دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد:
شرکت فولاد مبارکه که مهمترین هلدینگ فولادی کشور محسوب می شود با تاسیس صندوق سرمایه گذاری خط پذیر سعی بر حمایت حداکثری از شرکت های دانش بنیان داشته تا به واسطه آنها تجهیزات و تکنولوژی های روز را در خطوط تولید مستقر کند. 
کد خبر: ۷۲۱۶۳

تیتر 20- دسترسی به تکنولوژی های روز یکی از موضوعات بسیار مهمی بود که در سال های تحریمی بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفت. وضع تحریم ها علیه کشور دسترسی به تکنولوژی و قطعات مورد نیاز صنایع را سخت کرد اما همین موضوع باعث شد تا کشور به سمت بومی سازی و استفاده از دانش داخلی برود. 


صنعت فولاد یکی از صنایعی ای بود که در این بین بومی سازی تجهیزات و تکنولوژی را بیش از صنایع دیگر در دستور کار قرار داد و نهضت بومی سازی را اجرایی کرد. 


بی شک اجرایی شدن این برنامه می توانست دستاوردهای بسیاری به همراه داشته باشد. در گام اول تولیدکنندگان فولاد با تامین قطعات و تجهیزات با استفاده از دانش بومی از واردات بی نیاز و همین امر منجر به صرفه جویی ارزی می شد.


چنین نگاهی در سال های اخیر توسعه در واحدهای فولادی را افزایش داد زیرا بخشی از ارز صرفه جویی شده راهی پروژه های توسعه ای و حتی پروژهای دانش بنیان شد.


اما در گام بعدی واحدهای فولادی با تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز می توانستند روند تولید را سرعت بخشیده و زمان این تامین را کاهش دهند.


 همچنین دستیابی به تکنولوژی های روز منجر به تولید فولادی با کیفیت بالاتر می شد که تاثیر مستقیم بر افزایش قدرت رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی دارد. درواقع یکی از دلایلی که صنعت فولاد در سال های اخیر در برخی محصولات مانند تختال یکه تاز بازار شده آن است که ارتقای تکنولوژی و تامین قطعات کیفیت محصول نهایی را افزایش داده است.


همچنین توسعه فعالیت ها در این حوزه باعث شد تا شرکت های دانش بنیان نیز فصل جدیدی را در فعالیت های خود آغاز کنند. این شرکت ها در سال های اخیر به یکی از بازوهای مهم توسعه صنعت فولاد تبدیل شده اند و بسیاری از نیازهای فولادی ها به واسطه آنها تامین شد. این موضوع توانست اشتغالزایی در این شرکت ها را افزایش دهد. 


از سال 1397 که نهضت بومی‌سازی و بهره‌برداری حداکثری از توان ساخت داخل در زنجیره فولاد با قوت و همت مضاعفی دنبال شد؛ ارزبری تولید فولاد کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته و با بیش از 60 درصد کاهش به 65 دلار به ازای هر تن رسیده است. 


 از ابتدای سال 1381 تا 1401 بیش از 100 هزار مواد، قطعه و تجهیز در داخل کشور بومی‌سازی شده که علاوه بر تأمین به‌موقع و پایدار و کیفی، صرفه‌جویی حدود ۲,۹۶۸ میلیون دلار را در پی داشته است.


البته در این بین برخی شرکت های فولادی بیش از دیگر واحدها بر این موضوع تمرکز کرده اند و توانسته اند توانمندی های خود را افزایش دهند. شرکت فولاد مبارکه از مهمترین مجموعه های فولادی کشور در همین نهضت است که توانسته بسیاری از نیازهای خود را تامین کند.


این مجموعه از سال 1399 تا 1401 ارزش برنامه ‌های بومی ‌سازی در شرکت ‌های زیرمجموعه و تابعه به ترتیب به 618 میلیون، 570 میلیون و 536 میلیون دلار رسید.


در سال 1401، شرکت فولاد مبارکه با 170.1 میلیون دلار، بیشترین سهم در صرفه‌جویی ارزی را به خود اختصاص داد. پس از آن شرکت ‌های فولاد خوزستان با 138.4 میلیون و ملی مس با 81 میلیون دلار در جایگاه‌ های دوم و سوم قرار گرفتند.


فولاد مبارکه با حمایت از شرکت های دانش بنیان در مسیر جدیدی از خودکفایی قرار گرفت و تلاش کرد تا سطح همکاری های خود با مجموعه های دانش بنیان را افزایش دهد.


با سرمایه‌گذاری و حمایت و اعتماد فولاد مبارکه به شرکت‌های سازنده داخلی، شاهد خودکفایی کشور در زمینه طراحی و ساخت مواد، قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد است و در حال حاضر بیش از 80 درصد از مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید، داخلی است. 


اما فولاد مبارکه گامی فراتر از فعالیت های یاد شده برداشته است و با ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطر پذیری فولاد مبارکه سعی بر توسعه فعالیت های این حوزه داشته و تلاش می کند تا تکنولوژی های جدید را در خطوط تولید خود پیاده سازی کند.


فولاد مبارکه در راستای تحقق پایداری و بومی‌سازی فعالیت ‌های متعددی انجام داده، به‌گونه ‌ای که سالانه بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان با شرکت ‌های دانش‌بنیان همکاری دارد؛ یکی از ماموریت ‌های اصلی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه حفظ پایداری این صنعت برای آینده است.

در نتیجه تلاش می کند تا ریسک فعالیت این شرکت ها را به واسطه این صندوق و حمایت های آن پوشش داده و اجازه دهد تا فعالیت آنها توسعه پیدا کند. 


رصد تکنولوژی در حوزه‌ های مختلف همچون هوش مصنوعی، اولین خدمتی است که صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه به گروه فولاد مبارکه ارائه می‌دهد؛ تاکنون ۷۰۰ شرکت سرمایه‌پذیر کشور از راه‌های مختلف ازجمله برگزاری رویدادی با عنوان "فولادی‌شو"، درخواست حمایت و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه را برای توسعه فعالیت‌های خود را داشته‌اند. 


این تکنولوژی می تواند انقلابی جدید در فعالیت های این مجموعه ایجاد و بهره وری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. از سویی دیگر دستیابی به این تکنولوژی می تواند قدرت رقابت فولاد مبارکه را در مقایسه با رقبای خارجی نیز افزایش داده و فرصت های صادراتی بیشتری را در اختیار این مجموعه قرار دهد.


صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه برای توسعه کسب و کار و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری کرده تا بازار این شرکت‌ها تثبیت شود. تاکنون 336 میلیارد تومان برای توسعه پایدار زنجیره تامین، 93 میلیارد تومان برای توسعه سبد محصول، 50 میلیارد تومان برای رباتیک، 53 میلیارد تومان برای هوش مصنوعی و 42 میلیارد تومان برای اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

محصولات و سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه کل کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذاری خطرپذیر این مجموعه نیز باید همین‌گونه باشد؛ سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در شرکت‌ های دانش‌بنیان تاکنون برای 600 نفر اشتغال ایجاد کرده و فولاد مبارکه در حال حاضر با 15 دانشگاه برتر کشور نزدیک به 68 میلیارد تومان قرارداد گرنت دارد و از 115 میلیارد تومان بودجه گرنت حدود 50 میلیارد تومان آن جذب کرده است.


 به همین دلیل باید این حرکت فولاد مبارکه را در توسعه صنعت فولاد یک حرکت انقلابی و نوین دانست که بی شک دستاوردهای بسیار مهمی را برای صنعت فولاد به همراه دارد. از سویی دیگر این نگاه می تواند به دیگر واحدهای فولادی وارد و در نهایت صنعت فولاد را با دگرگونی مثبت همراه کند.

این صندوق می تواند علاوه بر کاهش ارزبری صنعت فولاد، توسعه حداکثری را در این صنعت رقم زده و منجر به تولیدی با ارزش افزوده بیشتر شود. 


فولاد مبارکه امروز از یک تولیدکننده فولاد به یک مجموعه صنعتی اثر گذار در توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده است و سعی بر آن دارد تا در تمامی حوزه های مرتبط با تولید با سرمایه گذاری، رشد حداکثری را به ثبت برساند.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز