تیتر 20 - تولید نیسان آبی توسط سازمان استاندارد متوقف شد. این خودرو به دلیل اینکه تولید مشابه داخلی نداشت. از طرف دیگر رقیبی خارجی هم نداشت. به همین دلیل در بازار ایران خوب می فروخت. به همین دلیل برای شرکت زامیاد سودآور بود.
نیسان آبی در کارخانه با قیمت نزدیک به 600 میلیون تومان فروخته می شد. در حالی که در بازار آزاد قیمت آن کمتر از 750 میلیون تومان بود. این فاصله کم قیمت کارخانه و بازار آزاد نشان می دهد که عملا عرضه انحصاری زامیاد باعث شده بود سود تولید و فروش آن به خود زامیاد برسد.
این شرکت سال گذشته حدود 31 هزار میلیارد تومان فروش داخلی داشته که 22 هزار 715 میلیارد تومان آن مربوط به نیسان آبی بوده است. در واقع سال گذشته حدود 43142 نیسان آبی تولید کرده و از این میزان 4847 دستگاه را با قیمت به طور میانگین 560 میلیون تومان فروخته است.
سال 1401 زامیاد 3700 میلیارد تومان سود خالص کسب کرده بود. سال 1402 سود خالص شرکت به 3800 میلیارد تومان رسیده است. نیسان آبی سال 1401 حدود 636 میلیارد تومان سود ناخالص کسب کرده بود. با توجه به اینکه قیمت فروش نیسان آبی توسط هیات مدیره تعیین می شود و شورای رقابت بر آن نظارتی ندارد.
قیمت این خودرو با حاشیه سود بالا عرضه می شد. به گونه ای که در سال 1403 شرکت حدود 22 هزار و 700 میلیارد تومان نیسان آبی فروخته است. در حالی که قیمت تمام شده این خودرو حدود 18 هزار میلیارد تومان بوده است. به نوعی می توان گفت 25 درصد حاشیه سود فروش این محصول برای زامیاد ثبت شده است.
البته شرکت اعلام کرده سال 1402 حدود 750 میلیارد تومان از تولید نیسان آبی سود خالص کسب کرده است. با توجه به سود خالص این شرکت که حدود 3 هزار و 800 میلیارد تومان بوده می توان گفت حدود 20 درصد از سود خالص این شرکت مربوط به نیسان آبی است.
این شرکت تا پایان سال مالی حدود 8200 نیسان آبی دیگر در پارکینگ داشته که ارزش آن 27.5 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. قیمت تمام شده این خودروها حدود 16.3 میلیارد تومان تمام شده است.
این شرکت سال 98 تولید 34 هزار دستگاه داشته الان به 50 هزار دستگاه رسیده است. بازار کاملا انحصاری بوده زیرا سهم بازار خودرو تجاری نسبت به خودرو سواری در این مدت حدود 20 درصد کاهش پیدا کرده است. در واقع میزان واردات خودرو تجاری به صفر رسیده است.
این خودرو مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نبود. بنابراین شرکت از همین فرصت استفاده کرد و از زیان خارج شد. به طور قطع حذف این خودرو از سبد محصولات زامیاد باعث میشود مجموع تولید و سودآوری شرکت کاهش یابد. چراکه بخش عمده درآمد فروش زامیاد از طریق نیسان آبی بود. هرچند این شرکت قصد دارد محصولاتی مشابه با استانداردهای ۸۵ گانه جایگزین کند. اما به طور قطع نمیتواند تیراژ آن در مدت کوتاهی جای نیسان آبی معمولی را پر کند.
از طرف دیگر سیاست آزادسازی خودروهای کارکرده میتواند شرکت زامیاد را با چالش مواجه کند. چراکه این شرکت تاکنون بدون اینکه در بازار رقیبی داشته باشد محصولات خود را با فناوری دو دهه پیش میفروخت. در شرایطی که خودروهای روز مطابق استانداردهای که برای خودروهای وارداتی کارکرده اعلام شده وانت خارجی به کشور وارد شود دیگر زامیاد نمیتواند با قیمت دلخواه خود نرخ گذاری کند.