دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
شرکت نفت پاسارگاد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع فرآورده‌های قیری در خاورمیانه است. نفت پاسارگاد دلیل اصلی افت سود خالص شرکت را، اختلاف 40 درصدی بین نرخ ارز نیما و نرخ بازار آزاد عنوان کرده است.
کد خبر: ۷۰۵۸۱

تتر20 - اختلاف دلار نیما و دلار آزاد از چالش هایی است که سود صنایع و به طور کلی اقتصاد کشور را تحت شعاع خود قرار می دهد و به طور مستقیم تاثیر خود را در سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد و این عدم رشد سودآوری شرکت‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه نقش پررنگی در افت ارزش بازار دلاری بورس تهران از سالیان گذشته داشته است.


بلای فاصله نرخ نیما با دلار آزاد بر سود شرکت ها
اختلاف نرخ نیما با دلار آزاد بازار موجب توزیع رانت بین دلالان و واسطه گران شده است.


با توجه به نرخ دستوری ارز یا همان نرخ نیمایی، شرکت‌ها موظف هستند قیمت پایه محصولات خود در بورس کالا را با نرخ ارز نیمایی درج کنند و این امر موجب می‌شود گاهی اختلاف معناداری میان قیمت‌های محصولات در بورس کالا و بازار آزاد به وجود می‌آید و همچنین وجوه حاصل از صادرات تولیدات و محصولات خود را با این نرخ (نیمایی) تسعیر کنند.


درآمد بسیاری از شرکت ها در سال 1402 به خاطر سیاست گذاری و تصمیمات نادرست دولت مانند قیمت گذاری دستوری کاهش یافته و منجر به کاهش سود این شرکت ها شده است.


دلایل کاهش سود نفت پاسارگاد
شرکت نفت پاسارگاد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع فرآورده‌های قیری در خاورمیانه است. نفت پاسارگاد دلیل اصلی افت سود خالص شرکت را، اختلاف 40 درصدی بین نرخ ارز نیما و نرخ بازار آزاد عنوان کرده است.


اکبر دادخواه مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد نیز در آخرین مجمع عادی سالیانه این شرکت که در تاریخ 20 تیرماه 1403 برگزار شد، به این موضوع مهم اشاره کرده است.

 
شرکت نفت پاسارگاد در 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1402 به درآمد عملیاتی 15 هزار و 800 میلیارد تومان دست پیدا کرده که در نهایت سود خالصی به میزان 740 میلیارد تومان شناسایی کرده، این در حالی است که این مقدار در سال 1401 رقم 1249میلیارد تومان بوده و با کاهش 41 درصدی نسبت به دوره مشابه قبل مواجه شده است.


این شرکت دلایل کاهش سود خالص را ناشی از کاهش سایر درآمدهای عملیاتی، افزایش سایر هزینه های عملیاتی و مالیات عنوان کرده است.


سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت نیز از 388 میلیارد تومان در سال 1401 به حدود 90 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است که طبق اعلام این شرکت دلیل کاهش آن وصول بخش از مطالبات سنواتی شرکت نفت پاسارگاد از وزارت راه و شهرسازی، بابت فروش قیر تهاتری از محل تبصره یک قانون بودجه سال 1401 کل کشور است. 


مدیرعامل این شرکت نیز در این خصوص عنوان کرد؛ علت کاهش سود خالص سال 1402 نسبت به سال گذشته معادل 388 میلیارد تومان درآمدی است که ناشی از مطالبات تهاتری موردی در سال 1401 بوده ولی در سال 1402 موردی وجود نداشته است.


همچنین افزایش سایر هزینه های عملیاتی سال 1402 شرکت نفت پاسارگاد به این دلیل بوده اس که یکی از مشتریان شرکت اقدام به خرید 10 هزار تن قیر کرده که با توجه به اطلاعیه عرضه و نحوه محاسبه بهای کالا با در نظر داشتن موضوعاتی از قبیل عدم تثبیت نرخ کالا، افزایشی بودن قیمت کالا، مهلت برداشت کالا، ترافیک موجود در اسکله و مسائلی از قبیل ورود کشتی و ... اختلافی بین طرفین ایجاد شد که مشتری صرفا جهت تحویل کالا و ایفای تعهدات خود در قبال شخص ثالث موضوع تفسیر و حل اختلافات را به زمان بعد از تحویل کالا موکول کرد و ضمن پرداخت مبلغ مورد اختلاف کالای خود را تحویل و از اسکله خارج شد. 


در این رابطه با طرح دعوی در هیئت داوری بورس خواهان استرداد مبلغ واریزی به میزان 67 میلیارد تومان شد که پس از تشریفات قانونی شرکت نفت پاسارگاد محکوم به استرداد مبلغ 65 میلیارد تومان شد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز