پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
جدای از اینکه خصوصی سازی یکی از برنامه های اصلی برای بهبود اوضاع اقتصاد کشور به شمار می رود، توجه به این موضوع در خودروسازی نیز می تواند عواید مثبتی را نصیب دومین صنعت بزرگ ایران کند.
کد خبر: ۸۰۹۶
تیتر20 - مدیرعامل ایران خودرو در حالی خبر از واگذاری 28 شرکت وابسته (به ایران خودرو) داده که اگر پروسه واگذاری ها به نحو احسن انجام شود، نتایج مثبتی برای بزرگترین خودروساز ایران خواهد داشت.
جدای از اینکه خصوصی سازی یکی از برنامه های اصلی برای بهبود اوضاع اقتصاد کشور به شمار می رود، توجه به این موضوع در خودروسازی نیز می تواند عواید مثبتی را نصیب دومین صنعت بزرگ ایران کند.
هرچند فروش زیرمجموعه ها و شرکت های متعلق به خودروسازان، اقدام جدیدی به شمار نمی رود، با این حال، اینکه مدیرعامل ایران خودرو رسما صحبت از واگذاری 28 شرکت شده، دو نکته مهم را در خود جای داده است.
نکته اول اینجاست که واگذاری این 28 شرکت احتمالا با شرایط مالی ایران خودرو در ارتباط است. واضح تر اینکه ایران خودرویی ها قصد دارند با فروش 28 شرکت مربوطه (که البته نام آنها اعلام نشده)، به نوعی کسب درآمد کرده و بدین واسطه حتی بخشی از بدهی های خود را نیز تسویه کنند. این اقدام اگر با هوشیاری و طبق یک پروسه دقیق و حساب شده انجام شود، می تواند تا حدی نیز ایران خودرو را از دریافت تسهیلات بانکی بی نیاز کند.
در حال حاضر، دریافت وام و تسهیلات از بانک ها، هزینه ای سنگین را روی دوش خودروسازان می گذارد و این در حالی است که با فروش شرکت های زیرمجموعه، ایران خودرو تا حد زیادی از شر سودهای کلان بانکی راحت خواهد شد.
بر کسی پوشیده نیست که بانک ها در قبال پرداخت وام و تسهیلات به خودروسازان، سودهای کلان دریافت می کنند و این موضوع بر ضعیف شدن بنیه مالی خودروسازان اثرگذار است و بنابراین فروش زیرمجموعه های غیر ضروری می تواند راهکار مناسبی در این مورد باشد.
نکته دیگری که از تصمیم ایران خودرو برداشت می شود، سبک سازی این شرکت و در نتیجه کاهش هزینه های مالی آن است. طبعا وقتی 28 شرکت مذکور واگذار شوند، ایران خودرو دیگر مسوولیت و تعهدی در قبال پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آنها نداشته و در نتیجه باری سنگین از روی دوش این شرکت برداشته خواهد شد.