جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
تیتر20//
دشمن از جایی که آسیب می بیند وارد حمله می شود. درنتیجه تحریم دوباره فولاد مبارکه و قرار گرفتن اسم مهندس عظیمیان در لیست تحریم های آمریکا نشان از عملکرد موفق این شرکت دارد.
کد خبر: ۴۸۴۳۸
چرا این بار آمریکا به سراغ تحریم عظیمیان رفت؟
تیتر20 – آمریکا در آخرین روزهای دولت ترامپ بار دیگر به سراغ صنعت فولاد ایران آمد اما این بار نه تنها فولاد مبارکه بلکه مدیرعامل این شرکت در لیست سیاه تحریم ها قرار گرفت. 

وزارت خزانه داری امریکا در پی تشدید تحریم های فلزی ایران، این بار حمیدرضا عظیمیان را در لیست تحریم ها قرار داد. این در حالی است که فولاد مبارکه در سال 2020 توانست میزان تولید خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهد. 

این در حالی است که فولاد مبارکه در کنار افزایش تولید خود به دنبال توسعه هر چه بیشتر و ارتقای تکنولوژی است تا وابستگی های صنعت فولاد به واردات فناوری را کاهش داده و نیاز داخلی را تامین کند. 

فولاد مبارکه ابر تولید کننده فولاد در ایران نقش بسزایی در تحقق اهداف کشور در این حوزه دارد. این هلدینگ با در اختیار داشتن شرکت های مختلف در زیرمجموعه اش و همچنین با سرمایه گذاری در حوزه معدن و تولید گندله و کنسانتره، زنجیره ارزش فولاد را کامل و با محصولات متنوع و با کیفیت در بازار صادراتی رقابت خوبی با دیگر تولیدکنندگان فولاد جهان دارد.

درواقع فولاد مبارکه در ارتقای رتبه جهانی فولاد ایران نقش مهمی داشته است. اما حال باید دید برنامه های فولاد مبارکه متاثر از این تحریم خواهد شد؟ اصلا باید دید این تحریم می تواند بر صنعت فولاد اثر گذار باشد؟ 

با بررسی اخبار تحریمی خواهیم دید، این چهارمین باری است که فولاد مبارکه در لیست تحریم های امریکا قرار می گیرد، موضوعی که نباید چندان نسبت به آن نگران بود . درواقع تحریم شدن فولاد مبارکه برای چندمین بار به نوعی مایه افتخار کشور و صنعت فولاد است.

نگاه دقیق تر به این موضوع نشان می دهد، دشمن از جایی که آسیب می بیند وارد حمله می شود. درنتیجه تحریم دوباره فولاد مبارکه و قرار گرفتن اسم عظیمیان در این لیست نشان از عملکرد موفق این شرکت است.

فولاد مبارکه با افزایش تولید، بهبود کیفیت و ارتقا تکنولوژی امروز یکی از موفق ترین صنایع کشور محسوب می شود.

درنتیجه تحریم دوباره فولاد مبارکه نه تنها تاثیری برروند توسعه این شرکت ندارد بلکه باعث می شود، تولید با قدرت هرچه بیشتر انجام شود. درواقع  تحریم فولاد مبارکه انگیزه های توسعه ای  در این مجموعه را چند برابر خواهد کرد.

به عنوان مثال فولاد مبارکه در هفته های گذشته موفق به تولید اسلب 300 میلی متری شد. این اتفاق بدون وابستگی به متخصصان خارجی یا واردات تکنولوژی انجام گرفت. تولید اسلب هایی در این سایز موفقیت بزرگی است که نه تنها نیاز کشور را کاهش می دهد بلکه حضور در بازارهای صادراتی را قدرتمند تر از گذشته می کند. 

درنتیجه فولاد مبارکه در تلاش است تا صنعت فولاد را توسعه و جایگاه جهانی آن را ارتقا دهد.

اما چرا این بار امریکا به سراغ تحریم عظیمیان رفته است؟ 

بدون شک تحریم حمیدرضا عظیمیان  تاثیری بر روند تولید و صادرات این شرکت نخواهد داشت، اما این تصمیم بار سیاسی همراه دارد. درواقع تحریم عظیمیان بدین معناست که مدیرعامل این شرکت نمی تواند به کشورهای دیگر برود. حال این موضوع چطور اثر گذار خواهد بود؟ 

اقدام امریکا در پی تحریم عظیمیان بیشتر برای ترساندن افراد دیگر است تا حضور در سمت مدیرعاملی یا هیات مدیره این شرکت ویا شرکت های مشابه را قبول نکنند. درنتیجه این تحریم بیش از آن که بار اقتصادی به همراه داشته باشد سیاسی است. 

البته کارشناسان و فعالان صنعت فولاد در حال حاضر بیش از آنکه نگران تحریم های خارجی باشند نگران خودتحریمی های داخلی هستند. فعالان صنعت فولاد تحریم های خارجی بر این صنعت را بی تاثیر می دانند زیرا شرکت هایی همچون فولاد مبارکه با در اختیار داشتن نیروی متخصص داخلی و سرمایه گذاری در واحد های تحقیق و توسعه تحریم های خارجی را بی اثر کرده اند اما در این میان تصمیمات داخلی همچون قیمت گذاری دستوری می تواند توسعه این صنعت را تهدید کند. 

حال در کنار مشکلات داخلی و بازار آشفته فولاد در کشور، تحریم عظیمیان و فولاد مبارکه نشان داد، صنعت فولاد ایران در جهان عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز