تیتر20- مهندس یکه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بر مشتري مداري و رعايت حقوق مشتريان به عنوان سرفصل فعاليتهاي اين شركت تاكيد و تمركز فراوان دارد و اين موضوع به وضوح در برنامههاي اجرايي قابل مشاهده و ارزيابي است.
در این راستا، ایران خودرو ضمن بهبود روند تولید، کیفیت و تنوع محصول، استفاده از فناوری روز و عرضه پلت فرم ها و محصولات جدید به طور مستمر، به موضوع رضایت مشتریان، تامین قطعات با کیفیت از طریق شرکت ایساکو، ارائه خدمات پس از فروش در نقاط مختلف کشور توجه داشته است.
برنامه هاي گروه صنعتي ايران خودرو در زمينه توسعه، تنوع و ارتقاي كيفيت محصولات و خدمات، كاهش بهاي تمام شده و ارتقاي بهرهوري، در بين مشتريان به نظر سنجي نهاده و نظرات آنان تحليل مي شود. در اين راستا اهداف رضايت مشتريان بر اساس انواع تيپ هاي محصولات و سالن هاي توليدي تعيين شده و ضمن دسته بندي مشخصات به دو دسته قابل دسترس و سخت، سيستم جديدي براي دريافت علل نارضايتي مشتريان طراحي و اجرا شده است.
فناوری های روز دنیا
ایران خودرو توان لازم برای تجهیز خطوط رباتیک خود را داراست. به طور نمونه راه اندازی خطوط تولید رباتیک محصولات جدید (رانا و دنا) از این دسته اند.
دنا جديدترین محصولات ايران خودرو نیز بر روي پلتفرم ارتقا يافته سمند طراحي و توليد شده است. دنا و رانا با موتور اي.اف.7 (موتور ملی) بنزيني و نیز پايه گازسوز به بازار عرضه مي شود.
تولید موتور ایکس.یو.ام و طراحی و توسعه موتور دیزل ملی ایران خودرو از برنامه های دیگر این شرکت به شمار می آید. در ضمن طراحی و تولید نوع دیزلی موتور ای.اف.7 در دستور کار قرار گرفته است.
افزایش بهره وری نیروی انسانی که اخیرا نیز عامل رشد شرکت بوده، با جدیت بیشتر پیگیری شده و ایران خودرو با بهره گیری از ابزارها و شیوه های نوین، ضمن افزایش بازدهی عوامل تولید، قیمت تمام شده محصول را کاهش می دهد. این خودروساز بزرگ، کیفیت را یک راه بی پایان دانسته و برنامه های لازم برای اجرای این مهم را دنبال خواهد کرد.
سه دهه پس از تولید پیکان، ايران خودرو توانست در مسير خودروساز شدن گام بردارد. تحقق این مهم الزاماتي را پيش روي آن قرار داد كه طراحي خودرو و ايجاد برند از آن جمله بود. طراحي بدنه، نخستین هدفي بود كه ايران خودرو در اين رهگذر برگزید و بسترهاي آن را فراهم ساخت. از این رو در سال 73 با بهره گيري از فارغ التحصيلان نخبه کشور يكي از بزرگ ترين مراكز تحقيق و توسعه خودروسازي راه اندازی و به دنبال آن پژوهش های لازم براي طراحي و ساخت نخستين خودروي ملي در این شرکت آغاز شد. برآیند اين تجربه كاملا جديد در ايران، طراحي و توليد سمند با تلاش مهندسان ايراني و همكاري مشاوران مطرح خارجي بود. از این رو سمند در سال80 رونمايي و به بازار عرضه شد، اما حركت در راه بهبود و ارتقاي اين محصول و عرضه محصولات مدرن تر بر اساس پلتفرم سمند همچنان ادامه یافت. سمند از نظر شاخص هاي گوناگون مانند مصرف سوخت و آلايندگي در شرايط مطلوبی قرار گرفت. بدنه مقاوم، ابعاد مناسب و فضاي بزرگ داخل اتاق و صندوق عقب، فرمان پذيري خوب و سيستم هشدار دهنده هوشمند، آن را به يك خودروي مشتری پسند تبديل كرد.
با طراحي و توليد قواي محركه ملي، ايران خودرو دومين گام بلند را برای خودروساز شدن برداشت. گام نخست طراحي بدنه بود كه با سمند اتفاق افتاد و گام سوم نيز طراحي پلتفرم ملي بود. بر پایه این پروژه، دو پلتفرم در كلاس هاي «بي» و «دي» طراحي و توليد و در مجموع 11 مدل خودرو تا پايان دهه 90 بر روي اين پلتفرم ها عرضه شد.
این که ایران خودرو همواره در ارائه و معرفی طرح ها و خودروهای جدید پیشتاز بوده است، با آمدن خودروی سمند اثبات شد و با طراحی، تولید و عرضه "رانا" از اواسط سال 91 تداوم یافت. رانا خودرویی با سطح ایمنی خودروهای مدرن جهان با هدف ارتقاي برند ملي و عرضه محصولی به روز، در پروژه اي با نام X12 و در كلاس ابعادي «سي» تعریف شد. توسعه پلتفرم ایران خودرو در کنار توسعه محصول جدید، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور در آینده از ديگر هدف هاي ايران خودرو از عرضه راناست. افزون بر بهره گیری از ظرفيت هاي تولید و ساخت داخل قطعات و مجموعه ها، سطح ایمنی رانا در تصادف با آخرین استانداردهای اروپایی منطبق بوده و ضمن تامين استاندارد آلايندگي يورو4، قابليت دست يابي به استاندارد يورو 5 را نيز داراست. در اين محصول موتورهاي تي.يو.5 و اي.اف.7 به كار رفته و در مرحله بعدی موتور اي.اف.4 نيز كه سومين موتور از خانواده موتور ملي اي.اف است، در آن به كار گرفته خواهد شد.
پس از رانا، محصول جدید و پیشرفته تری با نام دنا در قالب پروژه اي با نام NX7 طراحي و متولد شد. اين محصول نیز در كلاس دي به صورت پايه به علاقه مندان خودروهاي لوكس عرضه خواهد شد. ايران خودرو با عرضه اين محصول ضمن حفظ و ارتقاي برند سمند در بازار داخل، به دنبال ايجاد مزيت رقابتي براي برند ايران خودرو در بازارهاي داخلي و توسعه صادرات است. دنا از فناوري و تجهيزات مناسب براي رقابت در بازارهاي داخلي و صادرات برخوردار است.
توسعه آزمايشگاه ها
آزمايشگاه آلايندگى تا سطح يورو 5 ارتقا يافت و سيستم مديريت كيفيت در آزمايشگاه (ISO 17025:2005) هاي تست و اندازه گيري براي 19 تست اجباري برمبناي استانداردهاي اروپايي،طراحي، مستند سازي و مستقر شد. در راستاي كاهش زمان فرآيند طراحي و توسعه محصول، گواهي نامه معتبر از موسسه آناليتيكاي روسيه اخذ و علاوه بر كاهش هزينه، از راه صدور خدمات آزمون به ساير كشورها، درآمد نيز ايجاد شد.
كسب گواهي نامه سيستم مديريت كيفيت آزمايشگاه ها( 17025:2005 براي 19 تست اجباري برمبناي (ISO از سازمان ملي ISIRI استانداردهاي توسط مميزان Audit استاندارد ايران ومركزملي تائيد صلاحيت ايران نيز درخواست شده است.