يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
تولید وانت ۱۵۱ در حالی متوقف شده است که این محصول نه تنها  نقش ویژه‌ای برای سایپا و کل  خودرو‌های کار و تجاری سبک ایفا می‌کند، بلکه این نقش در اقتصاد بسیاری از خانوار‌ها قابل تامل است. دراین شرایط به نظر می‌رسد که توقف تولید این محصول هر چند به بهانه عدم پاس کردن استاندارد‌ها صورت گرفته است. اما می‌تواند از زوایه دیگر نیز مورد بررسی قرار بگیرد، تلاش برای کاهش ارزش بن رو؟!
کد خبر: ۷۵۵۹۸

تیتر20  -  وانت پراید 151 سایپا یکی از خودروهای کار و تجاری سبک به شمار می رود که با توجه محدوده قیمتی و اندازه اش ، کاربرد زیادی در حمل و نقل درون شهری دارد. کاربردی که علاوه بر اقتصاد حمل و نقل سهم خاصی هم در اقتصاد خانوارها ایفا می کند. این محصول با قیمتی که دارد یکی از گزینه های اول انتخاب برای ایجاد اشتغال نیز به شمار می رود.


نقش اول تولید وانت
همین مساله این خودرو را به پر تیراژترین وانت کشور تبدیل کرده است. بر اساس آمارتا پایان بهمن ماه سال گذشته در مجموع 158 هزارو 824 دستگاه انواع وانت( پیکاپ ) درکشور تولید شده است. دراین میان سایپا با 113هزار و 747 دستگاه بیشترین سهم تولید وانت را داشته است. به عبارت دیگر کمی بیش از 70 درصد از تولید وانت (پیکاپ)در سال گذشته توسط سایپا تولید شده است. دراین میان وانت 151 سایپا با تیراژ 65867 دستگاه تا پایان بهمن 1403 اصلی ترین علت رشد سایپا در تولید وانت و افزایش سهم بازار بوده است.


سال پیش از آن نیز سایپا توانسته بود در سایت بن رو موفق به شکست رکورد تولید این خودرو شده و از تیراژ سال 1401 نیز عبور کند.
سال 1402 سایپا در سایت بن رو با تولید ۴۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت سایپا ۱۵۱ توانست این رکورد از جابجا کند. 
در واقع سایپا بر اساس نیاز بازار توسعه تولید این محصول را در دستور کار قرار داده بود.


اما حالا تولید این خودرو با تیراژ روزانه 300 دستگاه متوقف شده است. علت توقف تولید پراید ۱۵۱، پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه اجباری اعلام شده  است. هر چند سایپا به سرعت قصد تولید محصول جایگزین را دارد.


اما با توجه به جایگاهی که در بازار و حمل و نقل ایفا می کند ، آیا ادامه تولید و ایفای تعهد وجلوگیری از  کاهش تیراژ و افت تولید امکان پذیرنبود؟
این در حالی است که بر اساس تیراژ روزانه تولید از زمان توقف تا امروز حداقل سایپا 3 هزار دستگاه از برنامه عقب افتاده است. این عقب افتادن همانطور که بیان شد ، دلیل محکمه پسند و ظاهری منطقی دارد. اما آیا واقعا منطقی است ؟


در این سال های بسیاری از خودروهای تولید داخل بوده اند که به علت قدیمی بودن پلتفرم و عدم امکان ارتقاء و به روزرسانی با توقف مواجه از خط تولید خارج شده است. ولی تا رسیدن به این مرحله از یک سو تا حد امکان استانداردها را اعمال کرده اند و ازسوی دیگر برای جلوگیری از آسیب ها و ضربه های توقف تولید و جایگزینی محصول جدید با اخذ مجوز تولید ادامه یافته است. این ادامه تولید در شرایطی رخ داده است که بسیاری از این خودروها جزپرتیراژها و پر فروش های بازار خودرو بوده اند. دراین شرایط سیاست گذار و متولیان و مسئولان مرتبط با اهمیت درک این موضوع و همچنین لزوم تغییرات و اعمال استانداردها بر اساس برنامه و زمان بندی این خودروها را از خط خارج کرده اند.


توقف تولید وانت 151 و زمزمه های فروش بن رو
اما همزمانی توقف تولید وانت 151 و زمزمه های فروش بن رو با توجه به زیرساخت هایی که دارد ، باعث بروز برخی گمانه زنی ها شده است.
در سال های اخیر بیشتر ظرفیت بن رو به تولید این محصول اختصاص یافته بود. 


حال با توقف تولید در عمل چراغ خط تولید خاموش و اثرگذاری این شرکت در تیراژ تولید سایپا کمرنگ خواهد شد. این مساله شاید تا عادی شدن شرایط تولید محصول جدید ادامه داشته باشد ، اما در کاهش ارزش این سایت تاثیرگذار نخواهد بود ؟ آیا قیمت کارخانه ای که به تولید مشغول و سهم اول تولید یک محصول را در اختیار دارد یا زمانی که به اسم عدم پاس کردن استاندارد تعطیل شده است ، یکی خواهد بود ؟


آیا این مساله منجر به کاهش ارزش این سایت نمی شود ؟ آیا قرار است بن رو وارد بازی زیان ده بودن کرده تا با قیمت غیر واقعی تحویل خریدار شود ؟
به نظر می رسد که پیش از فروش این سایت بهتر است که ابتدا تولید محصول جدید آغاز شود تا بن رو به جایگاه و نقش اصلی خود برسد. دراین حال اگر خریدار واقعا قصد و نیت خرید و تولید داشته باشد بازهم پای کار خواهد ایستاد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز