پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد:
شرکت فولاد خوزستان که در سه سال گذشته از محل کمبود انرژی با خسارت ۴۳  همتی مواجه شده امروز منتظر است تا با تدابیر در نظر گرفته شده و وعده‌های داده شده سالی بدون قطعی برق را پشت سر بگذارد.
کد خبر: ۶۹۵۸۳

تیتر 20- کمبود برق در سال های اخیر به ویژه در مناطق جنوب کشور توانسته به صنایع بزرگی همچون فولادی ها آسیب زده و برنامه های تولیدی آنها را با مشکل همراه کند. 
میزان مصرف کل برق صنایع فولادی در زنجیره ۵/۴ تا ۵درصد و در کنار آن میزان مصرف گاز هم رقمی در حدود 5/3تا 4  درصد است اما ناترازی در بخش انرژی و عدم تامین برق و گاز باعث شد تا در پایان سال ۱۴۰۲ که باید تولید فولاد به ۴۰ تا ۴۲میلیون تن می رسید نهایت 30 تا 32  میلیون تن بود که رقمی در حدود تولیدات سال 1400 بود.


این در حالی است که مجموعه های فولادی در حال توسعه خود بوده و برنامه های افزایش تولید و همچنین حرکت به سمت فولادهایی با ارزش افزوده بیشتر را دارند اما ناترازی در انرژی چند سالی است که گریبان گیر فولادی ها شده است.

 
در این بین مجموعه فولاد خوزستان به عنوان اولین مجتمع  تولید آهن و فولاد به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی کار خود را شروع کرد و امروز با پروژه مگامدول زمزم سه ، در بحث تولید آهن اسفنجی یکی از اصلی ترین بازیگران این حلقه باشد اما کمبود برق توانسته تهدیدی برای برنامه های این مجموعه باشد.


پیش تر شهید جمهور در خصوص محدودیت های برق و گاز در فولاد خوزستان اعلام کرد که قطعی برق در این مجموعه وجود ندارد این وعده به این معنا بود که امسال قطعی برق دراین مجموعه وجود ندارد. 


فراموش نکنیم مجموعه فولاد خوزستان با 17  هزار پرسنل در صورت عدم تامین انرژی مورد نیاز خود با چالش های جدی همراه می شود که می تواند تبعات اجتماعی ای را به همراه داشته باشد. 


از سویی دیگر این مجموعه با توجه به نزدیکی به بنادر صادراتی می تواند فرصت بسیار خوبی برای توسعه صادرات کشور باشد در نتیجه لازم است تا با این نگاه مدیران و مسولان اقدامات لازم در جهت تامین برق این مجموعه را انجام دهند. 


این در حالی است که در طی سه سال اخیر کمبود انرژی منجر به کاهش 1  میلیون و 550  هزار تن از تولیدات این مجموعه شده است. این عدد در سال گذشته به 540 هزار تن بوده است که توانسته به میزان 251 میلیون و 640  هزار دلار به صادرات این مجموعه خسارت وارد کند.


 به طور کلی خسارت های ناشی از کمبود انرژی آن هم با دلار 50  هزار تومانی بیش از 43000 میلیارد تومان بوده است که در صورت عدم توجه مسئولان به این موضوع باید انتظار افزایش این عدد را داشت. در حالی که 43  همت یاد شده می توانست راهی پروژه های توسعه ای شود که بر ارزآوری این مجموعه اثر گذار باشد. 


سو مدیریت در پیش برد برنامه های منتهی به افق 1404 باعث شد توسعه در صنعت فولاد و تحقق این هدف در این صنعت نیز با چالش های جدی همراه شود. عدم توسعه زیرساخت ها در بخش انرژی، حمل و نقل و ... دست به دست هم داده تا امروز فولادی هایی همچون خوزستان علاوه بر برنامه ریزی برای افزایش تولید و حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر به سراغ اجرای پروژه های احداث نیروگاه رفته و در این زمینه نیز برای تامین نیاز خود سرمایه گذاری کنند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز