جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفتگو با تیتر 20:
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: فروشگاه های زنجیره ای با توجه به آن که شرکت ها باید اطلاعات خود را در قالب دفاتر رسمی داشته باشند صد برابر از فروشگاه های سنتی شفاف تر هستند.
کد خبر: ۵۰۵۰۸
فروشگاه های زنجیره ای صد برابر از فروشگاه های سنتی شفاف تر هستند
تیتر20 - داود چراغی در گفتگو با تیتر 20 درباره نقش فروشگاه های زنجیره ای در شفاف سازی داد وستد در حوزه خرده فروشی اظهار کرد: کشورها برای ایجاد فونداسیون اقتصاد به گونه ای عمل می کنند که در آن فضا، کسب و کارهای مختلف بتوانند فعالیت کنند و در آن زنجیره های مختلفی از کالا و چندین خدمات پیش فرض وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از این پیش فرض ها اطلاع رسانی هست،افزود: اطلاع رسانی به منزله شفاف‌سازی در اقتصاد است، دولت باید اقداماتی را صورت دهد که مردم با اطلاعات بازار، سمت عرضه و تقاضا آشنا باشند یعنی اگر به دنبال ایجاد بنگاهی هستند بدانند از کجا باید مجوز بگیرند و چه اقداماتی انجام بدهند و یا اگر خریدی صورت دادند و اجحافی صورت گرفته بدانند از چه طریقی اقدام و به کجا مراجعه کنند یا اگر به دنبال مقایسه قیمت و کیفیت محصولات هستند چه اقداماتی انجام دهند در نتیجه بخشی از فونداسیون اقتصاد موضوع اطلاع رسانی است که برعهده دولت قرار دارد.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: متاسفانه دولت آنچنان که باید خوب در این باره عمل نکرده و حتی در مقاطعی اشتباهاتی نیز انجام داده جلوی اطلاع‌رسانی را هم گرفته است.

چراغی با بیان اینکه این فونداسیون بخش‌های دیگری هم دارد مانند گرفتن مجوز و نظارت بر آنها که متاسفانه در کشور ما در این حوزه اشتباهات ساختاری صورت گرفته است بیان کرد: در دنیا ورود و خروج بنگاه آزاد است یعنی هر فردی که طرحی دارد و بر اساس آن طرح می تواند محصولی را تولید، توزیع و یا وارد کند با روش ها و ابزارهای مختلف طرح خود را ارائه می دهد و مجوز آن را دریافت می کند و اگر مباحث استاندارد را رعایت کند می تواند مجوز بگیرد اما در کشور این پیش‌فرض را کنار گذاشتیم و بر اساس قانون تجارت و قانون نظام صنفی اقدام می کنیم و فعالیت فروشگاه های زنجیره ای را منوط به دریافت مجوز از اتحادیه کرده ایم.

وی ادامه داد: نه تنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلکه فروشگاه های سنتی، فروشگاه تخصصی مجازی یا اینترنتی و هر فروشگاه‌ دیگر باید بتوانند در صورت رعایت استانداردها فعالیت کند و تا زمانی که حقوق سایرین را رعایت می‌کنند کار خود را ادامه بدهند و این اقدام موجب می‌شود که رقابت گسترش پیدا کند که موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت می شود.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: زمانی که فاکتوری از سوی فروشگاه های زنجیره ای صادر می‌شود تمام مشخصات از قبیل اینکه چگونه می توان کالا را مرجوع کرد و یا با چه قیمتی عرضه شده و در چه ساعتی خریداری صورت گرفته است ذکر می شود و این به شفافیت کمک می کند.

چراغی با بیان اینکه وجود فروشگاه زنجیره‌ای و گسترش آنها در جهت بهبود رقابت است و باید بیشتر گسترش یابد،تصریح کرد: هر زمان عاملی بخواهد جلوی گسترش فروشگاه های زنجیره ای را برای حمایت از فروشگاه های سنتی بگیرد موجب می شود اقتصاد و وضعیت بدتری داشته باشد.

وی افزود: اطلاع رسانی باید از سوی دولت صورت گیرد و بخش زیادی از تشکل ها که به جای اینکه به دنبال دریافت مجوز بروند باید آنها را به سمت آموزش و شفاف سازی کسب و کار در حوزه خودشان فرستاد.

چراغی با بیان اینکه اگر سه ستون در فونداسیون اقتصادی کشورها وجود داشته باشد یکی از مهمترین آن اطلاع رسانی و شفاف سازی است تاکید کرد: فروشگاه های زنجیره ای با توجه به آن که شرکت ها باید اطلاعات خود را در قالب دفاتر رسمی داشته باشند صد برابر از فروشگاه های سنتی شفاف تر هستند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی درباره مالیات ارزش افزوده گفت: زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد برخی از کسب و کارها اقدام به اعتراض و اعتصاب کردند اما همه آنها در حال حاضر از آن استقبال می کنند، مالیات را از مصرف‌کننده دریافت می کنند اما به دلیل اینکه هیچ سامانه و ابزاری ندارند آن را به دولت پرداخت نمی کنند و وسیله ای برای اجحاف به مردم شده است اما فروشگاه زنجیرهای به دلیل داشتن صندوق مکانیزه فروش و شفاف بودن عملکرد، ماموران مالیاتی به خوبی می‌توانند همه آنها را بررسی کنند بنابراین فرار مالیاتی بسیار اندک می تواند صورت بگیرد.

وی درباره نقش فروشگاه های زنجیره ای در افزایش ظرفیت نظام توزیعی کالا ها و حذف واسطه ها نیز اظهار کرد:  نباید همیشه به دنبال حذف واسطه باشیم شاید برخی  کسب و کارها چندین واسطه به وجود بیاورد اما سهم این واسطه ها کمتر از واسطه ای است که در گذشته وجود داشته و مبالغ زیادی را در این بین دریافت می کرده است، در مجموع باید اقدامی انجام دهیم که درآمد و سود بنگاه ها از کار خود آنها باشد یعنی محصولاتی که خریداری یا تولید می کنند با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت به مردم عرضه کنند تا از محل گسترش فروش بیشتر، سود بالاتری کسب کنند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: با اجرای طرح تحول نظام توزیع در سال ۸۸ و حمایت دولت از فروشگاه زنجیره ای اگرچه هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده اما  همین اقدام موجب شد در مدت ۵ سال این فروشگاه ها بیش از ۵۰ درصد ارزش افزوده خرده فروشی در کشور در اختیار بگیرند.

چراغی گفت: این موضوع به دلیل استقبال مردم صورت گرفته، فروشگاه های زنجیره ای این اطمینان را به مردم دادند که محصولات را با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر عرضه می کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز