چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
پس لرزه های حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان
در نخستین روز معاملات جهانی، قیمت نفت پس از اتفاق های ژئوپولیتیک در منطقه خاورمیانه وارد کانال ۷۰ دلار شد.
کد خبر: ۴۹۰۸۹
تیتر20 - در نخستین روز آغاز هفته میلادی، طلا، بیت کون و نفت هر سه وارد کانال های جدیدی شدند.

معاملات نفت خام برنت در ساعت آغاز معاملات آسیا روز دوشنبه با فزایش قیمت ظاهر شد و برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، افزایش قیمت نفت پس از آن رخ داد که عربستان سعودی گفت تاسیسات نفتی این کشور روز یکشنبه هدف موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) قرار گرفت. سخنگوی ارتش حوثی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

قیمت نفت در اوایل معاملات بیش از 2 درصد صعود کرد. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت و نفت خام برنت به ترتیب ۶۶ دلار و ۵۱ سنت و ۶۹ دلار و ۸۰ سنت است.

به گزارش خبرگزاری دولتی SPA ، وزارت انرژی عربستان سعودی گفت که یک مخزن نفتی در یکی از بزرگترین بنادر حمل و نقل نفتی جهان توسط یک پهپاد مورد حمله قرار گرفت و یک موشک بالستیک تأسیسات آرامکو عربستان را هدف قرار داد.

نقش ایران در بازار نفت
همچنین در گزارشی که در رویترز نوشته شده، مدعی شده است که ایران در ماه‌های گذشته بی سر و صدا مقادیری نفت خام را به مشتری اصلی چین منتقل کرده است ، از طرف دیگر پالایشگاههای دولتی هند با توجه به اینکه تحریمهای آمریکا علیه تولیدکننده نفت اوپک(ایران) به زودی کاهش پیدا می کند ، نفت ایران را به برنامه واردات سالانه خود اضافه کردند.

جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده تلاش کرده است تا مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته ای را که توسط دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق در سال 2018 رها شده بود ، احیا کند ، اگرچه اقدامات سخت اقتصادی همچنان وجود دارد که تهران اصرار دارد قبل از از سرگیری مذاکرات لغو شود.

شرکت های ملی نفت ایران (NIOC) از زمان روی کار آمدن بایدن برای ارزیابی تقاضای احتمالی نفت خام خود ، ارتباط خود را با مشتریان در سراسر آسیا آغاز کرده است.

از طرفی پالایشگر هندی می گوید که مقامات NIOC به آنها گفته است که توافق نامه رسمی در مورد عرضه نفت پس از انتخابات ایران در ماه ژوئن امضا خواهد شد. همچنین شرکت ملی نفت ایران با سایر مشتریان آسیایی ارتباط برقرار کرده است.

یک تاجر در یک پالایشگاه شرق آسیا گفت: « تازگی NIOC با ما تماس گرفت و در مورد تقاضای نفتی ما سوال کرد. به نظر می رسد ایران در حال آماده شدن برای بازگشت به بازار است.»

یکی دیگر از منابع نفتی گفت که مذاکرات «بسیار ابتدایی» بوده و NIOC می خواهد بداند آیا این شرکت خرید نفت ایران را از سر می گیرد یا خیر. به دلیل حساسیت موضوع از ذکر منابع خودداری کردند.

علاقه چین به نفت ایران
بر خلاف هند ، چین هرگز واردات نفت ایران را به طور کامل متوقف نکرد.

طبق تحقیقات نفتی Refinitiv ، ایران طی 14 ماه گذشته حدود 17.8 میلیون تن (306هزار بشکه در روز) نفت خام را به چین صادر کرده است ، که حجم آن در ماه های ژانویه و فوریه(دی و بهمن) به رکورد بالاتری رسیده است.

اما لی ، تحلیلگر جریان های نفت خام Refinitiv گفت: « حجم صادرات از سه ماهه آخر سال 2020 شروع به افزایش کرد ، در حالی که استان شاندونگ که به عنوان بهترین منطقه پذیرنده نفت شناخته شده که نشان می دهد کارخانه های مستقل عمده ترین مصرف کنندگان هستند.»

تانکرهایی که نفت ایران را حمل می کنند به طور معمول هنگام جلوگیری از شناسایی ، ترانسپوندرهای خود را خاموش می کنند اما از طریق ماهواره های نزدیک بندرهای عمان ، امارات و عراق قابل ردیابی هستند. لی گفت برخی از آنها محموله های خود را قبل از اینکه به چین بروند به کشتی های دیگر در نزدیکی سنگاپور یا مالزی منتقل می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بدون اظهار نظر مستقیم در مورد معاملات نفتی گفت: « ایران یک کشور دوست است و دو ملت تبادلات و همکاری های عادی خود را حفظ کرده اند. همکاری چین و ایران در چارچوب قوانین بین المللی هر دو کشور است، این معاملات منطقی و قانونی ، و سزاوار احترام و محافظت است.»

شرکت ملی نفت ایران اما از اظهار نظر خودداری کرد. یک مقام مسئول در وزارت نفت ایران گفت: « وقتی تحریم های ناعادلانه آمریکا برداشته شود ، ایران می تواند نفت خود را به هر کشوری بفروشد و من می توانم به شما اطمینان دهم که بسیاری از قراردادها امضا خواهد شد.»/اقتصاد نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز