پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
در جهان امروز خودروسازی، شرکت ها به دنبال کاهش هزینه هستند و این موضوع را از مسیر همکاری های مشترک پیگیری می کنند و طراحی پلت فرم اشتراکی نیز یکی از این موارد به شمار می رود.
کد خبر: ۴۶۰۵۴
تیتر20 - تب طراحی پلت فرم در حالی این روزها بالا گرفته که با توجه به نیاز چنین پروژه ای به سرمایه گذاری و همچنین دانش فنی، ایران خودرو و سایپا می توانند به کمک یکدیگر آن را پیش ببرند.
ایران خودرو و سایپا آن طور که مدیران عامل شان می گویند، هر یک جداگانه پلت فرم هایی را در دست ساخت دارند، هرچند جزئیات چندانی از آنها در دست نیست. البته گفته می شود این دو خودروساز به دنبال طراحی پلت فرم از صفر نیستند و تمرکزشان را روی توسعه پلت فرم های موجود گذاشته اند.
به عنوان مثال سایپا مشغول توسعه پلت فرم X90 (همان که تندر و ساندرو روی آن ساخته شدند) است و دانشگاه علم و صنعت نیز با این شرکت همکاری می کند.همچنین ایران خودرو نیز با در اختیار گرفتن پلت فرم پژو 301 به دنبال توسعه اش به واسطه تعریف و طراحی محصولات جدید روی آن است.
ایران خودرویی ها البته در زمان مدیریت قبلی طرحی بزرگ را برای طراحی و ساخت پلت فرم به واسطه مشارکت خارجی ها تعریف و حتی تفاهم نامه هایی نیز در این مورد امضا کردند، اما تحریم اجازه پیشبرد آن را نداد.
حالا اما با توجه به اقداماتی که دو خودروساز بزرگ کشور طی این سال ها در حوزه های مختلف طراحی مجموعه های خودرو انجام داده اند، به نظر می رسد می توانند به کمک یکدیگر پلت فرمی مشترک را طراحی و محصولات مدنظر خود را روی آن بسازند.
این اقدام از چند جهت مثبت خواهد بود. نخست اینکه هزینه طراحی کاهش پیدا می کند و حداقل اینکه بین دو شرکت تقسیم خواهد شد. ایران خودرو و سایپا در حال حاضر از اوضاع مالی مناسبی برخوردار نیستند و بسیار بعید است بتوانند به تنهایی از پس طراحی و ساخت پلت فرم (اگر بخواهند از صفر وارد طراحی شوند)، بربیایند. بنابراین طراحی پلت فرم مشترک توسط این دو خودروساز نه تنها از حیث مالی به نفع آنها خواهد بود، بلکه پروژه نیز با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.
نکته دیگر اینجاست که ایران خودرو و سایپا می توانند دانش و امکانات خود را در پروژه پلت فرم مشترک به اشتراک بگذارند. این موضوع نیز جدا از صرفه جویی ارزی، می تواند پروژه را سریع تر به سرانجام برساند. بحث صرفه جویی ارزی از آن جهت مطرح است که چه ایران خودرو بخواهد پلت فرم بسازد و چه سایپا، قطعا به کمک خارجی ها نیاز خواهند داشت و این موضوع ارزبری را هم به دنبال دارد. این در حالی است که تولید پلت فرم مشترک توسط این دو خودروساز می تواند نیاز به خارجی ها را کاهش دهد.
در حال حاضر سایپا اقدامات مهمی را در مرکز تحقیقات خود انجام داده و به ویژه روی پروژه ساخت گیربکس کار می کند و با دانشگاه ها نیز در ارتباط است. ایران خودرو نیز در حوزه موتورسازی اقدامات مناسبی را انجام داده و با دانشگاه ها هم غریبه نیست. ازآنجاکه گیربکس و موتور دو بخش اساسی و مهم در پلت فرم به شمار می روند، آبی و نارنجی های جاده مخصوص می توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات و اقدامات خود به خصوص در این دو بخش، گام مهمی در راستای طراحی و ساخت پلت فرم مشترک بردارند.
در جهان امروز خودروسازی، شرکت ها به دنبال کاهش هزینه هستند و این موضوع را از مسیر همکاری های مشترک پیگیری می کنند و طراحی پلت فرم اشتراکی نیز یکی از این موارد به شمار می رود.
اگر ایران خودرو و سایپا هم بتوانند پلت فرمی مشترک بسازند، قادر خواهند بود ضمن صرفه جویی در هزینه و وقت، به واسطه طراحی محصولات خاص خود روی آن، روند توسعه محصول را سریع تر طی کنند.