جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
تیتر20 گزارش می دهد:
شرکت ملی صنایع مس ایران در سال های اخیر با برنامه ریزی اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل آن، مسیر توسعه را با سرعت خوبی پیش می برد اما باید دید آیا این مجموعه شامل تغییرات مدیریتی در دولت جدید خواهد شد یا آنکه سعدمحمدی با رویکرد در پیش گرفته بخش مس را هدایت خواهد کرد.
کد خبر: ۵۳۷۷۸
آیا برنامه های فملی به روز می شود؟/ سعد محمدی در ملی مس  ماندنی شد؟
تیتر20 - شرکت ملی صنایع مس ایران که به طور کامل این بخش در کشور را در دست دارد و واحد های کوچک و متوسط بخش خصوصی را زیر پرچم خود گرفته، در دو سال اخیر سرعت زیادی به فعالیت های توسعه ای خود داده است. 

تمرکز بر برنامه های اکتشافی این مجموعه نشان می دهد که برنامه های بلند مدت ملی مس با جدیت در دستور کار قرار گرفته  تا بتوان سهم بیشتری از بازار سال های آتی داشته باشد. بازاری که پیش بینی ها از رشد قیمت و افزایش تقاضا خبر می دهد. 

اما بدون شک پیش برد برنامه های توسعه ای نیازمند تامین سرمایه ارزی و ریالی خواهد بود. این در حالی است که در سال های اخیر به ویژه یک سال گذشته با تشدید تحریم ها، وضعیت خزانه ارزی کشور چندان حال خوشی ندارد و این موضوع در تامین سرمایه ارزی اجرای پروژه ها نیز اثر گذار بوده و بسیاری از واحدهای بزرگ فعال در بخش اقتصاد با توسعه صادرات خود به سراغ تامین نیاز ارزی خود رفته اند.

درنتیجه مانور خبری شرکت ملی مس در بحث توسعه فعالیت های اکتشافی و خرید تجهیزات و افزایش عمق حفاری تا حد زیادی مدیون افزایش قیمت جهانی مس است که به کمک مدیرعامل این مجموعه آمده تا برنامه های آن محقق شود. بررسی آمارهای این شرکت نشان می دهد در 9 ماهه اول سال جاری استخراج ماده معدنی 8 درصد و فروش 97 درصد رشد داشته است.
 
درواقع نقش قیمت جهانی بیش از توسعه فعالیت های این مجموعه است. هرچند سعد محمدی در تلاش است تا پروژه های در دستور کار را به ثمر رسانده و به نوعی آنها را در کارنامه خود ثبت کند، اما عمده اتفاقات رخ داده متاثر از افزایش قیمت جهانی است. 

شاید اگر قیمت های جهانی با رشد بسیاری همراه نمی شد، این مجموعه چندان سودای توسعه های بیشتر را در سر نمی پرورانید، زیرا بازار داخل در انحصار آن است و در بازار صادراتی نیز با توجه به شرایط تحریمی حضور بدی نداشت. 

سعد محمدی به عنوان مدیرعامل تلاش می کند بیش از پیش منابع در اختیار این شرکت را افزایش دهد. اما نکته مهم ادامه دار بودن این رویکرد و به روز شدن آن با شرایط جهانی خواهد بود.
 
هرچند با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا این جای کار بخش فولاد شاهد تغییراتی در بنگاه های بزرگ فولادی از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان بود اما آن طور که پیداست سعدمحمدی هنوز در لیست تغییرات مدیریتی قرار نگرفته است و همچنان سکان هدایت ملی مس را در دست دارد اما نباید این موضوع منجر به ادامه دار شدن تفکرسعدمحمدی در صنعت مس شود. 

هرچند برنامه های او در سال های اخیر توانست وضعیت بخش مس به ویژه حوزه اکتشاف آن را ارتقا دهد، اما نباید این بخش گرفتار ادامه دار شدن این تفکر شود. 

اگر قرار است این مدیر همچنان در مسند مدیرعاملی خود قرار بگیرد شاید بهتر باشد برنامه ها مورد بازنگری قرار بگیرد. فراموش نکنیم پویایی اصل حیات برای یک بنگاه اقتصادی به ویژه بنگاهی بزرگ همچون شرکت ملی مس محسوب می شود. 

تفکر اجرا شده در سال های اخیر توانسته جایگاه فملی در بورس و در بخش معدن و صادرات غیر نفتی ارتقا دهد، اما بهتر است این مجموعه با ارزیابی جدید وضعیت و بررسی اتفاقات جهانی رویکرد تازه خود را اعلام کند اینکه در صورت ادامه تحریم چه برنامه ای در دستور کار است با رفع آن ملی مس برای حضور جهانی چه خواهد کرد؟
 
از سویی دیگر اگر اتفاقی غیر قابل پیش بینی مثل شیوع کرونا رخ داده و بازار جهانی مس با تغییرات همراه شود، برنامه این شرکت چه خواهد بود. یک تغییر در بازار جهانی و کاهش قیمت می تواند برنامه های توسعه ای این شرکت را دستخوش تغییر کند اما شاید بهتر باشد در کنار توجه به بالادست زنجیره مس، فملی در برنامه های جدید خود به دنبال ایجاد ارزش افزوده جدید باشد و به سراغ تکمیل زنجیره برود.

باید دید با ماندگار شدن سعد محمدی در این مجموعه برنامه مانند گذشته پیش می رود یا تغییرات جدیدی اعمال خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز