پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
وقتی حرف از خرید خودرو به میان میآید، اکثر افراد در خیال خود به نسخههای وارداتی فکر میکنند.
کد خبر: ۱۰۸۲۰
تیتر 20 - خیلیها هستند که ساعتها در فضای مجازی جستوجو میکنند تا به یک خودرو وارداتی ارزانقیمت برسند. ولی وقتی جستوجویشان تمام میشود، در نهایت گزینه آنچنان جذابی برایشان وجود ندارد. زیرا در ردههای قیمتی پایینتر برای خودروهای وارداتی، نسخه همه جانبه و باب میل مشتریان ایرانی به سختی پیدا میشود.
بنابر اعلام نگین خودرو، هاچبکهای کوچک شهری، هاچبکهای به متوسط و یا سدانهای کوچکی که خدمات و شرایط بازار مناسبی ندارند. البته این طرز فکر درست یا اشتباه خریداران ایرانی است که آنها را از داشتن برخی خودروهای وارداتی محروم میکند. زیرا از نگاه بسیاری از مشتریان، خودروی مورد نظرشان باید همه جانبه باشد و شتاب، قدرت، استهلاک مناسب، کیفیت بالا، امکانات زیاد، فضای کابین و بار مناسب و... را با هم داشته باشد.
بدیهی است که با این طرز فکر، چیزی جز نفربرهای جنگ جهانی نصیب کسی نمیشود! البته این روزها هستند مشتریانی که منطقیتر فکر میکنند و شرایط خوب یا بد بازار را درک کردهاند. ولی گاهی به خاطر سلیقههای شخصی، به امکانات نه چندان کاربردی و تنها جذاب، برای خرید خودرو اقدام میکنند. برخی مواقع هم اصالت را به داشتن چند آپشن در یک خودرو تازه وارد و ناشناخته ترجیح میدهند.
حال به سراغ یک خودرو غیرچینی رفتهایم که رقیب سرسخت آنها در رده قیمتی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان به حساب میآید و میتواند تا حد زیادی حرف برای گفتن داشته باشد. طی چند روز گذشته، سفری ۷۰۰ کیلومتری را با سیمبل، ارزانترین خودرو وارداتی رنو، تجربه کردیم. مسیر تست ما که در قالب یک سفر یک روزه چیده شده بود، شامل ترافیکهای شهری تهران، آزاد راههای حومه شهر، اتوبانهای درون شهری، جادههای کوهستانی و مسیرهای خاکی بود. حال به شرح سفر ۷۰۰ کیلومتری میپردازیم که در طی آن ۱۲ تا ۷- درجه سانتیگراد را با سیمبل تجربه کردیم.
سیمبل را درست بشناسیم
برخی فکر میکنند که سیمبل، نسخه فیس لیفت رنو لوگان یا همان تندر۹۰ است. ولی کافی است که اطلاعات فنی و رسمی این دو خودرو را کنار هم قرار دهید تا متوجه این اشتباه عامیانه شوید. رنو سیمبل، فاصله محوری و طول بیشتری نسبت به تندر۹۰ داشته و ارتفاع کلی این خودرو از تندر۹۰ کمتر است. وقتی هم که به شیشهها، خطوط طراحی، قطعات بدنه، نقاط جوش و... دقت میکنید، به نکتهای جالب میرسید که سیمبل پلتفرمی مجزا از تندر۹۰ دارد و رنو آن را خودرویی جدید در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده است. برخی که این مسئله را قبول دارند، میگویند که رنو سیمبل در بازار جهانی با لوگو داچیا عرضه میشود و اصلا رنو نیست! تنها برای بازار ایران و چند کشور در حال توسعه دیگر، سیمبل با لوگو رنو تولید میشود. ولی این افراد با چنین دیدگاهی، گویا هیچ وقت سایت رسمی گروه رنو و سایر سایتهای معتبر را نگاه نکردهاند.
رنو سمیبل اتاق و پلتفرم مشابه با داچیا لوگان نسل جدید دارد، ولی طبق اسناد منتشر شده در سایتها، قیمت این پلتفرم با برند و لوگو رنو به مراتب گرانتر از نسخه داچیایی است و جالب است بدانید که گروه رنو، گارانتی به مراتب مناسبتری را برای سیمبل در نظر میگیرد. همچنین داچیا لوگان نسل جدید در خطوط تولید منحصر به این برند تولید میشوند، ولی سیمبل در خطوطی مونتاژ و ساخته میشود که استانداردهای روز رنو را دنبال میکند و میتواند خودروهایی با فناوری بالا را مونتاژ کند.
طبق گفته مدیران رنو و کارشناسان فنی، کیفیت مونتاژ و مواد به کار رفته رنو سیمبل به مراتب از داچیا لوگان بالاتر است. همچنین فروش این خودرو در بسیاری از بازارهای جهان با لوگوی رنو انجام میشود و این به خاطر آن است که نام رنو، بسیار جا افتادهتر است.
داچیا لوگان نسل جدید نسل دوم در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد. رنو سیمبل نیز در همان سال به نمایشگاه خودرو استانبول آمد و به عنوان سومین نسل از این خودرو روانه بازار جهانی شد.
سیمبل از سال ۱۹۹۹ تا به امروز سه نسل از خود را میگذراند.
امکانات سیمبل را درست بشناسیم
برخی فکر میکنند که رنو سیمبل امکانات خاصی ندارد. ولی کافی است که تا حدی درست به این خودرو نگاه کنید. رنو سیمبل به سیستم تهویه اتوماتیکی مجهز است که میتوان از هر سه زاویه به طور هم زمان میزان پرتاب باد را تنظیم کرد. از طرفی این خودرو در نسخههای متوسط و فول به کروز کنترل و محدود کننده سرعت مجهز است. سیستم محدود کننده سرعت در برخی از خودروها وجود دارد و در اکثر خودروهای وارداتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان یافت نمیشود. همچنین وجود امکانات دیگری چون شیشهها و آینههای برقی، دی لایت، مانیتور، دوربین عقب، نویگیشن فعال، پخش DVD، بلوتوث پشت فرمان، تنظیم سیستم صوتی پشت فرمان، تنطیم ارتفاع چراغ، طراحی داخلی دو رنگ با تزیینات پیانویی، صندلیهای تاشونده عقب به صورت ۶۰:۴۰، کامپیوتر سفر و... آن را به عنوان یک خودرو کاربردی به بازار جهانی معرفی میکند.
سیمبل با دو کیسه هوا و ترمز ABS، EBD و اضطراری به بازار ایران عرضه میشود و با پلتفرم مشترک M۰ توانسته در دو کلاس تست تصادف Euro Ncap، چهار ستاره ایمنی را بدست آورد. این در حالی است که برخی خودروهای رقیب پنج ستاره ایمنی CNCAP را دارند و هنوز در تستهای رسمی اروپایی و معتبر شرکت نکردهاند.
پیشرانه سیمبل چقدر به روز شده است؟
سیمبل به همان پیشرانه K۴M رنو- نیسان مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. ولی این بار این پیشرانه ۱.۶ لیتری تا حدی به روز شده و دستورهای نرمافزاری جدیدی به موتور و گیربکس داده میشود.
جالب است بدانید که این پیشرانه به صورت خالص ۱۴۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و با توجه به استانداردهای متفاوت کشورها در خصوص آلایندگی و...، ۱۳۸ تا ۱۴۸ نیوتون متر گشتاور را داراست.
نسخه موجود در بازار ایران، ۱۴۰ تا ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به چرخها منتقل میکند. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک سیمبل از جهاتی به روزتر شده است و دیگر مکث لحظهای هنگام معکوس دو به یک را ندارد. همچنین تعویض دنده به مراتب نامحسوستر شده و هماهنگی آن بالاتر رفته است. در بخش تعویض دستی این گیربکس، جایگاه حالت منفی و مثبت نسبت به قبل تغییر کرده و اینبار برای معکوس کشیدن، باید دسته دنده را به جلو هول داد.
رانندگی در شرایط گوناگون
تست و بررسی خود را از خیابانهای تهران شروع کردیم. پیشینه این سبک از خودروهای رنو، ذهنیتی را برای ما ایجاد کرده بود که احتمالا در شهر مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت میکند. برای همین ابتدا با خودرو در برخی خیابانها تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کردیم. بعد از حدود ۳۰ کیلومتر رانندگی با محدوده همین سرعت، وارد اتوبانهایی شدیم که میشد تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت با سیمبل رانندگی کرد. بعد از آن به ترافیک عصرگاهی اتوبان صدر و بعد از آن به ترافیک اتوبان مدرس و همت برخوردیم. ترافیکی که برای رسیدن به محدوده برج میلاد از ابتدای اتوبان صدر، بیش از یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول کشید. جالب بود که با توجه به شرایط، مصرف سوخت متوسط خودرو ۷.۹ تا ۹.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. وقتی هم که وارد آزادراه های محدوده تهران شدیم و با سرعتی بین ۹۰ تا ۱۲۰ کیلومتر حرکت کردیم، این عدد را تا ۵.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش دادیم. البته که میتوان گفت در شرایطی که جاده، پستی و بلندی داشته باشد، این عدد مصرفی تا ۶.۶ لیتر افزایش پیدا میکند. ولی وقتی که سیمبل را در حالت کروز کنترل با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در جاده کفی قرار دادیم، این مصرف سوخت تا ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد.
در کنار مصرف خوب سیمبل که مناسب برای استفاده شهری و برون شهری به نظر می رسد، تا حدی فرمان هیدرولیک این خودرو در ترافیک، سفت و سنگین سنجیده میشود. ولی در سفرهای جادهای به خاطر سرعت رانندگی بیشتر، این سفتی تا حد معقولی کمتر احساس میشود. وقتی هم که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکردیم، دور موتور کمتر از ۳۵۰۰RPM بود و صدای موتور به نسبت برخی رقبا کمتر به داخل اتاق نفوذ پیدا میکرد.
بعد از طی مسافتی، به جاده کوهستانی برفی رسیدیم که دمای هوا در ساعت ۱۲ ظهر، ۲- درجه سانتی گراد بود و در برخی قسمتهای جاده، یخزدگی دیده میشد. جالب است بدانید که بهبود سیستم تعلیق سیمبل نسبت به نسلهای قبلی و از طرفی فاصله محوری کمی بیشتر، باعث شده تا کنترل خودرو به مراتب راحتتر از خودروهای قبلی این نسل باشد.
زاویه فرمان مناسب و تغییر زاویه جانبی مناسب چرخهای جلو در پیچها باعث شده تا سیمبل تا حد زیادی با توجه به کشش خود، در کنترل راننده باشد. در برخی خودروها شاهد آن هستیم که در حین ترمز شدید و چرخاندن فرمان با سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت هم، انتهای خودرو از کنترل خارج می شود. ولی بهبود فنی در سیستم تعلیق خودرو باعث شده تا این مشکل به طور زیادی در سیمبل حذف شود.
بعد از اتمام تست خارج جاده ای، برای تست شتاب به مسیر صافی آمدیم که ارتفاعی بیش از ۱۱۰۰ متر از سطح دریا داشت. در این قسمت با ۸۰درصد ظرفیت باک و بنزین معمولی یورو۴، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۳.۵۳ به صورت نقطهای ماهوارهای ثبت کردیم.
وقتی که جاده کوهستانی را بالا رفتیم، به منطقهای کم تردد رسیدیم که اکثر آسفالت جاده آن تخریب و حاشیه جاده با برف پوشانده شده بود. قسمتهای آب گرفته جاده از یک طرف و دمای ۷- درجه سانتیگراد و بارش برف سبک، تا حدی ما را برای انتخاب محدوده تست سیمبل به شک انداخته بود. احساس میکردیم که اینبار جای مناسبی را برای تست یک سدان نه چندان گران قیمت انتخاب نکردهایم. با احتیاط هر چه بیشتر مسیر را به سمت ارتفاعات کوه ادامه دادیم. نرمی اتاق و بیصدا بودن سیمبل در این بخش تست، عاملی بود که ما را به خود وابسته کرد. در این جاده که کف برخی از خودروهای رقیب به آسفالت و سنگها سابیده میشود، سیمبل با کمترین مشکل به راه خود ادامه میداد و هیچ کدام از ضربههای شدید به سیستم تعلیق خودرو به شکل صدا و تکان شدید به اتاق و سرنشینان منتقل نمیشد.
نکتهای که باید در این تست اشاره کنیم، بخاری خودرو عملکرد واقعا خوبی را در دمای ۷- درجه داشت و در برخی قسمتها هم برای تست افت دور موتور، کولر خودرو را روشن کردیم. اولا که خنکای کولر در حد قابل قبولی بود و افت دور موتور چندان زیادی را نسبت به رقبا نداشت.
رنو سیمبل را میتوان یک سدان با کیفیت، کم خرج، با دوام و مناسب معرفی کرد. این خودرو از نظر فضای کابین در سطح خوبی قرار دارد و امکاناتی که داخل و بیرون کابین آن است، کاربردی و قابل استفاده در نظر گرفته شده است. شاید طراحی بیرونی و داخلی آن ساده باشد، ولی میتوان آن را با توجه به کیفیت و خطوط ثابت طراحی کمپانی مادر در حد قابل قبول دانست. البته که طراحی بحثی سلیقهای بوده و بستگی به دیدگاه هر فرد دارد. ولی واقعیت این است که رقبای چینی از امکانات و طراحی متمایزتری برخوردار هستند، ولی هیچگاه نمیتوانند کیفیت، اصالت، ایمنی و راحتی رنو سیمبل را برای راننده و سرنشینان فراهم کند.
قیمت رنو سیمبل در بازار امارات با توجه به امکانات چیزی حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ درهم تا ۴۵ هزار درهم است. نسخههای وارد شده این خودرو به بازار ایران قیمتی حدود ۴۳ تا ۴۵ هزار درهم را دارند و از نظر فنی و قیمتی با خودرویی چون هیوندای اکسنت ۴۷ هزار درهمی رقابت میکند. با توجه به شرایط هزینههای گمرکی، اسقاط خودرو کارکرده، هزینه بار و ... امروز قیمت فولترینهای مختلف سیمبل ۷۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۸۶ میلیون تومان است و هیوندای اکسنت قیمتی در محدوده ۱۰۳ تا ۱۰۸ میلیون تومان را دارد./ایسنا