تیتر20 - واردات خودرو درسال 97 به بهانه جلوگیری از خروج ارز از کشور ممنوع شد. این در حالی بود که قبل از آن با افزایش تیراژ خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی ، بازار خودرو به یک آرامش و سامان مناسبی رسیده بود.
به نحوی که علاوه بر افزایش سرمایه گذاری برای بهبود کیفیت و بیشتر شدن قدرت رقابتی ، قیمت ها در بازار خودرو ثبات پیدا کرده بودند. در همین حال بسیاری از شرکت ها برای افزایش میزان فروش ، بازگشت سرمایه و کسب سهم بیشتر، روش های فروش منعطف و تسهیلاتی را برای محصولات خود در نظر گرفته بودند.
اما این روند با ممنوعیت یکباره و تعجب برانگیز واردات متوقف شد. درپی آن آمریکا نیز از برجام خارج و صنعت خودروسازی کشور به طور مستقیم تحریم شد.
این دو عامل در کنار بعضی دیگراز تصمیمات آتش به جان بازار شد و وضعیت بسیار سختی را به وجود آورد.
با این حال پس از اتمام ممنوعیت 5 ساله ، دولت سیزدهم شرایط را برای واردات خودرو مناسب تشخیص داد و مقدمات از سرگیری آن فراهم شد.
هر چند محدودیت ها و تعیین سقف ارزی و تعریف تعرفه های بالا از یک جهت مانع سرعت گرفتن واردات خودرو شد. اما در مقابل شکستن انحصار و مهیا شدن شرایط بازیگران جدید و جلوگیری از قدرت گرفتن بازیگران قدیمی را می توان نقطه مثبت دور جدید واردات به شمار آورد.
این مساله باعث شده است که واردات خودرو با توجه به نیاز و تقاضای بسیار زیادی که در بازار خودرو وجود دارد،برای بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران جذابیت ایجاد کند و آنان را وارد این عرصه کند.
به همین علت برخلاف روندی که در سال های پیش از ممنوعیت وجود داشت ، طی یکی دو سال اخیر بازار خودروعلاوه بر ورود مجدد شرکت های قدیمی و کهنه کار ، شاهد ورود شرکت های نوپا و تازه کار نیز و افزایش فعالیت ها و رقابت ها نیز شده است.
به باور برخی کارشناسان همین مساله موجب شده است که برای افزایش تیراژ واردات و حضور بیشتر فعالان ، در شرایط مضیقه ارزی ، سقف بودجه ارزی در لایحه سال آینده نیز بیشتر شود.
به نظر این بخش از کارشناسان، اراده برای واردات خودرو و تخصیص سه میلیارد یورو ارز به این منظور در بودجه سال آینده، امیدوارکننده است. این رقم با امکانات و محدودیتهای موجود مخصوصاً در حوزه ارز که در کشور شاهد آن هستیم به تصویب رسیده است. کاهش 40 درصدی هزینه گمرکی خودروهای وارداتی هم می تواند اتفاقی خود تلقی شود.
ضمن اینکه باید مشوقهایی را درنظر گرفت تا افراد و شرکتهای بیشتری بتوانند در مسیر واردات خودرو قرار بگیرند. حتی باید شرایط به وجود بیاید که ایرانیهای خارج از کشورهم بتوانند از محل ارزشان که منشاء خارجی دارد، خودرو وارد کشور کنند. همه این تلاشها باید منجر به این شود که ما تغییر را در بازار خودرو احساس کنیم.
درهمین حال «واردات خودرو باید هم ناوگان حمل و نقل ما را بهروز کند و هم موجب تعادل عرضه و تقاضا و تعدیل قیمتها باشد. از طرفی، واردات به هیچ وجه نباید در اختیار افراد و گروههای خاصی باشد. انحصار در واردات خودرو اگر اتفاق بیافتد، خروجی مؤثری برای مردم ندارد.
شکست انحصار و ورود بازیگران جدید مانند هرمس خودرو
در واقع همین مساله شکستن انحصار و افزایش سقف ارزی و افزایش امیدواری موجب ورود شرکت های جدیدتری نیز شده است که از میان آنان می توان به تازه واردترین آنها ، هرمس خودرو اشاره کرد.
هرمس خودرو در حال حاضر فعالیت خود را با واردات، عرضه و ارایه خدمات پس از فروش متمایز در ایران شروع کرده و خودروهای k8 و سورنتو را جهت سامانه جانبازان ارایه کرده است و به زودی سبد محصولاتش نیز کاملتر خواهد کرد.
آنگونه که شنیده می شود ، شوروم و تعمیرگاه مرکزی به زودی اطلاع رسانی و افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه در همین ابتدا کار ۱۰ عاملیت در ایران آماده فعالیت و تا آخر سال به ۲۰ عاملیت ارتقا خواهد یافت وسال بعد به تناسب گسترش شبکه عاملیت ها انجام خواهد شد.
براساس آنچه که شنیده می شود، این شرکت قصد دارد که حداقل ۴ برند مطرح خودرویی را وارد و عرضه کند. همچنین فعالیت این شرکت صرفا در زمینه خودروهای وارداتی محدود نخواهد بود ودر زمینه خودروهای سنگین و تجاری و نیز نمایندگی یک شرکت مطرح در زمینه تولید و عرضه دوچرخه و موتور برقی نیز به زودی فعالیت های جدیدش را آغاز خواهد کرد.
بنابراین به رغم انتقادهایی که نسبت به تعیین سقف ارزی و تعرفه های بالا که همچنان به آئین نامه واردات وارد است ، شکستن انحصار را می توان نقطه مثبت و حساب شده ای در نظر گرفت که باعث افزایش تحرک، تیراژ و ورود سرمایه ها و شرکت های جدید به این عرصه شده است.