دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 August 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
آنچه از چشم‌انداز بانک پارسیان در حوزه تحول دیجیتال، برداشت می‌شود، صرفاً یک پروژه فناوری نیست، بلکه نشانه دگرگونی راهبردی در مدل کسب‌وکار بانکی است. ترکیب هوش مصنوعی، تحلیل کلان‌داده، زیرساخت یکپارچه، خدمات پیشنهادی و نگاه هوشمند به سرمایه انسانی، مؤلفه‌هایی هستند که بانک پارسیان را در مسیر بازآفرینی خود قرار داده‌اند.
کد خبر: ۷۶۸۶۹

تیتر 20- در مسیر تحقق بانکداری نوین، بانک پارسیان، خیز بلندی در عرصه توسعه خدمات غیرحضوری برداشته و قرار است سهم این خدمات را از ۶۰ درصدِ کنونی به ۹۰ درصد تا پایان سال افزایش دهد. این جهش ۵۰ درصدی، بیانگر  جدیت این بانک در عبور از قالب‌های سنتی و حرکت به‌ سوی زیست‌بوم دیجیتال است.


در عصر حاضر که فناوری‌های نوین در حال بازتعریف حوزه مالی و بانکی هستند، تحول دیجیتال، دیگر یک گزینه نیست، بلکه ضرورت حیاتی برای بقا و رقابت است. بانک پارسیان با درک درست از این الزام و با نگرش راهبردی به آینده، مسیر خود را به سمت دیجیتال‌سازی گسترده، هموار کرده است. با توجه به اظهارات چنی پیش جواد شکرخواه، مدیرعامل بانک، این هدف‌گذاری، علاوه بر تسهیل بیشتر در ارائه خدمات بانکی، بیانگر تمرکز استراتژیک بر رضایت مشتری، بهره‌وری عملیاتی و کاهش تردد غیرضروری در شعب است. 


پلتفر‌های دیجیتال، تجربه‌ ویژه مشتریان بدون شعبه
اگرچه بانکداری سنتی، همواره گسترش شعب را نماد رشد و دسترسی می‌داند، اما آنچه امروز توسط بانک پارسیان پی‌ریزی شده، عبور آگاهانه از این مدل پرهزینه و کند است؛ یعنی ورود به فضایی که در آن، دسترسی، نه به‌واسطه مترمربع شعب، بلکه با قدرت پلتفرم‌های دیجیتال تعریف می‌شود. از این‌رو، ارائه ۹۰ درصد خدمات به‌صورت غیرحضوری تا پایان سال را می‌توان یک تغییر پارادایم عمیق در ساختار خدمت‌رسانی بانک دانست.


این تصمیم، نشان می‌دهد بانک پارسیان، مفهوم عدالت در دسترسی را فراتر از مرزهای جغرافیایی تعریف کرده تا مناطق بدون شعبه از خدمات بانکی محروم نمانند و با قدرت زیرساخت‌های فناورانه، وارد چرخه خدمت‌رسانی بانک شوند.


در این میان، رونمایی از «پارس‌وام» را می‌توان مصداق بارز اجرای ایده تحول‌گرایانه در بانک پارسیان دانست. در شرایطی که فرایندهای سنتی دریافت وام، با کاغذبازی و صرف زمان شناخته می‌شوند، این سامانه تسهیلات غیرحضوری تلاش می‌کند الگوی ذهنی مشتریان را دگرگون سازد. ارائه تسهیلات در کمتر از چند دقیقه و بدون مراجعه حضوری، سطح توقع مشتری را از بانک ارتقا می‌دهد. بانک پارسیان با پذیرش این مسئولیت، عملاً «زمان» را به مزیت رقابتی کلیدی در بانکداری، تبدیل کرده است.


در این مدل، سرعت، سادگی و قابلیت مقیاس‌پذیری در خدمت‌رسانی، به‌جای تشریفات اداری، به ارزش اصلی تبدیل می‌شود. این مزیت، در شرایطی که رقابت بین بانک‌ها افزایش یافته و محصولات مالی با سرعت بالا روانه بازار می‌شوند، یک سپر دفاعی برای حفظ سهم بازار نیز محسوب می‌شود.


یکپارچگی فناوری، ستون فقرات دیجیتال‌سازی
از سوی دیگر، بانک پارسیان با معرفی نسخه جدید همراه‌بانک بر پایه یکپارچگی بین پلتفرم‌های مختلف، به‌نوعی، به سمت ایجاد زیرساخت جامع و همگرا حرکت می‌کند. این تصمیم بانک، فراتر از منظر تکنولوژیک، از لحاظ تجربه کاربری نیز تحول‌گراست. از این‌رو، کاربر دیگر با چند سامانه جداگانه و ناسازگار مواجه نیست، بلکه با یک محیط منسجم و همگون تعامل دارد که خدمات را به‌صورت پیوسته ارائه می‌دهد. 


هدف‌گذاری برای تعریف خدمات بین‌ گروهی، در فاز دوم این پروژه، مؤید آن است که بانک پارسیان در حال گذار از نقش نهاد صرفاً مالی به یک «اکوسیستم دیجیتال» است که می‌تواند نیازهای مختلف مالی، داده‌ای و فناورانه مشتری را در یک بستر کاملاً هماهنگ پاسخ دهد.


هوشمندسازی به جای مکانیزاسیون ساده
درک درست از معنای تحول دیجیتال، یکی از نقاط قوت راهبرد بانک پارسیان است. برخلاف تصور رایج که دیجیتال‌سازی را صرفاً جایگزینی فرایندهای سنتی با ابزارهای مکانیزه می‌داند، بانک پارسیان، این مسیر را به‌سوی هوشمندسازی هدایت کرده است. به‌کارگیری تحلیل داده‌، طراحی سامانه‌های هوشمند و حرکت به سمت ارائه خدمات پیشنهادی به ‌جای خدمات درخواستی، نشانه‌هایی از این بلوغ است.


در چشم‌انداز مدیرعامل بانک، این سامانه‌ها در آینده، می‌توانند به‌صورت خودکار بر اساس رفتار کاربر، خدمات مناسب را به او پیشنهاد دهند. این امر، نه‌تنها تجربه مشتری را ارتقا می‌دهد، بلکه از منظر بهره‌وری و تحلیل‌پذیری نیز مزایای چشمگیری دارد.


از دیجیتال‌سازی فراگیر تا تحول، بدون تهدید اشتغال
یکی از نگرانی‌های متداول در فرایند تحول دیجیتال بانک‌ها، تمرکز صرف بر ارائه خدمات خُرد به افراد حقیقی است؛ موضوعی که گاهی منجر به غفلت از مشتریان حقوقی می‌شود. با این حال، در راهبرد بانک پارسیان، تلاش شده افق دید دیجیتال‌سازی از مرزهای تسهیلات خرد فراتر رود. توسعه سامانه‌های غیرحضوری ویژه شرکت‌ها و همزمان‌سازی آنها با سامانه پارس‌وام، مزیت رقابتی تازه‌ای برای بانک در حوزه مشتریان بزرگ ایجاد می‌کند.


همچنین یکی از دغدغه‌های جدی در فرایندهای فناورانه، تأثیر آن بر اشتغال است، اما بانک پارسیان، این چالش را نه از طریق مقاومت در برابر تغییر، بلکه با مدیریت فعالانه پاسخ می‌دهد. تأکید بر ارتقای مهارت‌های فناورانه کارکنان و انتقال نقش آنان از باجه‌های سنتی به ساختارهای دیجیتال، یک رویکرد هوشمندانه برای همسوسازی منابع انسانی با تحولات فناوری است. این نگاه بلندمدت به کارکنان، می‌تواند الگویی برای سایر بانک‌ها باشد تا به‌جای تعدیل نیرو، مسیر رشد آنها را با مهارت‌آموزی فراهم سازند.


آنچه از چشم‌انداز بانک پارسیان در حوزه تحول دیجیتال، برای سال جاری برداشت می‌شود، صرفاً یک پروژه فناوری نیست، بلکه نشانه دگرگونی راهبردی در مدل کسب‌وکار بانکی است. ترکیب هوش مصنوعی، تحلیل کلان‌داده، زیرساخت‌ یکپارچه، خدمات پیشنهادی و نگاه هوشمند به سرمایه انسانی، مؤلفه‌هایی هستند که بانک پارسیان را در مسیر بازآفرینی خود قرار داده‌اند.


تحقق ۹۰ درصدی خدمات غیرحضوری تا پایان سال، اگرچه نقطه عطف مهمی است، اما پایان راه نیست. آینده بانکداری در بانک پارسیان، آینده‌ای داده‌محور، هوشمند، شخصی‌سازی‌شده و متکی بر اکوسیستم‌های دیجیتال خواهد بود که در آن، بانک، نه یک ساختمان، بلکه یک همراه نامرئی، اما هوشمند در زندگی مالی مشتریان است.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز