پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
به نظر می رسد تصویب افزایش حد اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، می تواند خون تازه ای را در رگ های صنعت قطعه به گردش درآورده و نفس تازه ای به این صنعت حیاتی دهد.
کد خبر: ۳۹۲۲۹
تیتر20- از آن جا که این مصوبه لزوما به معنای پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو نیست و حتی می تواند در قالب ضمانت نامه گمرکی تعریف شود، این امیدواری را در صنعت قطعه زنده کرده که این صنعت می تواند با این میزان اعتبار که بخشی از آن به می تواند به ضمانت نامه گمرکی اختصاص یابد، نسبت به ترخیص مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کند.
امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه هلم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که اولویت های خودروسازان برای هزینه کرد خط اعتباری تخصیص یافته کاملا مشخص است، می گوید: مهم ترین اولویت فعلی صنعت خودرو که دولت نیز به اینموضوع توجه ویژه ای دارد ترخیص مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته موجود در گمرکات است چرا که برخی از این قطعات مدت ها است در گمرک ها دپو شده که این امر خود هزینه بر بوده و برای خودروسازان دردسرساز شده است.
وی می افزاید: همزمان با تاخیر ایجاد شده در مسیر رسیدن مواد اولیه به کارخانه تولید نیز به تعویق خواهد افتاد و هرگونه دیرکرد در تولید منجر به پرداخت هزینه از سوی خودروساز خواهد بود از سوی دیگر ماندگاری در گمرک نیز هزینه بر است بنابراین خسارتی دوبرابر به همراه خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بحران ایجاد شده برای قطعه سازان تصریح می کند: بنابراین باید بخشی از خط اعتباری تخصیص یافته به خودروسازان به صورت برنامه ریزی روشنی در جهت کمک به قطعه سازان و در اولویت نخست باشد.
کاکایی با تاکید بر هزینه های متعدد در صنعت خودرو اظهار می کند: به روز کردن تولید و کاهش و به صفر رساندن خودروهای کف کارخانه و بازگشت تولید به روال منطقی جریان مالی تولید را به ثباتی خواهد رساند بنابراین برای تحقق ایناهداف باید توجه ویژه ای به تولید داشت.
استادیار دانشکده مهندسی خودرو با اشاره به وضعیت فعلی تولید پرداخت هرگونه کمک مالی به صنعت خودرو زیر سوال می رود، اظهار می کند: هم اکنون این اعتقاد وجود دارد که صنعت خودرو اعتباری ندارد اما واقعیت اینست که این صنعت مجموعه ای از خودروساز و قطعه ساز است که باید برای بهبود وضعیت آن ها تدبیری اندیشید بنابراین پیش بینی خط اعتباری برای هزینه کرد در صنعت قطعه با هدف رونق بوده است تا مانع از توقف تولید و رونق چرخ صنعت شود تا هم آرامش به بازار خودرو بازگردد و هم فعالیت این صنعت متوقف نشود. از آن جا که آهنگ تولید در صنعت خودرو به واسطه کمبود مواد اولیه کند شده انتظار می رود اختصاص این خط اعتباری بتواند کمبودهای چند وقت اخیر را جبران کند./خودروکار