جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
تیتر20 بررسی می کند؛
با تولید و عرضه آریا اما چهره سایپا نیز نزد افکار عمومی بهبود خواهد یافت، سایپا طی سال های متمادی به عنوان یک پرایدساز شناخته می شود و شهروندان از عملکرد آن ناراضی بودند. این شرکت اما با خروج پراید و تعریف پروژه های جدید، حالا در مسیر تغییر چهره قرار گرفته و آریا یکی از همین پروژه ها به شمار می رود.
کد خبر: ۵۱۳۲۷
پوشش بخشی از نیاز بازار با تولید نخستین کراس اوور ایرانی در سایپا
تیتر20 - در دورانی که میل شهروندان ایرانی به استفاده از خودروهای کراس اوور و شاسی بلند افزایش یافته، حرکت خودروسازان داخلی به سمت طراحی و تولید چنین محصولاتی، می تواند ضمن پوشش بخشی از نیاز بازار، سبد فروش آنها را نیز متحول کند. این حرکت البته در خودروسازی کشور آغاز شده و گویا قرار است چراغ اول را سایپایی ها روشن کنند.

بنابر اعلام مسوولان سایپا، خودرو آریا به عنوان نخستین کراس اوور کاملا ایرانی در نیمه دوم امسال با گیربکس اتوماتیک، طراحی زیبا و امکانات و استانداردهای به روز به تولید انبوه خواهد رسید. 

هنوز در مورد ویژگی ها و جزئیات آریا اطلاعات زیادی در دست نیست، اما گفته می شود این خودرو روی پلت فرم شاهین طراحی و تولید خواهد شد. شاهین خودرویی است که سایپا آن را  طراحی و تولید کرده و از آن به عنوان برندی داخلی یاد می شود. داخلی بودن شاهین بیشتر از این جهت اهمیت دارد که سایپایی ها می توانند روی پلت فرم آن محصولات جدید را طراحی کنند، از جمله همین آریا. 

از آریا به عنوان نخستین خودرو کراس اوور (چیزی بین سدان و شاسی بلند) یاد می شود که با عرضه آن، هم بازار کشور صاحب محصولی داخلی در این حوزه خواهد شد و هم سایپا می تواند روی فروش فوق العاده آن در داخل و حتی صادرات حساب باز کند. بازارهای منطقه ای ایران دیگر میلی به خوردوهای قدیمی داخلی ندارند و اگر قرار است صادرات به آنها سر و شکل بهتری به خود بگیرد، خودروسازان چاره ای جز طراحی و تولید محصولات جدید با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت هستند. به نظر می رسد سایپا اگر بتواند آریا را با قیمت و کیفیتی مناسب تولید کند، جا برای آن در بازارهای خارجی وجود خواهد داشت.

ویژگی نخست آریا این است که محصولی داخلی به شمار می رود، بنابراین  در مقایسه با خودروهای مونتاژی مشابه و شاسی بلندها، گزند کمتری از اتفاقاتی مانند تحریم و کمبود قطعات خواهد دید. تحریم در یان سال ها سبب افت تولید در خودروسازی کشور شده، ضمن آنکه به تولید برخی محصولات مونتاژی نیز پایان داده است. حالا داخلی بودن آریا می تواند این خودرو را تا حد قابل توجهی از نوسان تولید در دوران تحریم امان نگه دارد. البته تا تحریم هست، تولید همچنان موانعی را پیش رو خواهد داشت، اما داخلی بودن خودروها می تواند سبب شود حداقل تولیدشان متوقف نشود.

 نکته دیگر اینجاست که آریا با توجه به داخلی بودن، قیمت کمتری در مقایسه با مدل های مونتاژی و وارداتی خواهد داشت. سال هاست میل ایرانی ها به خودروهای غیر سدان شامل شاسی بلند و کراس اوور افزایش یافته، با این حال به دلیل قیمت بالای مدل های مونتاژی و وارداتی و ضعف قدرت خرید، بسیاری از شهروندان توان خرید آنها را ندارند. با آمدن آریا به بازار اما امکان خرید خودرو کراس اوور برای بخشی از مشتریان این بازار فراهم خواهد شد. البته بدون شک قیمت آریا نیز از توان خرید بسیاری از مشتریان بالاتر خواهد بود، با این حال این خودرو می تواند به بخشی از نیاز بازار پاسخ دهد.

با تولید و عرضه آریا اما چهره سایپا نیز نزد افکار عمومی بهبود خواهد یافت، البته مشروط بر آنکه این خودرو از سطح کیفی و ایمنی قابل قبولی برخوردار باشد. سایپا طی سال های متمادی به عنوان یک پرایدساز شناخته می شود و شهروندان از عملکرد آن ناراضی بودند. این شرکت اما با خروج پراید و تعریف پروژه های جدید، حالا در مسیر تغییر چهره قرار گرفته و آریا یکی از همین پروژه ها به شمار می رود. همین که تولید اولین کراس اوور ایرانی به نام سایپا سند بخورد، گامی موثر در راستای بهبود چهره دومین خودروساز بزرگ ایران و تغییر نظر افکار عمومی درباره این شرکت است.       

ارسال نظرات
موضوعات روز