شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
تیتر20 تولید خودرو بخش خصوصی در سال 1402 را بررسی کرد؛
سال گذشته خودروسازان بخش خصوصی با ۵۸ درصد رشد همراه شدند که سهم عمده آن به سواری و پیکاپ اختصاص داشت. دراین میان آبی پوشان کرمانی توانستند سهم عمده‌ای در تحقق این رشد ایفا کرده و جایگاه اول و دوم تولید پیکاپ و سواری را به خود اختصاص بدهند.
کد خبر: ۶۹۴۱۳

 تیتر20  -  کرمان موتور هم مانند سایر خودروسازان کشور در سال گذشته با مشکلات و مسائل زیادی مواجه شد. دست اندازهایی که هر کدام به نوبه خود روندی منفی بر جریان تولید داشتند.


این در شرایطی بود که برخی عوامل از سال 1401 به سال 1402 منتقل شده بودند. عواملی که به نوبه خود مسیر تولید را تنگ و راه عبور را سخت تر کرده بودند. از جمله آنان می توان به تغییر نرخ و مرجع تامین ارز ، افزایش قیمت نهاده های تولید ، تورم، اجبار به فروش و قیمت گذاری دستوری اشاره کرد.هر کدام از این موارد به تنهایی قادر هستند که به شدت تولید را تحت تاثیر خود قرار بدهند. 


با این حال خودروسازان بخش خصوصی سال 1402 را تحت تاثیر این عوامل آغاز کرده و در صدد بودند تا برنامه های تولید خود را محقق کنند. 


در این شرایط آنها از یک سو مجبور به ایفای تعهدات سامانه ای بودند و از سوی دیگر اجازه قیمت گذاری و انتخاب شیوه و روش فروش را نیز نداشتند.


از یک جهت باید تولید و رقابت را ادامه می دادند و از جهت دیگر باید پاسخگوی سهامداران و سرمایه گذاران می شدند. 


در این میان مشکلات کمبود و عدم تخصیص به موقع ارز فشار را بر آنها دو چندان کرد. ضمن اینکه شتاب توسعه استفاده از خودروهای برقی و آغاز حرکت برای واردات این نوع محصول،بخش قابل توجهی از توان و سرمایه آنها را به خود مشغول کرد.


کرمان موتور نیز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فعالان تولید و اصلی ترین بازیگران بازار خودرو تلاش کرد که با تمام توان به مسیر خود برای تحقق اهداف برنامه ریزی شده ادامه بدهد.


کرمان موتور سال گذشته برای تولید 105170 دستگاه عزم خود را جزم و برای دست یابی به این هدف برنامه ریزی کرده بود. اما چالش پیش آمده در مسیر تولید و همچنین بلاتکلیفی دو ماهه قیمت گذاری مانع از دست یابی به تمام برنامه ها شد.


هر چند مشکلات ایجاد شده سرعت حرکت را تا اندازه ای کاهش داده بود ، ولی کرمان موتور سال گذشته توانست با تولید 70287 دستگاه سواری و پیکاپ 67 درصد برنامه های خود را محقق کند. 


به نظر می رسد که اگر دست اندازهای نیمه اول سال سر راه این خودرو ساز قرار نمی گرفت ، تحقق 100 درصدی برنامه های تولید آبی پوشان کرمانی قابل دسترس بود.
در سالی که گذشت آبی پوشان کرمان علاوه بر معرفی برخی محصولات جدید از جمله پیکاپ تی 9 وکراس اوور ایکس 5 ، موفق شد جایگاه اول خود در تولید پیکاپ را حفظ کند.


سال 1401 نیز این تولید کننده با 9188دستگاه صدرنشین تولید پیکاپ مونتاژی در کشور شده بود.این روند در سال گذشته نیز ادامه پیدا کرد.به نحوی که کرمان موتور با تولید 11467 دستگاه از این محصول رشد 27 درصدی را تجربه کرد و سهم عمده تولید و بازار این محصول را به خود اختصاص داد.


ضمن اینکه همچنان میزان تولید پیکاپ در کرمان موتور با رقبا فاصله بسیار زیادی دارد که به این زودی ها قابل جبران نیست. همچنین با توجه به رونمایی از پیکاپ تی 9 که در سال گذشته صورت گرفت به نظر می رسد رقابت در این بخش از بازار خودرو به شدت سخت ترخواهد شد.


البته رشد تولید در کرمان موتور فقط به پیکاپ محدود نمی شود و آنها در تولید سواری نیز رشد قابل توجهی به دست آوردند.


این تولید کننده بخش خصوصی در سال 1401 در مجموع 25997 دستگاه سواری تولید کرده بود.اما در سال پیش با رشد 124درصدی موفق به تولید 58341دستگاه انواع سواری شد. با این تیراژ آنها توانستند در جایگاه دوم تولید سواری در بخش خصوصی قرارگرفته و 5 درصد بازار سواری کشور را به خود اختصاص بدهند.


در سال گذشته جک جی 4 ، با 23488 ، جک اس 5 ، با 11107 و جک جی 7 با10 916 دستگاه ، از جمله پرتیراژترین محصولات این خودروسازبه شمار می آیند.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز