جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
تیتر20 بررسی می کند؛
فولاد مبارکه امروز به عنوان یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان فولاد کشور نگران تامین مواد اولیه است هرچند به گفته مدیران آن امسال کمی وضعیت بهتر شده است اما همچنان این نگرانی وجود دارد که کمبود مواد اولیه می تواند خط تولید را با مشکل همراه سازد.
کد خبر: ۴۵۶۵۹
خطر کمبود مواد اولیه در کمین فولاد مبارکه
تیتر20 - ماده اولیه پاشنه آشیل هر صنعتی محسوب می شود. موضوعی که می تواند حیات یک صنعت، کارخانه و واحدهای تولیدی را تهدید کند. این در حالی است که با وضع تحریم ها علیه کشور و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت دیگر صنایع جایگاه مهم تری نسبت به گذشته پیدا کردند. 

صنعت فولاد نیز از صنایع مهمی است که در سال های اخیر به شدت مورد توجه دولت و مسئولان قرار گرفته تا با توسعه این صنعت و رشد صادراتی در آن بتوان خلاء درآمدهای نفتی را جبران کرد. 

صنعتی که پیش بینی شده تا سال 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد دست پیدا کند و حدود 20 – 30 میلیون تن از این تولید راهی بازارهای صادراتی شود.

هرچند وضع تحریم های فلزی توانست کمی راه را پیچیده کند  اما تولیدکنندگان فولاد سعی بر آن داشته تا با استفاده از مدیریت بحران و استفاده از راهکارهای مختلف صادرات بازارهای منطقه و اروپایی را حفظ کنند. هرچند که مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد.

در این میان شاید مشکل دیگری باشد که بتوان از آن به عنوان خودتحریمی یاد کنیم. تامین مواد اولیه امروز اصلی ترین دغدغه صنعت فولاد محسوب می شود، دغدغه ای که تولیدکننده بزرگی همچون فولاد مبارکه هم از آن بی نصیب نمانده است. 

فولاد مبارکه امروز به عنوان یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان فولاد کشور نگران تامین مواد اولیه است هرچند به گفته مدیران آن امسال کمی وضعیت بهتر شده است اما همچنان این نگرانی وجود دارد که کمبود مواد اولیه می تواند خط تولید را با مشکل همراه سازد.

اما ریشه این مشکل کجاست؟ چطور بخش معدن با در اختیار داشتن ذخایر فراوانی از سنگ آهن امروز نگرانی هایی در زمینه تامین مواد اولیه دارد؟

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره این موضوع معتقد است، مشکل تامین مواد اولیه از زمانی کلید خورد که معدنی ها وارد حوزه فولاد شدند. درواقع ورود شرکت های معدنی به فولادسازی توازن در زنجیره ارزش را برهم زد. اتفاقی که به دنبال آن مشکلی به اسم کمبود مواد اولیه ایجاد شد.

امروز تامین مواد اولیه برای مبارکه یکی از اصلی ترین دغدغه ها محسوب می شود اما این شرکت برای حل این دغدغه دست به کار شده است. از پیگیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته تا سرمایه گذاری در منطقه سنگان و همچنین شروع فعالیت های اکتشافی.
از سویی دیگر همکاری با معادن کوچک نیز از برنامه های مبارکه برای تامین ماده اولیه است.

پس از بهره برداری از کارخانه های تولید کنسانتره و گندله در سنگان، فولاد مبارکه این بار به سراغ فعالیت های اکتشافی رفته تا این مشکل را برطرف کند.

در نیمه تیرماه سال جاری مجوز هفت فقره پروانه اکتشاف با هدف تامین مواد اولیه برای شرکت فولاد مبارکه صادر شد. حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در این مراسم اظهار بیان کرد: متاسفانه با وارد شدن بخش معدن به فولادسازی، اختلالاتی در زنجیره تکمیل مواد معدنی فولادسازها به وجود آمد و این دلیل فولاد مبارکه به سمت تامین مواد اولیه در بخش معدن حرکت کرد.

عظیمیان افزود: با درخواست کمک از سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان هفت منطقه به مساحت ۱۴۰ کیلومتر مربع در اختیار ما قرار گرفت و در مهلت قانونی ۶ ماهه نسبت به اکتشافات اولیه اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که به مناطق امیدبخش و خوبی دست پیدا کردیم این معادن برای ادامه مسیر و بهره‌برداری در اختیار فولاد مبارکه قرار خواهند گرفت. 

اما عدم تامین به موقع مواد اولیه چه اتفاقاتی به همراه دارد؟
فولاد مبارکه در سال های اخیر برای توسعه سبد محصولات خود و همچنین حضور بیشتر در بازارهای صادراتی سرمایه گذاری بسیاری انجام داده است. بخشی از این سرمایه گذاری در شرکت های زیرمجموعه قابل رویت است و بخشی دیگر در حوزه بالادستی ، مانند احداث کارخانه های تولید کنسانتره و گندله.

حال در صورتی که دپوی مواد اولیه این مجموعه از میزان مورد نیاز کمتر باشد، خط تولید با مشکل همراه شده و مبارکه از تحقق اهداف تولیدی باز خواهد ماند. اتفاقی که می تواند هزینه های بسیاری را هدر دهد. هزینه هایی که صرف کاهش مصرف انرژی، بازاریابی، ارتقاء کیفیت و ... شده است تا بتواند توان رقابتی این شرکت را افزایش دهد.

از سویی دیگر این اتفاق می تواند بر میزان نیروی انسانی فعال در مبارکه اثر گذار باشد. درواقع با کاهش میزان تولید نیروی انسانی نیز کاهش خواهد یافت. 

چالش تامین مواد اولیه موضوعی است که از تمامی جهات از جمله میزان کمی و کیفی تولید، توان رقابتی در بازارهای صادراتی، اشتغال و.... قابل بررسی است. 

هرچند تمرکز بر صنعت فولاد از سوی دولت بسیار مورد انتقاد بالادستی یعنی تولیدکنندگان سنگ آهن قرار گرفته است اما امروز بزرگترین تولید کننده این محصول یعنی فولاد مبارکه با دغدغه تامین مواد اولیه مواجه است.

 شاید بهتر باشد در این اتفاق دولت و وزارت صمت خود را به عنوان قیمت گذار کنار کشیده و بازار را آزاد کند تا تولیدکنندگان سنگ آهن با سود مناسب دغدغه مواد اولیه فولادی ها را برطرف کنند.

 درواقع اگر فولادی ها و سنگ آهنی ها هر دو به راحتی برسر یک میز نشسته می توانند در بازار آزاد نیازهای یکدیگر را برطرف کنند اتفاقی که بازی برد-برد برای هر دو طرف خواهد بود. حال باید دید سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه ای برای حل مشکل تامین مواد اولیه دارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز