شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
تیتر20 بررسی می کند؛
رشد شتابان نقدینگی همواره مورد انتقاد کارشناسان و اقتصاددانان قرار گرفته است و منشا آن را در مواردی چون ناترازی نظام بانکی، کسری بودجه و روش‌های تامین آن و برداشت دولت از بانک مرکزی دانسته‌اند.
کد خبر: ۵۱۳۱۵
بانک‌ها از خلق نقدینگی نفع می‌برند؟
تیتر20 - نقدینگی یکی از شاخص‌ها و متغیرهای مهم اقتصادی است که با تاثیرگذاری بر تورم و قیمت‌ها، زندگی مردم و قدرت خرید آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را برای تامین کالاها و نیازهای اساسی خود با مشکل مواجه می‌کند. 

رشد شتابان نقدینگی همواره مورد انتقاد کارشناسان و اقتصاددانان قرار گرفته است و منشا آن را در مواردی چون ناترازی نظام بانکی، کسری بودجه و روش‌های تامین آن و برداشت دولت از بانک مرکزی دانسته‌اند. 

تحلیلگران اقتصادی برای مهار سرکشی نقدنیگی راهکارهایی چون اصلاحات ساختاری در بودجه‌ریزی و اقتصاد، تفکیک بودجه ارزی و ریالی ، تامین کسری بودجه از محل انتشار اوراق، افزایش درآمدهای مالیاتی و ... بیان کرده‌اند.

علاوه بر موارد ذکر شده، ناترازی بانک‌ها و رشد ترازنامه آن‌ها یکی دیگر از متهمین خلق و افزایش نقدینگی است که بدین منظور بانک مرکزی در زمان ریاست عبدالناصر همتی، محدودیتی برای رشد ترازنامه بانک‌ها اعمال شد که طبق آن مقرر شد تا ترازنامه بانک‌های تجاری و تخصصی به ترتیب ۲ و ۲.۵ درصد رشد کند اما تاکنون اطلاعی از رعایت این موضوع از سوی بانک‌ها وجود ندارد.

در ادامه علی اکبر کیمجانی رئیس کل بانک مرکزی  بعدی نیز بر این موضوع تاکید کردند و در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده است: ضروری است بانک‌ها مدیریت نقدینگی و کنترل رشد ترازنامه خود را جدی بگیرند و دقت و کنترل های لازم را در این باره داشته باشند؛ چراکه این امر در بلندمدت بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون نقدینگی و تورم اثرگذار است.

در این بین، نگاهی به وضعیت تورم و نقدینگی به عنوان دو مولفه‌‌ اقتصادی مهم که متاثر از تغییرات ترازنامه‌ها متحول می‌شوند، نشان می‌دهد که رشد تورم سالانه به ۴۵.۲ درصد در مرداد ماه امسال رسیده است. 

همچنین، طبق اعلام بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۴.۱ درصد) به میزان ۱.۳ واحد درصد کاهش یافته است. 

از سوی دیگر، پایه پولی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۴ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۲.۹ درصد) به میزان ۹.۵ واحد درصد افزایش یافته که عمدتا به دلیل استفاده دولت از وجوه تنخواه گردان خزانه و افزایش سقف مجاز استفاده از آن (از ۳ درصد به ۴ درصد بر اساس مصوبه ۱۴۰۰.۰۳.۲۶ هیات وزیران) بوده است (به میزان ۵۲۹.۶ هزار میلیارد ریال در پایان مردادماه ۱۴۰۰).

با توجه به روند صعودی نرخ تورم و نقدینگی، به بررسی نفع بانک‌ها از رشد ترازنامه و تاثیر تاکید رئیس کل بانک مرکزی در کنترل این متغیر به عنوان یکی از عوامل موثر بر رشد تورم و نقدینگی به گفت‌وگو با یک کارشناس اقتصادی پرداخته شده است.

وحید شقاقی در گفت‌وگو با تیتر ۲۰ با بیان اینکه میزان ناترازی سیستم بانکی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: بانک‌ها به دو دسته بانک‌های بد و خوب تقسیم می‌شوند که بانک‌های بد ناترازی بالایی دارند و بخش عمده دارایی آن‌ها را منابع منجمد، بلوکه شده، دارایی‌های موهومی و غیرواقعی تشکیل می‌دهد. هر چقدر ترازنامه بانک‌ها رشد می‌کند، ناترازی نظام بانکی نیز بیشتر می‌شود و بانک‌ها با خلق نقدینگی و تجدید دارایی‌ها در دوره‌های مختلف به گونه‌ای ناترازی خود را پوشش می‌دهند. 

وی افزود: زمانی که بانک‌ها ناترازی دارند و با خلق نقدینگی ترازنامه خود را رشد می‌دهند، این موضوع برای اقتصاد کشور بد است و اصلاح این بانک‌ها در آینده سخت می‌کند که به این دلیل باید تلاش شود تا برای بانک‌های بد که ناترازی دارند، باید معیاری برای رشد ترازنامه درنظر گرفته شود و در صورتی که بانک‌ها این معیار را رعایت نکنند، اجازه رشد ترازنامه خود را ندارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی ترازنامه سیستم بانکی رشد می‌کند، بانک نیز بزرگ‌تر می‌شود و قدرت تسهیلات دهی، جذب سپرده و اختیارات هیئت مدیره و پاداش‌ها بانک را زیاد می‌کند. برخی از بانک‌های کشور با ناترازی بالا سعی می‌کنند تا با جذب سپرده و خلق نقدینگی این ناترازی را پوشش بدهند و افزایش خلق نقدینگی در سیستم بانکی به تورم منجر می‌شود که بانک‌ها با تورم ناترازی خود را کوچک‌تر می‌کنند.

شقاقی بیان کرد که به عنوان مثال بانکی اعلام می‌کند ارزش املاک و دارایی‌ش ۱۰۰ میلیارد تومان است که در زمان تجدید ارزیابی و با افزایش تورم، ارزش آن املاک افزایش پیدا می‌کند و از این طریق ناترازی خود را کوچک جلوه می‌دهند.

وی در پایان سخنانش مطرح کرد که ناترازی‌های نظام بانکی و خلق نقدینگی در پی آن، اقتصاد کشور را تخریب می‌کند.
ارسال نظرات
موضوعات روز