شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد:
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس می‌تواند سهم خوبی در صادرات محصولات معدنی کشور داشته باشد و با بسیاری از مبادی صادراتی منطقه وارد رقابت شود. اما در این بین برخی چالش‌ها مانع از تحقق این هدف شده است.
کد خبر: ۷۱۱۱۰

تیتر20- توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در گام اول نیازمند تامین زیرساخت های لازم است. نبود زیرساخت هایی همچون انرژی و راه در سال های گذشته باعث شده تا سهم بخش معدن در GDP کشور چندان افزایش پیدا نکند.

در این بین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی می توانست با حل این چالش ها، میزان تولید فعالان این حوزه افزایش و دسترسی به مسیرهای صادراتی برایشان آسان تر از گذشته خواهد بود. اما تا به این لحظه و با توجه به این که از ابتدای سال 88 منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام آن طور که انتظار می رفت این منطقه در توسعه بخش صنایع معدنی چندان موثر نبوده است.

اما چرا این منطقه در اجرای برنامه های خود ناکام مانده است را باید در توسعه زیرساخت های این منطقه جستجو کرد.

یکی از اصلی ترین مزایایی که این منطقه می تواند میزان سرمایه گذاران و شرکت های حاضر در خود را افزایش دهد، توسعه زیرساخت های صاردات و واردات است که یکی از مهمترین آن توسعه اسکله ها در منطقه است.

این منطقه نزدیک به 15 سال است که هدف خود را در توسعه فعالیت های معدنی و صنایع معدنی مشخص کرده و قرار است جذب سرمایه گذاری داشته باشد حالا در آستانه تامین زیرساخت ها است. در چنین شرایطی چطور سرمایه گذار داخلی و خارجی می تواند راهی این منطقه شود.

درواقع اسکله مهمترین منبع درآمدی این منطقه محسوب می شود و در تامین نیازهای صنایع و همچنین ارزآوری کشور نیز بسیار نقش آفرین است. اما مسئله این است که آیا اسکله های این منطقه با استانداردهای جهانی و انبارهای موجود در دیگر اسکله ها همخوانی دارد یا خیر.

شاید منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تا به امروز بیشتر به دنبال جذب سرمایه گذاران بوده که نمی توان شرایط تحریمی را هم بی تاثیر دانست. درواقع اصلی ترین چالش این منطقه در مسیر توسعه باشد. اما همانطور که اشاره شد برخی از این چالش ها به عدم توجه به موضوعات اولیه باز می گردد.

البته با همین شرایط رشد ۶.۶ درصدی تولید سه‌ماهه‌ نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شده که نشان می دهد روند توسعه در حال اجرا است. اما این میزان رشد برای این منطقه که می تواند موتور محرک توسعه صنایع معدنی و افزایش صادرات باشد قابل قبول نیست.

از سویی دیگر این مجموعه پس از مسئله اسکله ها با موضوع تامین انرژی مواجه است که باید بخشی از درامدهای خود را صرف ساخت نیروگاه و... کند. درواقع سرمایه گذار و تولید کننده برای ورود به این منطقه در گام اول وجود زیرساخت ها را بررسی می کند.

اما چالش دیگری که می تواند درآمدزایی در این منطقه را تحت تاثیر قرار دهد موضوع قوانین و تصمیمات خلق الساعه ای است که برای سرمایه گذار خارجی چندان جذابیت ندارد. درواقع امنیت سرمایه گذار از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور کار مدیران این منطقه قرار بگیرد تا بتوانند بیش از پیش درآمدهای خود را افزایش دهند. اگر منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به دنبال توسعه حداکثری است باید بسترهای آن را هم فراهم کرده تا با افزایش صادرات از این منطقه سهم آن در ارزآوری کشور افزایش و به دنبال آن درآمد های آن نیز بیش از گذشته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز