جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
پخش و تولید در همه جای دنیا دو مقوله متفاوت هستند، اما یکی از عارضه‌های مناسبات تولید کنندگان و شرکت‌های پخش در کشور، عدم تناسب رویکرد حرفه‌ای بین تولید کننده و پخش است.
کد خبر: ۷۰۴۵۱

تیتر20 - در حال حاضر نزدیک به 10 درصد جی دی پی از محل پخش و توزیع کالاست که این آمار اهمیت بسیار زیاد صنعت پخش را نشان می‌دهند.


اما این اهمیت در حالی است که در صورت ادامه روند فعلی چالش های اساسی در انتظار شرکت‌های پخش خواهد بود؛ چالش اول از ناحیه فرسودگی ناوگان توزیع و پخش ناشی می‌شود و چالش دیگر نارسائی در اتکا به لجستیک حرفه‌ای  3PL در طیف وسیع‌تر.


در این راه انجمن صنعت پخش تلاش های بسیاری نموده است تا بتواند با اعطای مجوز به شرکت های 3PL و راه اندازی پخش حرفه ای مسیر جدیدی پیش پای صنعت خرده فروشی کشور قرار دهد اما به دلیل نیاز به سرمایه گذاری کلان در این بخش و حمایت های دولت هنوز آنطور که انتظار می رود این تحول در صنعت پخش به وجود نیامده است.


آنطور که شواهد نشان می دهد شرکت‌های پخش علاوه بر این در سال‌های آینده با مشکلات جدی در حوزه تامین نیروی انسانی نیز روبه‌رو خواهند شد. اصولا نسل نو تمایلی به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با پخش و توزیع ندارند و این صنعت به شدت نیروی انسانی محور است و باید برای آینده نیروی کار در این صنعت چاره اندیشی کرد. 


از سویی دیگر تعارض بین شرکت‌های پخش و بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی دیگراز مشکلات این صنعت است. با آنکه در ابتدا فروشگاه‌های زنجیره‎ای کار خود را بر اساس یک الگوی منظم با کمترین هزینه آغاز کرده بودند اما در سال های اخیر بعضی از آنها به سمت و سویی رفتند که برای بخش تولید نیز هزینه‌زایی افراطی ایجاد شد .


این فروشگاه‌ها تلاش کردند بخشی ازهزینه‌های خود را از تولیدکنندگان دریافت کنند و با استفاده از روش‌های غیر منطقی، منافع خود را افزایش دهند .


این موضوع باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان اقدام به تاسیس شرکت پخش و فروشگاه زنجیره ای نمایند که در این مسیر اقتصاد خرده فروشی کشور با معضلات بزرگی روبه‌رو شده است.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز