طرف دیگر ایران با آغاز جنگ روسیه و اوکراین امیدوار بود بتواند تجارت خود با کشورهای حاشیه خزر را تقویت کند اما تاکنون محقق نشده، زیرا برای افزایش تجارت با روسیه باید حمل و نقل دریایی در شمال کشور توسعه یابد و این مسأله مستلزم سرمایه گذاری در زیرساخت های انزلی است.


یکی دیگر از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی جذب گردشگران داخلی و خارجی است و بر مبنای آن در سال های اخیر به بخش های خدماتی و اقامتی منطقه آزاد انزلی افزوده اند، به طوری که پارکینگ طبقاتی، مجموعه ورزشی ساحلی با استانداردهای بین المللی، استخرهای شنای برای بزرگسالان و کودکان، درمانگاه و... ایجاد شده، بر مبنای همین ظرفیت ها حدود ۷ میلیون به ۱۰ میلیون نفر گردشگر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در این منطقه جذب شد و اینها از  مهمترین دستاوردهای منطقه آزاد انزلی در توسعه خدمات و امکانات تفریحی، گردشگری بوده و در ادامه این پروژه ها هتل پنج ستاره و مجموعه تفریحی-گردشگری پارک آبی با سرمایه گذاری خارجی،   بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی به منظور راه اندازی گردشگری درمانی، تا سال ۱۴۰۴ به ظرفیت های منطقه در این حوزه افزوده می شود.


قرار گرفتن بیش از ۳۵ درصد از تراکم جمعیتی و توانمندی صنعتی کشور در فاصله ۴ ساعته خودرویی به این منطقه، یکی از وجوه متمایز منطقه آزاد انزلی در سطح ملی است و باعث شده هم اکنون ۱۶۴ واحد تولیدی صنعتی در منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت شوند که در زمینه های پوشاک، صنایع غذایی، بهداشتی، سلولولزی، شیمیایی زمینه اشتغالزایی برای حدود ۴۰۰۰ نفر را به صورت مستقیم فرآهم کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز