تیتر20 - سایپا یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی ایران طی سال های اخیر به رغم تمام فشارها و مشکلاتی که پیش پای تولید قرار گرفته است ، علاوه بر ایفای تعهدات و افزایش تولید ، برنامه های گسترده و متنوعی برای نزدیک شدن به تکنولوژی روز دنیا نیز در دستور کار خود قرار داده است.
سرعت این برنامه با حضور تیم مدیریتی جدید از بهمن سال گذشته بیشتر شده است. از یک سو این شرکت توانسته است حجم تعهدات خود را کاهش داده و از سوی دیگر قدم های بلند و مطمئنی در زمینه تولید خودروهای با سوخت پاک برداشته است.
پروژه ای که از سال 1399 آغاز شد و به تازگی با رونمایی و معرفی آن مشخص شد که در تحریم ها و کمبودها سایپا توانسته است این مسئولیت سنگین را به درستی انجام دهد.
البته اگر مسائل و چالش هایی که تحریم ها به خودروسازی ایران تحمیل کرد در میان نبود ، همان سال 1401 این پروژه به سرانجام می رسید. با این حال نارنجی پوشان جاده مخصوص با تحمل سختی ها و عبور از مشکلات در نمایشگاه تهران این کراس اوور برقی بنزینی یا همان پلاگین هیبرید را معرفی کرد.
براساس آنچه اعلام شده است ، تولید انبوه این خودرو از سال آینده آغاز خواهد شد. به نظر می رسد اگر آینده فروشی ها و تعهدات خارج از ظرفیت در گذشته وجود نداشت ، تولید این محصول از مدت ها پیش آغاز می شود.
اما با این حال معرفی این خودروی جدید از سوی سایپا را باید شروع حرکت در یک مسیر جدید از سوی این خودروساز قدیمی کشور به شمار آورد.
با توجه به مشخصات فنی و امکانات قابل قبولی که برای آن در نظر گرفته شده از همین حالا آریا پلاگین هیبرید زنگ خطر را برای رقبا به صدا درآورده است.
مشخصات فنی
توان موتور احتراقی این خودرو ۸۵ کیلووات و موتور الکتریکی آن ۱۶۰ کیلووات است. مصرف سوخت این خودرو نیزبر اساس استاندارد سیکل NEDC حدود ۲.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و پیمایش ترکیبی باتری و باک در مجموع ۱۲۰۰ کیلومتر خواهد بود.
پک باتری مورد استفاده در خودروی آریا هیبرید PHEV دارای سطح ایمنی و ضریب اطمینان بالا بوده و امکان شارژ سریع از ۳۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری در حدود ۳۵ دقیقه فراهم شده است.
بنابراعلام سایپا الزامات ایمنی ۱۲۲گانه در طراحی این خودرو رعایت شده و آریا هیبرید از نظر شاخصهای ایمنی در صدر محصولات داخلی قرار خواهد گرفت.
همچنین آریا پلاگین هیبرید از موتورهای برقی و بنزینی تنفس طبیعی بهره میبرد . قدرت این پیشرانه ها از طریق گیربکس مخصوص خودروهای هیبریدی (DHT) به چرخهای جلو انتقال پیدا می کند.
پیشرانه بنزینی این خودرو یورو 6 بوده و توان تولید 114 اسب بخارقدرت و ۱۵۲ نیوتون متر گشتاور را دارد. این پیشرانه می تواند به صورت همزمان هم قدرت را به چرخ ها منتقل کند و هم موتور برقی را شارژ کند.
یک پیشرانه برقی با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متر نیز در قلب این خودرو قرار گرفته که مسئولیت اصلی حرکت را به عهده دارد.
سرعت صفر تا صد آریا پلاگین هیبرید حدود ۸ ثانیه است و حداکثر می تواند با سرعت 180 کیلومتر حرکت کند.
اگر باک 47 لیتری این خودرو پر و باتری نیز کاملا شارژ باشند بدون دغدغه 1200 کیلومتر را پیمایش می کند. البته اگر فقط از موتور برقی بدون شارژ هم استفاده شود تا 125 کیلومتر را می پیماید.
آنگونه که سایپا اعلام کرده است ظرفیت باتری این خودرو با استفاده از شارژر سریع با جریان DC از 30 درصد در مدت 35 دقیقه به 80 درصد می رسد. زمانی که نه تنها طولانی به نظر نمی آید بلکه می تواند خیال راننده را از رسیدن در زمانی مطلوب و دلخواه راحت کند. اگر هم از شارژر عادی با جریان برق AC استفاده شود در 8 ساعت باتری این خودرو شارژ کامل خواهد شد و تا 125 کیلومتر می توان روی آن حساب کرد.به بیان دیگر با استفاده از هر 2 موتور پیمودن مسیرهای طولانی بدون وقفه امکان پذیر خواهد بود.
همچنین با توجه به برنامه های سایپا به نظر می رسد که امکانات رفاهی این خودرو نیز به گونه ای است که داخل کابین علاوه بر زیبایی راحتی را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده و مانع از خستگی در مسافت های بلند نیز خواهد شد.
بنابراین آریا پلاگین هیبرید سایپا را باید یکی از سفیران نسل جدید خودروهای پاک برای رسیدن به فناوری های روز دنیا به شمار آورد.
ارسال نظرات
موضوعات روز