جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفتگو با تیتر ۲۰:
فروزان فرد با بیان اینکه تولیدکنندگان در حال خروج از شبکه توزیع فروشگاه‌های زنجیره ای هستند، گفت: در ده سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده تحت تاثیر فشار خرده فروشی به صورت مستقل شبکه توزیع راه انداختند یا اینکه فعالیت خود را دیگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام نمی‌دهند.
کد خبر: ۶۹۶۵۹

تیتر20 - حسن فروزان فرد ، عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفت و گو با تیتر20 با اشاره به اینکه صنایع غذایی تبدیلی به ویژه صنعت کنسرو مشکلات چندوجهی در توزیع دارند، گفت: بخشی از این موضوع به توسعه خرده فروشی در چند دهه اخیر برمی گردد. در‌واقع خرده فروشی از سرمایه های کوچکی شکل گرفته است و با  افزایش جمعیت تطبیق پیدا نکرده اند. به طوری که همچنان به صورت سنتی مدیریت می‌شوند. به همین دلیل صرفه اقتصادی چندانی برای آنها وجود ندارد.


عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکید بر اینکه فشار هزینه‌های بالای خرده فروشی روی دوش تولیدکنندگان است، افزود: وقتی هزینه خرده فروشی ها بالا می رود درخواست آنها از تولیدکنندگان بالاتر می رود. در حالی که بسیاری از این سوپر مارکت ها کوچک مقیاس هستند.


او با تاکید بر اینکه هزینه حمل و نقل و مساحت کم به نسبت ظرفیت محله باعث می شود که خرده فروشی ها با چالش مواجه شوند، تصریح کرد: از سوی دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم که دو دهه از راه اندازی آنها می گذرد بیزنس پلن برای تعامل حرفه‌ای با فعالان اقتصادی بخش تولید ندارند.فروشگاه های زنجیره ای در واقع بخشی از رشد خود را مدیون تامین مالی غیررسمی از تولیدکنندگان هستند.


فروزان فرد با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هزینه‌های خود را برای ایجاد بهره‌وری کاهش دهند تا صرفه اقتصادی ایجاد شود، اظهار کرد: اگر تامین مالی شرکت‌های تولیدی انجام نشود و فروشگاه های زنجیره ای استراتژی خود را اصلاح نکنند ممکن است تامین کالاهای آنها با مشکل روبرو شود. به ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که پرداخت‌های با تاخیر دارند و سفارش و تخفیف بیشتری را طلب می کنند. به همین دلیل ادامه عرضه کالا مطابق سال های گذشته چالش برانگیز است.


او با تاکید بر اینکه بسیاری از هم صنفی ها کاهش عرضه به برخی از فروشگاه ها را پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: این موضوع می تواند تمام زنجیره تولید تا مصرف را تحت تاثیر قرار دهد.


عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و مشکل مبادلات ارزی بخشی از فروش خود را از دست داده ایم، گفت: در شرایط فشار اقتصادی تولیدکنندگان گاهی مجبور به توافقاتی با خرده فروشی ها می شوند. اما مسأله اینجاست که آیا توافقات در سالهای بعدش هم ادامه می یابد. به طور قطع تولیدکنندگان با سابقه که روی برندسازی کار کردند بدون تعامل نمی توانند به همکاری ها ادامه دهند.


او با بیان این که در سال‌های اخیر همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه تنها توسعه پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است، اظهار کرد: برندهای معتبر برای اینکه سیاست های بازرگانی خود را پیش ببرند مجبور هستند که روابط خود را تعدیل کنند.


فروزان فرد با بیان اینکه تا زمانی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال تامین مالی از تولیدکنندگان هستند شرایط متعادل نخواهد بود، گفت: در حال حاضربخش تولید به اندازه ای نقدینگی دارد که بتواند کالای خود را تولید کند. از این رو همچنان اگر تامین نقدینگی خرده فروشی ها از طریق تولیدکنندگان اتفاق بیفتد شاهد این خواهیم بود عرضه کنندگان جدیدی وارد صنعت خرده فروشی  شوند. با این اوصاف تولیدکنندگان هم می‌توانند به صورت مستقل شبکه خرده فروشی ایجاد کنند.


او با بیان این که در سال‌های اخیر شبکه توزیع متصل به تولید ایجاد شده است.اظهار کرد: در ده سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده تحت تاثیر فشار خرده فروشی به صورت مستقل شبکه توزیع راه انداختند یا اینکه فعالیت خود را دیگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام نمی دهند.

ارسال نظرات
موضوعات روز