دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 April 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۸
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
نام چری و مدیران خودرو درایران با هم گره خورده است. اما با گذشت بیش از ۲ دهه، سمت و سوی حرکتی آنها در ۲ مسیر متفاوت قرارگرفته است. این تفاوت  کار را به جایی رسانده است که بوی خوبی از آن به مشام نمی‌رسد و همین مساله شائبه احتمال جدایی مدیران خودرو از چری را پررنگ‌تر کرده است. آیا نتیجه این شراکت با جدایی به پایان می‌رسد؟
کد خبر: ۷۵۶۳۴

تیتر20  -  مدیران خودرو از ایران و چری از چین تقریبا کار خود را با هم آغاز کرده اند. عمر فعالیت چری کمی بیشتر است. با این حال هردو در آغاز راه به هم رسیدند و مسیرمشترکی را در ایران آغاز کردند.


سرانجام این همکاری برای دو طرف یکی نبوده است.مدیران خودرو بنا به دلایل متعدد درون مرزهای ایران محصور شده است . چری اما از همان اول بنای کار را جور دیگری استوار کرد و حتی شراکت با مدیران خودرو نوپا نیز بر اساس همان برنامه و تفکر شکل گرفت. تفکر صادراتی و خلاصه نشدن در مرزهای پر رقابت و پر وسعت بازار خودروی چین.


حالا از آغاز همکاری چری و مدیران خودرو در ایران بیش از 2 دهه می گذرد. دراین مدت بسیاری از محصولات این شرکت چینی برای اولین باربعد رونمایی در چین به ایران آمدند. در واقع  می توان گفت که مدیران خودرو پای چری را به ایران باز و یکی از بهترین بازارهای صادراتی را در اختیار این شرکت گذاشت.


 حتی می توان گفت که مسیر آزمون و خطای کم هزینه را نیز برای آنها فراهم کرد. اما در سال های اخیر چری تنها به مدیران بسنده نکرده و با نشان های دیگر سایرمحصولات خود را روانه  خیابان های ایران کرده است.


همانطور که در شراکت نیز به ایران و شریک پارسی اش تکیه و بسنده نکرده است. به نظر می رسد که این شرکت همچنان در این مسیر قراردارد و دیگر مانند گذشته به مدیران خودرو به عنوان تنها شریک تجاری نگاه نمی کند.


از یک سو با نگاهی به نمایشگاه خودروی چین که به تازگی برگزار شده است به سادگی می توان متوجه شد که چرا چری به دنبال توسعه بازارهای جدید می گردد. 
"گروه خودروسازی چری در شانگ های پنج برند زیرمجموعه خود چری، اکسید، جتور، iCAR و لوکسید، نه تنهاحضور پر رنگی دارد بلکه با رونمایی از 16 مدل جدید توانسته است نظرها را به خود خیره کند. 


چری همچنین با توجه به برنامه های توسعه ای خود با چندین برند معتبر در حوزه تکنولوژی از جمله Alibaba ,Horizon Robotics و Huawei,iflytek برای تحقق اهداف خود در حوزه تکنولوژی همکاری داشته است.


به بیان دیگر چری دیگر همان شرکت نوپای قدیم نیست و فاصله زیادی با همتای ایرانی اش پیدا کرده است. همین فاصله منجر به این دیدگاه شده است. به نظر می رسد که برخلاف تصور و عرف یک شراکت بلند مدت آنها دیگر به مدیران خودرو به عنوان تنها شریکشان در ایران نگاه نمی کنند. 


این موضوع بعد از تحریم ها هم شکل و شمایل دیگری پیدا کرد و هم باعث شد که چری از مسیر شراکت و عرضه محصولاتش از طریق مدیران خودرو منحرف شود.
سال 1400 جتور را به یک خودروساز بخش خصوصی ساز داد و زمینه ساز بازی جدید چری در ایران شد. 


این در حالی است که قاعدتا چری فقط باید محصولاتش را از طریق مدیران خودرو عرضه کند. اما از شرکتی که حاضر به سرمایه گذاری در ایران نبوده و ترکیه را انتخاب کرده می توان توقع دیگری داشت؟


در این شرایط به نظر می رسد که این شرکت به طور مستقیم زیر قول و قرارش نزده است و محصولات خود را از طریق برندها و شرکت های زیرمجموعه با نام ونشان دیگری در اختیار رقبای مدیران خودرو قرار می دهد.


مشخص نیست که آیا این دو شرکت در مورد توسعه محصول به مشکل برخورده اند ؟ آیا چری سهم بیشتری از بازار خودروی ایران می خواهد ؟ آیا محدود شدن ایرانی ها در انتخاب شرکای خارجی باعث شروع این بازی شده است ؟ آیا از نظر حرفه ای مدیران خودرو نتوانسته است نظرچری را جلب کند؟


البته گستردگی شبکه نمایندگی و همچنین تیراژ تولید مدیران خودرو و فاصله بسیار زیاد با سایر تولید کنندگان بخش خصوصی ، توانایی مدیران خودرو را به راحتی اثبات می کند.
ولی در هر صورت چری با برندهایی نظیر لوکانو ، کاری ، کوین به نوعی در حال دور زدن مدیران خودرو است. اما سوال این است که  آیا این شرکت با موضوع کنار خواهد آمد؟ آیا احتمال جدا شدن مدیران خودرو از چری را باید جدی گرفت ؟ آیا مدیران خودرو در پاسخ دست به اقدام متقابل خواهد زد؟

 

ارسال نظرات
موضوعات روز