پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد: 
تعامل انسان با بانک در حال ورود به عصر جدیدی است؛ عصری که مبتنی بر احراز هویت غیرحضوری، پرداخت‌های بانکی آسان‌تر و مشاوره مالی در هر زمانی است. این عصر بانکداری ویدئویی نام دارد. بانک ملت در همین راستا آستین بالا زده است.
کد خبر: ۶۹۵۸۰

تیتر20 - امور مالی شرکت‌ها برای به گردش درآوردن نقدینگی و جذب آن، هیچگاه از فناوری‌های نوین بانکی جدا نشد و نمی‌شود. حتی در عصر ظهور بلاکچین، که تامین مالی و ارتباط با مشتری را به شکل غیرمتمرکز بنا نهاده است، بانک دارای نوین (متمرکز) جاری است. چند سالی است که خدمات بانک دارای ویدئویی در بانک داری متمرکز، جای‌گذاری شده است. 


داده‌های Talkative نشان می‌دهد که از هر ۵ بانک در جهان، ۴ بانک خدمات بانک داری ویدئویی را ارائه می‌کنند. در حال حاضر خدماتی مانند افتتاح و نگهداری حساب، درخواست وام، هدایت سرمایه و برنامه ریزی مالی از طریق بانک داری ویدئویی ارائه می‌شوند. در ایران چند بانک محدود این خدمات را بر روی اپلیکیشن‌های مگابانکی خود ارائه می‌دهند. بانک ملت هم در همین راستا در بازار بانک داری ویدئویی قدم گذاشته است. 


این بانک در ۱۹ اردیبهشت سال جاری از این خدمت رونمایی کرد؛ با این هدف که تعاملات ۲ جانبه بین خود و مشتریانش را افزایش دهد تا مشتری برای احراز هویت و انتقال پول از یک میزان بالاتر با دردسر و مانع مواجه نشود. تاکنون احراز هویت غیرحضوری (e-KYC) برای خدمات عادی بانک‌ها کاربرد داشت، مانند ایجاد حساب بانکی. اما نیاز تمام مشتریان تنها از همین طریق حل نمی‌شود. بر این اساس بانک ملت نیاز داشت که نرم افزارهای متعدد و پراکنده خود برای مشتریان را با هدف جدید تطبیق دهد. 


از آنجا که ارتباط بانک با مشتری باید دارای یک بستر پلتفرمی مبتنی بر سوپر اپلکیشن بانکی (مگابانک) باشد، بانک ملت، بانک داری ویدئویی خود را بر روی مگابانک آورده است. حالا به راحتی مشتریان می‌توانند با ورود به مگابانک ملت و ثبت درخواست در منوی بانک داری ویدئویی، با کارمندان بانک برای اموری مانند مشاوره مالی و احراز هویت تصویری ارتباط بگیرند و از سایر خدمات انتقال وجه (حوال‌های ساتنا و پایا و پرداخت درون بانکی) بهره‌مند شوند. 


یکپارچگی احراز هویت با خدمات کاربردی 
در نظام بانکی ایران به واسطه تحکم موجود در اسناد بالادستی، مشتریان برای انتقال وجه، بالاتر از مبلغی خاص، با مشکل مواجه می‌شوند. این موضوع به ویژه مشتریان حقوقی را آزار می‌دهد که ناچار به انتقال وجه بین حساب‌های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) در امور روزمره خود هستند. برای نمونه چنانچه مشتری حقیقی بخواهد ۲۰۰ میلیون تومان و بیشتر از آن را جابه جا کند، ناچار باید کل وجه را در بخش‌های ۱۹۹ میلیون تومانی تقسیم بندی کند. 


طبق دستورالعمل بانک مرکزی جابه جایی وجوه بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان، برای انتقال درون بانکی و بین بانکی برای مشتریان حقیقی نیازمند ارائه دلیل و سند است. برای مشتریان حقوقی و حساب‌های تجاری هم که قصد دارند، مبالغ بالاتر از ۱ میلیارد تومان را انتقال دهند، باید همین کار صورت گیرد. در این بین، مشتریان حقوقی که برای نظام بانکی «مشتری ارزنده» محسوب می‌شوند، از این مشکل آزرده می‌شوند. 


به همین دلیل، آن‌ها نیاز دارند که بدون حضور در بانک برای حل مشکلات خود اقدام کنند. با توجه به اینکه مگابانک ملت، امکان تماس صوتی و تصویری را در خود تدارک دیده است، مشتریان ارزنده که طبق اعلام بانک ملت در اولویت خدمات بانک داری ویدئویی قرار دارند، می‌توانند از احراز هویت غیر حضوری استفاده کنند و از طریق تعامل انسان با بانک داران، درخواست خود را به صورت غیرحضوری به اجرا بگذارند. 


بانک داری شرکتی و خدمات غیرحضوری 
تامین مالی از طریق صندوق ها، انتشار گواهی سپرده خاص و…، صدور انواع کارت‌های بانکی برای شرکت‌ها و کارکنان آن‌ها، افتتاح انواع حساب‌های تجاری، مشاوره مدیریت سهام، طرح‌های کمک به گسترش بازار شرکت ها، مشاوره سرمایه گذاری، خدمات بیمه ای، خدمات کارگزاری‌های بورسی و خدمات تسویه حساب شرکت‌ها با مشتریانشان از جمله مهم‌ترین خدمات بانک داری شرکتی محسوب می‌شوند. 


این در شرایطی به دلیل تغییرات در قوانین بالادستی، پیچیدگی امور تامین مالی و پیچیده ترشدن درک تفاوت ماهیت عقود بانکی در قالب بانک داری شرکتی، نیاز به مشاوره را ضروری ساخته است. بانک ملت با درک این وضعیت، درصدد ارائه خدمات بانک داری ویدئویی برای مشتریان ارزنده است. این وضعیت به شرکت‌ها کمک می‌کند که بتوانند جایگاه مالی خود را ارتقا دهند و به طور خاص از مشاوره بر بستر مگابانک بهره‌مند شوند.

 
اما مشتریان حقوقی نیاز دارند که در ساعات مختلفی از شبانه روز از امکان ارتباط با کارکنان بانک‌ها بهره‌مند شوند. در واقع؛ ساعت اداری محدودیت‌های ویژه‌ای را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل بانک ملت در نظر دارد که بانک داری ویدئویی خود را به ساعات اداری محدود نکند.


بهترین نوع خدمات مجازی 
با وجود اینکه بانک دارای ویدئویی لازم است و باید در کنار سایر خدماتی مبتنی بر بانک داری پلتفرمی قرار گیرد اما کامل‌ترین نوع بانک داری مجازی محسوب نمی‌شود. به بیان دیگر، بانک داری ویدئویی زمانی مفید است که بانک داری پلتفرمی که مبتنی بر گردآوری پلتفرم‌ها بر روی یک مگابانک است، از قبل مستقر شده باشد تا بتوان از امکاناتی مانند مشاوره مالی ویدئویی و خدمات احراز هویت و پرداخت بهره گرفت. در غیر این صورت بانک داری ویدئویی کارآمد اثر گذار نمی‌شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز