تیتر20 - بر اساس جدیدترین گزارش ارائه شده به سامانه کدال ، تولید سواری در 6 ماه ابتدایی سال جاری با افت 8.7 درصدی همراه شده است.
3 خودروساز بزرگ کشور، گروه صنعتی ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو دراین مدت 379 هزار و 599 دستگاه خودرو تولید کرده اند. این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل در مجموع ۴۱۵ هزار و ۹۷۰ دستگاه سواری توسط این خودروسازان از خط تولید خارج شده بود. اما امسال میزان تولید آنها ۳۶ هزار و ۳۷۱ دستگاه کمتر از مدت مشابه سال قبل شده است.
قطعی برق ، عدم تخصیص به موقع و به اندازه ارز،کمبود نقدینگی ، قیمت گذاری دستوری ، مشکلات ثبت سفارش و فرایند طولانی ترخیص ،چالشهای اقتصادی و سیاسی و همچنین جنگ 12 روزه از جمله عواملی کاهش تولید به شمار می آیند. عواملی که هر یک به عنوان دست اندازی بلند در مسیر تولید عمل کند. اما در این شرایط آبی پوشان جاده مخصوص با توجه به قرار داشتن در شرایط یکسان مسیر دیگری را طی کرده و کارنامه ای مثبت با نمرات خوب ثبت کرده اند.
بر اساس آخرین گزارش تولید که به بورس ارائه شده است ،گروه صنعتی ایران خودرو در نیمه نخست سال جاری موفق به تولید ۲۶۳ هزار و ۴۶۸ دستگاه سواری شده است. در مقایسه با تولید ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید ۲۱ هزار و ۵۱۱ دستگاه معادل ۸.۹ درصد افزایش داشته است.
درهمین شرایط گروه صنعتی ایرانخودرو به رغم اینکه صنعت و اقتصاد کشور با چالشهای متعددی درگیر بوده و دست و پنجه نرم می کند موفق به ثبت رکورد جدیدی نیز شده و میزان تولید ماهانه خود در حدود سه سال اخیر را شکسته است.
بنابراین گزارش ، برای نخستین بار در سه سال اخیر، تیراژ تولید خودروهای سواری و وانت این شرکت از مرز ۶۰ هزار دستگاه عبور کرد. این رقم تیراژ تنها درشیفت اول کاری ۳۱ شهریورماه به ثبت رسید. تیراژی که از یک سو نشان از عزم جدی این گروه برای افزایش تولید و کاهش ناترازی بازار خودرو دارد و از سوی دیگر تلاش می کند تا با بالابردن تیراژ نه تنها تاخیری در ایفای تعهدات خود نداشته باشد ، بلکه درصورت امکان با افزایش حجم عرضه زودتر از موعد ، فشار تقاضا از بازار را کاهش بدهد.
اما این رکورد شکنی از زاویه دیگر نیز قابل بررسی بوده ومی توان روند مثبت و رشد تولید به نوع مدیریت این خودروساز هم مرتبط دانست.
بخش خصوصی از بهمن سال 1403 عهده دارمدیریت گروه صنعتی ایران خودرو شده است. تیم مدیریت جدید با درک و فهم و همچنین نیازهای بخش خصوصی بلافاصله پس از استقرار برنامه های راهبردی متعددی از جمله مدیریت صحیح منابع، بهینهسازی فرایندها را در دستور کار قرار داد.
البته این گروه ثبت رکورد جدید وافزایش تیراژ تولید نسبت به سال گذشته را مدیون همت والای نیروهای انسانی در تمامی حلقههای زنجیره تولید، از کارکنان خطوط شرکت تا تامینکنندگان قطعات میداند.
ضمن اینکه مدیریت بخش خصوصی تلاش کرده است با تمرکز بر راهبردهای عملیاتی و استفاده از ظرفیتهای داخلی، هم راهکاری برای برطرف کردن مشکلات پیدا کند و هم زمینه های رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده در کل زنجیره خودروسازی کشور را فراهم کند.
آمار تولید و استقبال از محصولات این گروه در بازار خودرو نشان می دهد که تا به اینجای کار ، این تفکر در مسیر درست قرارگرفته و با سرعت خوب و مناسبی حرکت کرده است.
مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو نشان داد که حتی با وجود محدودیتها، همچنان ظرفیت و پتانسیل بالایی برای رشد در صنعت خودرو کشور وجود دارد. به شرطی که متولیان و مسئولان و نهادهای مرتبط نیز با این تفکر به همگرایی و هم افزایی برسند.
در این میان به نظر می رسد برای ادامه، تداوم و شتاب گرفتن این روند مثبت دستیابی به یک نقطه مشترک میان تولید کنندگان و سیاست گذاران یک امر ضروری است.
این دیدگاه مشترک می تواند با شناسایی موانع توسعه و بازنگری در سیاست ها ، مسیر تولید را هموار و عاری از دست اندازهای متعدد کند.
همچنین بازبینی در مکانیسم قیمتگذاری دستوری که همواره به عنوان یکی از موانع اصلی سرمایهگذاری و توسعه در این صنعت شناخته شده است، میتواند زمینهساز بهبود پایدار روند توسعه و تولید در بزرگترین خودروساز کشور شود.
بر اساس آمار بخش خصوصی توانسته است به رغم تمام محدودیت ها و فشارها خود را ثابت کند. با توجه به این موضوع حالا نوبت متولیان است که شرایط بهبود تولید و تسهیل خرید و دسترسی اقشار مختلف مردم برای خرید خودرو را فراهم کنند.