يکشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک ایران زمین، با تمرکز راهبردی بر تحول دیجیتال، از بازیگران موفق در بانکداری غیرحضوری است. تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های فناورانه و طراحی پلتفرم‌هایی مانند فراز بانک موجب شده این بانک، سهم ویژه‌ای از تراکنش‌های دیجیتال داشته باشد.
کد خبر: ۷۶۵۸۸

تیتر 20- اگر تا دیروز، بانک‌ها برای ارائه خدمات مالی رقابت می‌کردند، امروز در عصر تحول دیجیتال، این رقابت، به عرصه تجربه کاربری و سبک زندگی کشیده شده است. اپلیکیشن «فراز بانک»، نئوبانک معرفی‌شده توسط بانک ایران زمین، نه‌ تنها تلاش می‌کند ابزارهای بانکی را در بستر دیجیتال ارائه دهد، بلکه هدف را «زیست‌پذیر کردن بانکداری»، در زندگی روزمره مشتریان قرار داده است.


بانک ایران زمین، با تمرکز راهبردی بر تحول دیجیتال، از بازیگران موفق در بانکداری غیرحضوری است. تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های فناورانه و طراحی پلتفرم‌هایی مانند فراز بانک موجب شده این بانک، سهم ویژه‌ای از تراکنش‌های دیجیتال داشته باشد.


داده‌ها نشان می‌دهد بانک ایران زمین، با ثبت بیش از ۱۰۰ میلیون تراکنش موفق با همراه‌بانک در یک روز (8 دی‌ماه سال گذشته) و نصب اپلیکیشن بانک توسط بیش از یک میلیون کاربر، ضریب نفوذ بالایی در ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان دارد. حجم وسیع تراکنش‌ها و خدمات غیرحضوری، بیانگر گذار موفق این بانک، از بانکداری سنتی به تمام‌دیجیتال است.


عبور از بانکداری شعبه‌محور
یکی از مهم‌ترین خطوط مرزی که فراز بانک تلاش می‌کند از آن عبور کند، مرز بین بانکداری فیزیکی و دیجیتال است. این اپلیکیشن با هدف «کاهش وابستگی مشتریان به شعب فیزیکی»، طراحی شده؛ مفهومی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته با عنوان «بانکداری بدون شعبه» (Branchless Banking) دنبال می‌شود. تفاوت مهم اینجاست که فراز بانک، صرفاً خدمات را از شعبه به تلفن همراه منتقل نمی‌کند، بلکه منطق نیازمحور را جایگزین ساختار وظیفه‌محور سنتی بانک‌ها کرده است.


برای مثال، امکان صدور و فعال‌سازی کارت یا دریافت المثنی از طریق اپلیکیشن، ‌فقط یک قابلیت فنی نیست، بلکه رویکرد تازه‌ای به مفهوم خودکارسازی خدمات بانکی است. این رویکرد، زمان و انرژی مشتری را به رسمیت می‌شناسد و بانک را از یک نهاد پاسخگوی حضوری به نهاد همگام‌ با زندگی دیجیتال تبدیل می‌کند.


طراحی متناسب با نسل جدید
در قلب طراحی فراز بانک، این پرسش نهفته است: کاربر امروزی از بانک چه می‌خواهد؟ پاسخ به این پرسش، طراحی رابط کاربری ساده و منعطف را ایجاب می‌کند؛ رابطی که نه‌ تنها کاربر خود را سردرگم نمی‌کند، بلکه او را در مسیر نیازهای واقعی هدایت می‌کند. امکان شخصی‌سازی منوها، انعطاف‌پذیری در چینش خدمات و دسترسی آسان به اطلاعات مالی شخصی، نشان می‌دهد فراز بانک از مرحله دیجیتال‌سازی فرم‌ها عبور کرده و وارد فاز «دیجیتال‌سازی تجربه» شده است.


این اپلیکیشن، با نگاه ویژه به نسل جدید، که به دریافت خدمات با چند لمس عادت دارد، موفق شده فاصله خدمات مالی و انتظارات روزمره را کاهش دهد. این، دقیقاً همان نقطه‌ای است که بسیاری از بانک‌های سنتی هنوز در این عرصه، یعنی ایجاد تعادل میان امنیت، سرعت و سهولت، چالش دارند.


بازآفرینی مفهوم خدمات ترکیبی
وجود شعبه‌های هیبریدی در کنار اپلیکیشن دیجیتال، بیانگر درک درست فراز بانک از ساختار فعلی جامعه ایرانی است؛ جامعه‌ای که در برخی حوزه‌ها هنوز به خدمات حضوری نیازمند است، به راهکارهای مدرن و دلایل فرهنگی یا حقوقی نیز نیاز دارد. لذا ارائه خدمات حضوری/ دیجیتال به ‌صورت ترکیبی، الگویی از هم‌افزایی دوگانه است که می‌تواند گذار به نئوبانک را نرم‌تر و مؤثرتر کند.


این شیوه ترکیبی، نه‌ تنها مشتری را در برابر اجبار به استفاده صرف از اپلیکیشن قرار نمی‌دهد، بلکه فرصت انتخاب آگاهانه بین حضور فیزیکی و استفاده دیجیتال را نیز برای او فراهم می‌کند. 


امنیت و کنترل شخصی حساب
در دوره‌ای که دغدغه امنیت سایبری و دسترسی‌های غیرمجاز در حال افزایش است، فراز بانک با ارائه قابلیت «مسدودسازی بخشی از سپرده» یا امکان مدیریت هوشمند چک، رویکرد متمایزی در اختیار مشتری قرار داده است. در این رویکرد، کنترل به‌ جای بانک، در دست کاربر قرار می‌گیرد، بدون آنکه نیاز به تعامل با کارکنان یا انتظار برای تأییدیه‌های طولانی باشد.


ثبت و یادآوری تاریخ وصول چک، علاوه بر تسهیل عملیات، به افزایش شفافیت و کاهش فراموشی‌های مالی کاربران کمک می‌کند و در بلندمدت، تأثیر مثبتی بر رفتار مالی آنها می‌گذارد.


از ابزار به پلتفرم
یکی از اشتباهات رایج در حوزه نئوبانک‌ها، نگاه ابزاری به اپلیکیشن‌هاست؛ گویا تنها هدف آنها، جایگزینی فرم‌های کاغذی با نسخه‌های دیجیتال است. با این حال، آنچه فراز بانک ارائه می‌دهد، فراتر از ابزار است: پلتفرمی برای پیوند خدمات مالی و رفتارهای اجتماعی.


در همین زمینه، برگزاری مسابقه «به توان دوستی» در دل اپلیکیشن، نشان می‌دهد فراز بانک به دنبال ایجاد اکوسیستم تعاملی است. در این مسابقه، کاربر نه‌ تنها به ‌عنوان مشتری، بلکه به ‌عنوان کنشگر در رشد جامعه نئوبانکی ایفای نقش می‌کند. این الگوی انگیزشی، می‌تواند فراتر از تبلیغات، به تقویت وفاداری کاربران و رشد شبکه مشتریان از مسیر تعاملات انسانی منجر شود.


رقابت در لایه تجربه، ورای خدمات
امروزه دیگر همه بانک‌ها، خدماتی مانند پرداخت قبض یا مدیریت کارت را ارائه می‌دهند. آنچه نئوبانک‌ها را از بانک‌های سنتی متمایز می‌کند، لایه «تجربه» است. در این لایه، فراز بانک تلاش کرده ذهنیت سنتی «کاربر در خدمت سرویس‌های بانکی» را وارونه و خدمات را در مسیر نیازهای روزمره کاربر، بازطراحی و چینش کند. بدین ترتیب، بانک، فراتر از محلی برای مراجعه، فضایی برای  همراهی روزمره با تلفن همراه می‌شود. البته این همراه، منتظر مراجعه نیست و خودش را با زندگی کاربر هماهنگ می‌کند!


عزم جزم به سوی بانکداری آینده
فراز بانک، بیش از آنکه یک اپلیکیشن بانکی باشد، الگویی از تحول در نقش و جایگاه بانک‌ها در زندگی دیجیتال است. این نئوبانک با تمرکز بر شخصی‌سازی، امنیت، انعطاف‌پذیری و تعامل، نشان می‌دهد آینده بانکداری نه در ساختمان‌ها، بلکه در تجربه زیسته کاربران رقم می‌خورد.


در جهانی که زمان و تجربه آسان، ارزش افزوده اصلی خدمات محسوب می‌شوند، فراز بانک از رقابت در زمینه امکانات و تجهیزات، به سمت رقابت در معنا و کارکرد، گام برداشته است. اگر این مسیر با حفظ کیفیت و به‌روزرسانی مستمر، ادامه یابد، فراز بانک می‌تواند فراتر از یک اپلیکیشن موفق، یک نقطه تمایز و تعالی در بانکداری نوین ایران باشد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز