چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
در کمیسیون تخصصی خودروهای برقی انجمن قطعه سازان مطرح شد:
در نشست مشترک کارشناسان و مدیران مرتبط صنعت خودرو راهکارها و چشم انداز ورود ایران به تولید خودروهای برقی بررسی شد.
کد خبر: ۶۹۷۳۷

تیتر۲۰- در این نشست که به میزبانی انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد، رییس کمیسیون خودروهای برقی انجمن قطعه سازان با اشاره به سردرگمی قطعه سازان برای حرکت به سمت خودروهای برقی گفت: ما به دنبال مسیری هستیم که برنامه بعدی قطعه سازان مشخص شود. در همین راستا چون حرکت جدی علمی و سازمان یافته‌ای ندیدیم خودمان دست به کار شدیم زیرا سرمایه گذاران بخش قطعه سازی اکثرا با سرمایه شخصی ورود کرده اند و ناچارند از کسب و کار خود حفاظت کنند.

امیرحسین جلالی گفت: پژوهش بزرگی برای تراز ارزی مثبت صنعت قطعه سازی توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام گرفته که بخشی از آن به بحث ورود به تولید خودروهای برقی اختصاص دارد. در امتداد این تجربه ما به دنبال نقشه راه درستی هستیم که بتوانیم در اختیار قطعه سازان بگذاریم و در این راستا آماده همکاری با همه مراکز علمی و پژوهشی کشور هستیم.

وی افزود: ایران یازدهمین بازار فروش خودرو در جهان است و شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان در صورت مناسب بودن فضا مایل به سرمایه گذاری هستند.

علی بهرامی کارشناس مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری در این نشست با اشاره به تلاش‌های موفق صورت گرفته در زمینه آب و مواد غذایی فسادپذیر گفت: می توان با همکاری بیشتر بین نهادهای پژوهشی و کارشناسی که بازوی سیاستگذاران و مسوولان اجرایی کشور هستند زمینه را برای ایجاد اسناد بالادستی در حوزه خودروی برقی فراهم کرد.

وی افزود: باید در این حوزه به اجماع برسیم و اسناد بالادستی قابل اتکایی ایجاد شود که برای بلندمدت بخشهای اقتصادی بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

دکتر محمد رضا آراستی مسوول پژوهش"چرا و چگونه قطعه سازی به تراز ارزی مثبت برسد" که توسط دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفته است نیز گفت: در سال‌های اخیر اتفاقات ناخوشایندی در صنعت خودرو رخ داده که از آن جمله می توان به افزایش دخالت دولت اشاره کرد. در زمینه خودروی برقی باید اشتباهات سالهای اخیر را اصلاح کنیم و تنها و در محیط ایزوله جلو نرویم.

وی افزود: باید در اتاق فکرها بحث‌های جدی با حضور سیاستگذاران صورت گیرد تا این درک مشترک ایجاد شود که در آینده با توجه به کاهش فعالیت زنجیره های خودروهای احتراقی برای ادامه تولید خودروهای فعلی به مشکل جدی برخورد خواهیم کرد. به همین منظور اگر در یک سرطیف خودروهای تمام احتراقی و در سر دیگر طیف خودروهای تمام برقی باشد باید جایی میانه این دو را برای فعالیت صنعت خودرو هدفگذاری کنیم.

دکتر بهروز مشهدی استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در این جلسه با تاکید بر اهمیت وجود استراتژی برای ورود به تولید خودروهای برقی در کشور گفت: در راستای تدوین این استراتژی باید سیاستهای کشور در زمینه تولید برق نیز مد نظر قرار گیرد و در شرایط فعلی نمی توان استفاده از خودروی برقی را برای تمام کشورها تجویز کرد.

وی با اشاره به تغییرات بسیار سریع در خصوص تولید باطری خودروهای برقی گفت: با توجه به این تغییرات گسترده انتخاب شریک استراتژیک کار بسیار دشواری است و در این حوزه نمی توانیم تکنولوژی یک شرکت دست چندم را بگیریم و سالها مثل خودروهای احتراقی تولید کنیم. در این صورت هیچگونه توان رقابت با خودروها چینی را نخواهیم داشت. لذا اینکه چه زمانی و با چه شرکایی شروع کنیم بسیار حایز اهمیت است.

حسن قره‌ئی کارشناس صنعت خودرو نیز با اشاره به صرفه جویی ارزی و ریالی تولید خودروهای برقی در ایران گفت: تولید حداقل بخشی از مراحل تولید این خودروها در ایران مزیت رقابتی و توجیه اقتصادی دارد و تمرین برای ورود گسترده تر در این حوزه است.

وی افزود: در زمینه سرعت جایگزینی خودرهای برقی اندکی بزرگنمایی صورت گرفته اما نمی توانیم به روندهای جهانی بی توجه باشیم. از طرفی خرید تکنولوژی و ورود به صنعت بسیار پرهزینه بوده و نیاز به سرمایه گذاری های بسیار بزرگ دارد که ما اکنون این توان را نداریم. لذا تولید خودروهای هیبریدی برای ما بهترین گزینه برای تمرین و کسب تجربه و آماده سازی است.

حسین نظری مدیراستراتژی شرکت ساپکو نیز با تاکید بر اینکه سطح تکنولوژی در صنعت خودروی برقی در جهان بسیار بالاست گفت: ما نمی توانیم در سطح اول رقابت در حوزه خودروهای برقی بازیگر اصلی باشیم. اما به دلیل زیرساختهای صنعت خودرو در ایران می توانیم پایگاه قدرتمند منطقه ای در تولید باشیم و با توجه به اشتراکات خودروی برقی و خودروهای احتراقی زیر ساختهای ما در ایران مزیت و نقطه قوت ماست.

کیاداود اسفندیاری نیز با اشاره به کاهش درآمد سرانه ایرانی ها در سالهای اخیر و ارایه نشدن هیچگونه یارانه به مصرف کنندگان گفت: قیمت بنزین ارزان و برق گران به علاوه تقبل کردن هزینه های سنگین خرید، تعمیر و نگهداری خودروهای برقی برای مصرف کننده ایرانی در شرایط فعلی هیچ گونه توجیهی ندارد.

این کارشناس مدیریت کسب و کار گفت: در شرایطی که میزان سرمایه گذاری های اعلام شده در حوزه تحقیق و توسعه و تولید در حوزه خودروهای برقی از سوی شرکتهای بزرگ از عدد 1200 میلیارد دلار فراتر رفته ما درصنعت خودروی ایران سالانه چند میلیارد دلار به زیان انباشته صنعت خودرو اضافه می کنیم و سالهاست نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور منفی یا نزدیک به صفر بوده است. در این شرایط که فعالان صنعت خودرو نمی دانند چگونه می شود سیاستمداران را راضی کرد که دست از الگوی توزیع رانت بردارند، قطعا با این دست فرمان حرف زدن از توسعه و آینده بیهوده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز