پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
تیتر20 - کمتر از دو هفته دیگر خودروسازی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام، با تحریم هایی سخت مواجه خواهد شد و این به معنای آغاز بحرانی جدید در دومین صنعت بزرگ داخلی است.
در این بین، ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگترین خودروسازان داخلی یکی از مقاصد اصلی تحریم ها به شمار می روند و اگر مسوولان این شرکت ها نتوانند شرایط را مدیریت کنند، آبی و نارنجی های جاده مخصوص با بحرانی بزرگ (حتی بزرگ تر از آنچه در دور اول تحریم ها طی سال های 91 و 92 رخ داد) مواجه خواهند شد.
به نظر می رسد هاشم یکه زارع و قاسم جهرودی آزمون سختی در دوران تحریم ها پیش رو دارند به خصوص که آمریکایی ها برای زمینگیر کردن صنعت خودرو ایران خواب تازه ای دیده اند، بنابراین ایران خودرویی ها و سایپایی ها باید با در نظر گرفتن راهکارهایی منطقی و اقتصادی، تا حد امکان از تبعات منفی بازگشت تحریم ها بکاهند.
به نظر می رسد یکی از اقدامات مهم و اثرگذار در این راستا، توجه هر چه بیشتر به قطعه سازان داخلی در راستای افزایش داخلی سازی است.
به هر حال با آغاز تحریم ها، تامین قطعات به مشکل خواهد خورد و بنابراین آنچه می تواند تولید خودروسازان را تا حدی در دوران تحریم سرپا نگه دارد، افزایش توان تولید قطعات داخلی است.
در این مورد، سایپایی ها به تازگی اقداماتی را برای تزریق نقدینگی به قطعه سازان انجام داده اند .
اقدام دیگری که خودروسازان داخلی می توانند برای کاستن از اثر تحریم ها انجام دهند، حفظ شرکای خارجی شان است.
البته بسیاری از خودروسازان خارجی اعلام کرده اند با بازگشت تحریم ها، ایران را ترک می کنند، با این حال در این شرایط می توان حداقل شرکای چینی را حفظ کرد تا ضمن بهره گیری از دانش فنی آنها، مانع از کاهش تنوع در سبد محصول ایران خودرو و سایپا شد.
اگرچه یافت شرکای جدید در دوران تحریم، بسیار سخت است، با این حال مدیران ایران خودرو و سایپا اتفاقا باید در همین شرایط بحرانی نیز خود را نشان داده و شرکای جدید بیابند و یا حداقل مسیری را برای تامین قطعات خارجی باز کنند.
در کنار اینها اما توجه هرچه بیشتر به مهندسان و دانش آموختگان داخلی در جهت طراحی محصولات جدید نیز بخش دیگری از اقداماتی است که مدیران دو خودروساز بزرگ داخلی نباید از آن غافل شوند.
طی سال های اخیر، مهندسان زیادی در بخش طراحی خودرو از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده اند که اتفاقا گهگاه طرح های جالب و به روزی نیز در زمینه های مختلف مرتبط با صنعت خودرو، ارائه کرده اند.
قطعا جذب این نیروهای تازه نفس و علمی، کمک بزرگی به خودروسازان داخلی در راستای طراحی محصولات کرده و اجازه ندهد تحریم ها، صنعت خودرو کشور را به طور کامل از جهان خودروسازی دور کند.
اما ازآنجاکه کاهش تیراژ خودروهای داخلی با بازگشت تحریم ها محتمل به نظر می رسد، افزایش قیمت نیز قابل پیش بینی است، چه آنکه در دوران تحریم های قبلی نیز این اتفاق رخ داد و قیمت ها بیش از دو برابر شد.
در چنین شرایطی، بخش مهمی از مدیریت خودروسازی باید در جهت کاهش هزینه ها (تا حد امکان) باشد تا افزایش قیمت هایی نامتعارف گریبان مشتریان را نگیرد.
در واقع کاهش هزینه های تولید به واسطه مسائلی مانند رشد بهره وری، تغییر مسیر جذب نقدینگی از روش های بسیار هزینه بر به کم هزینه و همچنین جذب سرمایه از شرکای خارجی، اقداماتی است که می توان با تکیه بر آنها، از هزینه های کلی تولید کاست.
بدون تردید، کنترل قیمت خودروهای داخلی در دوران تحریم و شرایط افت تولید، هنر بزرگی به شمار می رود که باید منتظر ماند و دید مدیران خودروسازی ایران توان بروز دادن آن را دارند.
البته در این مسیر حمایت دولت ودستگاههای مسئول از صنعت خودرو و درک شرایط این صنعت در دوران تحریم می تواند در پیشبرد اهداف خودروسازان ایرانی که همانا حفظ و پاسداری از این صنعت بزرگ است کمک شایانی نماید.