جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
هرچند خودروسازان در سال ۹۷ افت شدیدی را در تولید تجربه کردند، اما توانستند طی سال ۹۸ به اصطلاح خود را جمع و جور کرده و با عبور از شوک های ابتدایی تحریم، تولید را بهبود ببخشند.
کد خبر: ۴۸۸۰۹
خودروسازان؛ از تحریم تا حضور در جمع برترین ها
تیتر20 - با اعلام نام ۵۰۰ شرکت برتر کشور مشخص شد خودروسازان بزرگ توانسته اند خود را در جمع برترین ها طی سال ۹۸ قرار دهند، اتفاقی که با توجه تحریم و چالش های داخلی به خصوص در حوزه مالی، اهمیت خاصی دارد.

 در این بین، ایران خودرو بهترین عملکرد را داشته و توانسته رتبه نهم را در جمع شرکت های برتر به خود اختصاص دهد. رتبه بندی شرکت برتر با توجه به شاخص های مختلف انجام شده که مهمترین و اصلی ترین آنها «فروش» است. 

بنابراین آنچه بیش از هر مسئله دیگری سبب شده خودروسازان در جمع شرکت های برتر سال ۹۸ قرار گیرند، فروش آنها بوده است.اهمیت حضور خودروسازان در جمع شرکت های برتر کشور بیشتر از آن جهت است صنعت خودرو از تابستان ۹۷ تحت شدیدترین تحریم های خارجی قرار گرفته و ضمن از دست دادن بیشتر شرکای خارجی اش، با مشکلات زیادی در عرصه تامین قطعات و تولید مواجه شده است. 

با تحریم خودروسازی، ارتباط با دنیای خارج به حداقل ممکن رسید و در مواردی حتی قطع شد. همچنین شرکای خارجی نیز رفتند تا به اصطلاح دست خودروسازان در پوست گردو بماند. مرور آمار سال ۹۷ و مقایسه آن با ۹۶ نشان افت شدید تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور دارد. 

این موضوع سبب شد رتبه آنها در رده بندی سال ۹۷ و نسبت به ۹۶، افت کند. به عنوان مثال سایپا در سال ۹۶ عنوان چهارم را در جمع شرکت های برتر به دست آورد، اما طی سال ۹۷ تا رتبه شانزدهم نزول کرد. در کنار مشکلات تحریم اما مسائل و چالش های داخلی به خصوص نرخ گذاری دستوری نیز فشاری مضاعف به خودروسازان وارد کرد تا تولید بیشتر و بیشتر تضعیف شود.

 هرچند خودروسازان در سال ۹۷ افت شدیدی را در تولید تجربه کردند، اما توانستند طی سال ۹۸ به اصطلاح خود را جمع و جور کرده و با عبور از شوک های ابتدایی تحریم، تولید را بهبود ببخشند.

مقایسه آمار تولید خودروسازان در سال ۹۸ و نسبت به سال ۹۷، نشان می دهد آنها علاوه بر اینکه افت نکرده اند، با افزایشی جزئی نیز مواجه شده اند. با بالا رفتن تولید اما فروش خودروسازان نیز بهبود یافت تا آنها بتوانند رتبه خود را در جمع شرکت های برتر کشور بهبود دهند. 

بنابر آمار موجود، سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت توانسته اند در سال ۹۸ بالغ بر ۸۸۰ هزار  دستگاه انواع محصول را به فروش برسانند. مقایسه این آمار با میزان فروش در سال ۹۷ نشان از افزایش ۱۴ درصدی دارد. در واقع خودروسازان طی سال ۹۸ چیزی حدود ۱۱۰ هزار دستگاه بیش از سال ۹۷ فروش داشته اند.

 در این بین، ایران‌خودرویی‌ها بالغ بر ۴۰۳ هزار دستگاه انواع محصول را تا پایان سال گذشته به فروش رسانده‌اند که در مقایسه با ۹۷ رشد را نشان می دهد. همچنین فروش سایپا نیز در سال ۹۸ از مرز  ۳۸۰ هزار دستگاه گذشته است. در نهایت پارس خودرویی‌ها هم توانسته اند طی سال گذشته بیش از ۱۰۱ هزار دستگاه محصول بفروشند.

 رشد فروش خودروسازان اما در حالی بوده که آنها مجبور بوده و هستند محصولات خود را با نرخ های دستوری بفروشند.

 مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی شورای رقابت است که هر چند وقت یک بار نرخ های مدنظر خود را به خودروسازان اعلام یا به عبارت بهتر تحمیل می کند. بنابراین رشد فروش خودروسازان توأم با نرخ های دستوری بوده و به ادعای خود آنها، نه تنها سودی نصیب شأن نکرده، بلکه سبب شده در زیانی هنگفت نیز غوطه ور شوند.

این موضوع (نرخ گذاری دستوری) اما در روند فعالیت خودروسازان تاثیر منفی داشته، به نحوی که به دلیل کمبود نقدینگی (ناشی از تحمیل قیمت های دستوری) هم تولید و هم فروش آنها بسیار کمتر از توان واقعی شان بوده است. بنابراین به نظر می رسد با رفع چالش های داخلی و خارجی (تحریم و نرخ گذاری دستوری)، خودروسازان می توانند در آینده رده های نخست را در جدول شرکت های برتر داخلی به خود اختصاص دهند.

ارسال نظرات
موضوعات روز