تیتر20 - هشت سال از عقد قرارداد میان خودروسازان داخلی و رنو می گذرد و این در حالی است که هنوز بر سر میزان سرمایه گذاری این شرکت فرانسوی در ایران بحث وجود دارد.
برخی معتقدند رنو سرمایه گذاری چندانی در ایران نکرده و در مقابل نیز برخی می گویند، این شرکت فرانسوی با توجه به شرایط آن زمان، سرمایه مناسبی را به جاده مخصوص آورده است. در این میان اما یکی از مدیران پروژه x۹۰ تاکید می کند که رنویی ها تنها ۱۹۰ میلیون یورو پول به ایران آوردند. به گفته وی، قرار بوده طی پروژه مربوطه، ۷۵۰ میلیون یورو توسط رنو در ایران سرمای گذاری شود، اما به دلیل حواشی مربوطه، خودروساز فرانسوی تنها ۱۹۰ میلیون یورو یعنی حدود یک چهارم آن را تامین کرده است.
به گزارش صنعت نویس، رنوییها اما در اوایل دهه ۸۰ و طی قراردادی تحت عنوان پلتفرم مشترک X۹۰، رسما مهمان جاده مخصوص شدند و بنا بود در پی این قرارداد، ابتدا خودرویی ارزان (با قیمتی کمتر از هفت هزار یورو، آن هم یوروی ۷۰۰ تومانی آن زمان) در ایران ساخته شود و بهتدریج خودروهایی دیگر نیز روی پلتفرم در نظر گرفته شده (X۹۰)، طراحی و به تولید برسند.
رنو برای این پروژه بزرگ حاضر شد در ایران سرمایهگذاری انجام دهد با این حال، حضور رنو در ایران و قراردادش با خودروسازان کشور مخالفت برخی (از مسوولان دولت گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی) مواجه شد و اگرچه این «برخی» در اقلیت قرار داشتند، اما توانستند مانع اجرای کامل آن شوند.
اتفاقات زیادی در همین حین رخ داد و کار حتی به مجلس شورای اسلامی هم کشید و «مخالفان» هر کاری که از دستشان بر میآمد (حتی ممانعت از ترخیص قطعات مانده در گمرک) انجام دادند، اما در نهایت نتوانستند جلوی اجرای قرارداد را بگیرند. برخورد مخالفان با قرارداد پلتفرم مشترک از همان ابتدا به رنو فهماند که چه کار سختی برای ماندن در ایران دارد و باید خود را برای موانعی بزرگتر و مشکلاتی اساسیتر آماده کند.
هر چند رنو با حدود چهار سال تاخیر بالاخره توانست تندر-۹۰ را در ایران به تولید برساند، اما این اتفاق در حالی رخ داد که «تندر» دیگر خودرویی ارزان به حساب نمیآمد؛ زیرا تولید ان وقتی شروع شد که قیمت یورو به دو برابر رسیده بود و دیگر امکان ساخت این محصول با قیمتی پایین، وجود نداشت. به باور بسیاری از کارشناسان، اگر قرارداد X۹۰ درگیر حواشی نمیشد، میتوانست کمک بسیار بزرگی به خودروسازی کشور بکند./الف