پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
سارا برنده طراح لباس‌ می‌گوید در دنیای مدرن، چگونگی پوشش کارکنان سازمان‌ها از مؤلفه‌هایی است که هویت سازمان را برای مخاطبان آشکار می‌سازد.
کد خبر: ۴۲۳۰۴
تیتر20- سارا برنده طراح لباس، مدرس دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه و شرکت "پرنه پوشان هور" است. او سال‌ها است در زمینه طراحی و تولید لباس فرم فعالیت دارد. به گفته خودش، "پرنه" لاین طراحی و تولید لباس کودک و لباس فرم مدارس بوده و "هور" خط طراحی و تولید لباس فرم سازمانی است.

برنده از آذرماه سال 97 با شرکت در فراخوان شرکت سانا گستر سبز "آچاره" به‌منظور طراحی لباس ویژه کارکنان، همکاری خود با این مجموعه را آغاز کرد و تاکنون انواع گوناگونی از لباس متناسب با مشاغل مختلف موجود در اپلیکیشن "آچاره" را برای کارکنان طراحی کرده است.

مشروح گفت‌وگو با سارا برنده را در ادامه بخوانید:

خانم برنده، لطفاً از پیشینه‌ خود در زمینه طراحی لباس فرم مشاغل بگویید؟

فعالیت من در زمینه تولید لباس فرم سازمانی و بزرگسال با طراحی و تولید لباس فرم مدرسه و کارکنان مدارس آغاز شد و بعد از آن طی سال‌های گذشته با توجه به تجربیاتی که داشتم و ضعفی که در طراحی، الگوسازی و کیفیت لباس فرم سازمان‌ها مشاهده کردم، به سراغ پژوهش و تحقیق بیشتر در این زمینه رفتم و درنهایت با توجه به همه کمبودها تصمیم به اضافه کردن بخش طراحی و در کنار آن خدمات مشاوره‌ای به سازمان‌ها و مؤسسات گرفتم و در کنار تجربیاتی که در حوزه تولید داشتم، سفارش تولید انبوه لباس سازمانی هم به فعالیت‌های شرکت اضافه شد.

نقش و جایگاه طراحی لباس ویژه کارکنان سازمان‌ها و ادارات مختلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت ما در هور طراحی لباس، مشاوره و تولید لباس کار سازمان‌ها با توجه به برندینگ سازمان‌ها است؛ کاری که تصور می‌کنم کمتر به آن توجه شده است. به نظر من در دنیای مدرن، چگونگی پوشش کارکنان سازمان‌ها یکی از مؤلفه‌هایی است که هویت سازمان را برای مخاطب آشکار می‌کند. کیفیت، طراحی استاندارد، آراستگی و تناسب و منظم بودن از ویژگی‌هایی است که در همان برخورد نخست به‌صورت ناخودآگاه، حس اعتماد را در مخاطب برمی‌انگیزد.

طراحی لباس مشاغل می‌تواند در بلندمدت به پیشرفت و توسعه فعالیت‌های مختلف منجر شود؟

با توجه به این که امروزه لباس به‌عنوان جلوه بصری سازمان و کارکنان می‌تواند توجه زیادی را در راستای اهداف سازمانی به خود جلب کند، استفاده از لباس خوب برای کارکنان علاوه بر ایجاد حس اعتمادبه‌نفس در کارکنان، ایجاد حس شایستگی و اطمینان بیشتر را در مخاطب تقویت می‌کند و این موضوع قطعاً زمینه‌های توسعه و پیشرفت سازمان را نیز در طولانی‌مدت در بر خواهد داشت.

 

از چه زمانی و چگونه همکاری با مجموعه "آچاره" را آغاز کردید؟

تقریباً حدود آذرماه سال 97 بود که از طریق فراخوان شرکت سانا گستر سبز "آچار" جهت طراحی لباس ویژه کارکنان مجموعه‌شان آشنا شدم. پس از ارسال نمونه طرح‌های اولیه از سوی مجموعه، دعوت به جلسه حضوری شده و بعد از آگاهی مدیرعامل مجموعه از توانایی تولید مجموعه "پرنه پوشان هور"، از همکاری با ما استقبال کردند و اعلام کردند که از ابتدا ترجیح خودشان هم طراحی و تولید لباس کارکنان به‌وسیله یک مجموعه بوده است ولی از آنجا که در جستجو و بررسی‌هایی که از شرکت‌های تولید لباس فرم داشتند، طراحی ویژه و متفاوتی مشاهده نکردند که هم باب میلشان باشد و هم با ساختار یک شرکت خدماتی استارتاپی مدرن منطبق باشد، درنهایت تصمیم به ارسال فراخوان کرده تا دو بخش طراحی و اجرا را به‌صورت کاملاً مجزا پیش برند. از همان آغاز جلسات حضوری و ارتباط با کارکنان آچاره، نکته جالب توجه برای من رویکرد متفاوت و دید باز آقای دکتر حامد تاج‌الدین مدیرعامل "آچاره" بود که بسیار جالب توجه و ارزشمند بود، وجود تیم جوان و جو مملو از صمیمیت میان کارکنان و مدیرعامل و نظرسنجی مدیرعامل از کارکنان بخش‌های مختلف در مورد توقعاتشان از لباس و نکاتی که برایشان اولویت داشت برای من بسیار قابل توجه بود هر چند که این پروسه، زمان تأیید طرح‌های اولیه را طولانی‌تر می‌کرد اما بررسی آماری جامعی را برای ما مهیا ساخت.

درباره انواع لباس‌های طراحی و تولیدشده برای کارکنان "آچاره" توضیح دهید.

از آنجایی که تعداد خدمات این شرکت زیاد بود، تصمیم بر آن شد در مرحله اول برای فقط پنج نوع از خدمات لباس طراحی شود که شامل خدمات نظافت، تعمیرات، تأسیسات، کارکنان خانم و اورکت ویژه کارکنان خارج از مجموعه بود. درنهایت طی جلسات اولیه و تأیید طرح‌ها وارد فاز بعدی یعنی دوخت نمونه‌ها و سایزبندی شدیم. شاید حدود یک ماه و نیم پروسه طراحی تا اجرای نمونه‌های تأییدشده و تأیید نهایی زمان برد اما درنهایت نتیجه و خروجی کاملاً خوبی نسبت به لباس‌های فرم قبلی مجموعه ایجاد شد و برق رضایت در چشمان کارکنان در همان جلسات پرو نمونه لباس‌ها قابل مشاهده بود.

از مهم‌ترین تجربیات خود در زمان طراحی و تولید لباس برای کارکنان "آچاره" که عمدتاً از مشاغل خدماتی به شمار می‌روند، بگوئید؟

بررسی شاخص‌های لباس فرم اداری و لباس کار نشان می‌دهد که رنگ لباس از عواملی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی مخاطبین بگذارد. در برخی سازمان‌های پیشرفته با درک این موضوع مهم سعی می‌شود برای هر بخش از کارکنان از رنگی که بیشترین تأثیر را در مخاطب می‌گذارد استفاده شود و یا استفاده از رنگ شاخص خود سازمان به‌عنوان نماد در لباس کارکنان که معمولاً با قرار گرفتن در کنار یک رنگ خنثی برای زمینه نیز استفاده می‌شود. یکی از نکات بارز و حائز اهمیت هم در طراحی لباس فرم کارکنان این شرکت استفاده از رنگ سازمان در کنار یک رنگ خنثی در انتخاب پارچه‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر و ماندگاری هویت بصری در ذهن و روان مشتری بود، با توجه به این‌که در لباس‌های استفاده شده قبلی کارکنان، لباس‌ها کاملاً به رنگ سبز آبی بودند که بیشتر هویت لباس بیمارستانی را القا می‌کردند. من سعی کردم با در نظر گرفتن رنگ طوسی در کنار رنگ سبز آبی به‌عنوان رنگ زمینه و خنثی، موجبات نمایش و توجه بیشتر برش‌های رنگ سبز آبی را روی سرشانه لباس‌ها فراهم کنم. استفاده از برش‌های ساده روی آستین و سرشانه لباس‌ها نیز با الهام مستقیم از لوگو شرکت صورت گرفت که در عین سادگی نمایشی از لوگو شرکت را القا می‌کند. طراحی کلاه کاسکت ویژه کارکنان خارج از مجموعه و حتی باکس پیک‌ها با مشورت و نظرسنجی مستقیم من صورت گرفت، کیف برزنتی ویژه کارکنان یکی دیگر از محصولاتی است که برای این شرکت ویژه کارکنان خدماتی و تأسیساتی طراحی و تولید شد که آن هم با در نظر گرفتن همه هماهنگی‌های لازمه با لباس‌ها صورت گرفت که در عین کاربردی بودن، گزینه شیک بودن را نیز به همراه داشت. اغلب شرکت‌های تولیدی لباس کار و لباس فرم معمولاً با لحنی خاص می‌گویند که این لباس کار است و جزییات خیلی مهم نیست و متأسفانه خیلی به کیفیت و جزییات لباس‌ها توجه نمی‌کنند اما من معتقدم این لباس معرف کل مجموعه است و از طرفی لباسی که تایم طولانی در یک روز پوشیده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین برخلاف دیگر مجموعه‌ها ما بسیار به جزئیات توجه داریم، این جزییات می‌تواند حتی انتخاب یک دکمه یا زیپ مناسب باشد. همچنین استفاده از گلدوزی لوگو شرکت، روی تمام لباس‌ها یکی دیگر از مواردی است که با در نظر گرفتن کیفیت و دوام در معرفی برند بجای چاپ در نظر گرفته شد.

و سخن پایانی...

امیدوارم تمامی مدیران سازمان‌های و نهادهای خصوصی و دولتی با دید باز و با دقت و توجه بیشتری، لباس کارکنان سازمان و مجموعه‌شان را انتخاب کنند زیرا در ‌وهله اول تأثیر آن در اثرگذاری هویت مجموعه‌شان مؤثر خواهد بود و با چنین یکسان‌سازی و نظم لباس کارکنان به مشتریان این احساس را القا خواهند کرد که شرکت موظف است در تمامی شعبات، خدمات و محصولات یکسان و یکپارچه‌ای را نیز به‌صورت منظم ارائه دهد./ هنرآنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز