پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
با ایجاد فضاهای جذاب و شاد و امکانات رفاهی در مراکز خرید و فروشگاه ها زمینه برای تجربه خرید لذت بخش برای مشتریان فراهم میشود
کد خبر: ۳۹۰۶۲
تیتر20/ زینب زینال زاده - خرید کردن از مکانهای زیبا که با رنگهای شاد و المانهای چشم نواز طراحی شدهاند لذت بخش است. مردم وقتی به چنین مراکز خریدی میروند علاوه بر خرید مایحتاج زندگی، ساعات خوشی را در کنار اعضای خانواده و همراهان تجربه میکنند. رویکرد شاد کردن مراکز خرید برای خریداران چند سالی است که در کشور اجرا میشود و به گفته کارشناسان همین سیاست موجب جذب مشتری بیشتر و افزایش راندمان فروش شده است.
سام ضرابی، مشاور بین المللی صنعت خرده فروشی و قائم مقام هلدینگ زیوان تجارت گلدیس در گفت وگو با تیتر20 با تأیید ایجاد فضاهای شاد در مراکز خرید و فروشگاهی میگوید: «مراکز خرید و تجاری، مجموعههای چند منظوره هستند که قطعاً بخشهای مختلف و متنوعی دارند و متناسب با نیاز خریداران است و برای اینکه مشتری ساعات بیشتری در مرکز خرید بماند، فضاهای تفریحی و شاد در آنها پیش بینی و طراحی شده است.»
به گفته ضرابی ایجاد فضای شاد در مراکز خرید و فروشگاهی یک اصل مشتری مداری است که در توضیح بیشتر میگوید: «ایجاد بستر شاد و ساعات خوش در مراکز خرید و فروشگاهی، برای کسانی که همراه با اعضای خانواده یا دوستان و یا حتی به تنهایی مراجعه میکنند، علاوه بر اصل مشتری مداری، نیاز روحی مشتری است که مدیران موفق به این نکته مهم توجه میکنند و قطعاً با ایجاد چنین فضاهای شاد زیرساخت و فضاهای لازم سفر و خرید لذت بخشی را مشتری تجربه میکند، مالکان فروشگاهها و مراکز خرید هم با افزایش میزان فروش سود میکنند.»
برای رسیدن به اصل مشتری مداری 2 نکته مهم وجود دارد که قایم مقام هلدینگ زیوان تجارت گلدیس با اشاره به آنها عنوان میکند: «ایجاد بستر شاد برای مشتریها در مراکز خرید و فروشگاهی، از یک سو به باور و دانش و فلسفه مدیریت مراکز تجاری بر میگردد و از سوی دیگر مربوط به حمایت علمی و کنترل اجرای صحیح و بهینه براساس معیار های استاندارد بین المللی (ایجاد خلاقیت و برآورده کردن خواسته مشتریها و شناخت و استفاده از تکنولوژیهای نوین) توسط دولت میشود. بنابراین شخصاً مطمئن هستم معیار استانداردهای بین المللی که در محدوده کشورهای خاورمیانه و کشوری مانند ترکیه که در همسایگی کشورمان قرار دارند، شرایطی ایجاد میکند تا به ایجاد فضاهای شاد در مراکز خرید نگاه کلی و علمی داشته باشیم.»
نبود فضای مناسب و شاد در مراکز خرید امکان دارد رغبت مردم به خرید آنلاین را افزایش دهد که ضرابی این فرضیه و تئوری را رد میکند و میگوید: «خرید آنلاین یک نوع مدل خرید است که هیچ حس خوشحالی در خریدار ایجاد نمیکند. بنابراین اگر ریتیلر ها یا همان صنعت خرده فروشی سرویس دهی براساس استانداردهای بین المللی به مشتریان ندهند و لذت بردن از خرید در مردم ایجاد نشود، قطعاً به کسب و کار خریدهای آنلاین کمک میکند اما موجب حذف مراکز خرید نمیشود.»
او در ادامه میافزاید: «حضور فیزیکی در مراکز خرید و فروشگاهی، دیدن فضا، لمس کردن جنس و بو کردن محیط خوشبو و شنیدن صدا فعال کردن احساس پنجگانه انسان ، همواره برای خریداران لذت بخش بوده و هست و با توجه به همین موارد و رعایت اصول و قوانین از پیش نوشته شده و خدمت رسانی بهینه و اصولی که در تمامی ریتیلر ها مراکز تجاری محدوده خاورمیانه به کرار مشاهده می شود ( طی 30 سال گذشته) بستری صحیح و علمی برای توسعه مراکز خرید و فروشگاهی فراهم خواهد شد.»