يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
منطقه آزاد قشم به دلیل قرارگرفتن در یک موقعیت استراتژیک در مسیر کریدور شمال- جنوب و بهره‌مندی از ظرفیت سواپ نفت و صادرات پتروشیمی توانست چشم بادامی‌ها را به سواحل خود بکشد.
کد خبر: ۶۹۴۸۴

تیتر۲۰ - جزیره قشم به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، دسترسی به منابع نفت و گاز، استقرار شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین بهره‌برداری از تجهیزات فراساحلی توجه بسیاری از کشورهای بزرگ صنعتی را جلب کرده است. در واقع این کشورها برای بهره‌مندی از ظرفیت های صنعتی و تجاری این منطقه مذاکراتی را با مدیران جزیره قشم آغار کرده‌اند.


به تازگی سفیر ژاپن به قشم سفری داشته و مذاکراتی برای توسعه همکاری با مدیران این منطقه داشته است. از آنجایی که آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن قبلا در قشم فعالیت داشته، مردم جزیره نگاه مثبتی به فعالیت‌های برون مرزی ژاپن پیدا کرده اند به همین دلیل بستر همکاری فراهم است.

 
برنامه ایجاد خط کشتیرانی جدید بین قشم و شینژن چین در راستای ترانزیت کالا مذاکراتی صورت گرفته است.  زیرا این منطقه در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب قرار گرفته و به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب دسترسی دارد. همچنین تسهیلات بندری قشم که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی بوده کشورهای دیگر به فکر واداشته تا همکاری خود را با قشم توسعه دهند.


 همچنین با توجه به اینکه یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس ارایه تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ برای خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست - فناوری است، به همین دلیل بنادر جنوبی بیشتر از گذشته زیر ذره بین سرمایه گذاران خارجی قرار دارد.


همچنین از آنجایی که جزیره بزرگ و راهبردی قشم از جنوب به مسقط، ابوظبی، قطر، دبی و از شمال به بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، لنگه، جاسک، چارک، سیری و سایر بنادر ایران از راه دریا دسترسی دارد می تواند در نقش یک هاب بندری ظاهر شود. بنابراین قشم از توانایی چشمگیری برای تبادل کالا با کشورهای عمان، امارات، سرزمین اصلی و سایر کشورها و بنادر دنیا برخوردار است.


 احداث پل خلیج فارس و توسعه شبکه های مواصلاتی آن، عامل بسیار اساسی و مهم دیگری در شکل‌ گیری نقش جزیره قشم در توسعه روابط تجاری کشور و تبدیل آن به «دهکده بار و پایگاه لجستیک» در منطقه و در پیوند تکمیلی با بندر شهید رجایی به شمار می رود. این موضوع برای کشورهایی مانند ژاپن و چین که صادرکنندگان عمده کالا به خاورمیانه هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است.


از طرف دیگر توسعه اقتصادی این جزیره و بالاخره توسعه عملیات «سوآپ نفت» بین ایران و کشورهای همسایه، ظرفیت بیشتری را برای توسعه صادرات محصولات نفتی فراهم می کند.


با توجه به اینکه هند و ژاپن از بزرگترین کشورهای واردکننده نفت و مشتقات نفتی هستند به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت های منطقه آزاد قشم برای صادرات نفت و پتروشیمی هستند. همچنین نباید از این نکته غافل شد که مزیت بالقوه کریدور شمال - جنوب نسبت به سایر کریدورهای آسیایی حمل بار بیشتر است، چراکه  ساحل شمالی جزیره قشم از نظر امواج سالیانه وضع مناسب و آرامی دارد و بستر نرم و لایروبی طبیعی آبراه توسط جریان های آبی، استعدادی مناسب برای ایجاد سازه های دریایی بزرگ بدون نیاز به موج شکن فراهم کرده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز