پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
تیتر20 بررسی می کند؛
تیتر20 - این روزها خبر ورود هلدینگ زر به عرصه خودروسازی به سوژه ای داغ تبدیل شده و نظرات مختلفی در مورد آن مطرح می شود، به نحوی که برخی معتقدند زرخودرو می تواند به عنوان قطب جدید صنعت خودرو کشور خود را معرفی کند .

اصل ماجرا اما چیست؟ هفته گذشته اعلام شد گروه صنعتی پژوهشی زر که با زرماکارون نزد ایرانی ها مشهور است، با تشکیل شرکتی به نام زرخودرو قصد دارد در آینده به عنوان خودروسازی جدید فعالیت خود را در کشور آغاز کند.

آن طور که مهدی امینی، قائم مقام مدیر عامل و عضو هیات مدیره گروه صنعتی پژوهشی زر اعلام کرده، زرخودرو مجوزهای لازم را برای تاسیس کارخانه خودروسازی دریافت و در این راستا ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی ۴۴۰ هکتار را در اتوبان کرج نیز خریداری کرده است. 

به گفته وی، زرخودرو جواز تاسیس برای ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را کسب کرده است.

امینی این را هم گفته که مذاکراتی با چندین برند خودروساز برای همکاری صورت گرفته است. اظهارات وی به ویژه تولید یک میلیون دستگاهی، واکنش های مختلفی را به دنبال داشت. 

برخی معتقدند وقتی ایران خودرو و سایپا با این همه امکانات و قدمت نمی توانند در شرایط فعلی یک میلیون خودرو تولید کنند، زرخودرو نیز قطعا نخواهد توانست.

از آن سو اما برخی نیز بر این باورند که این شرکت با توجه به سابقه مدیریت موفق در صنایع غذایی و دستاوردهای بزرگ در این عرصه به طور حتم توانایی تبدیل شدن به قطب جدید خودروسازی کشور را نیز دارد. 

استدلال گروه دوم اما چیست؟ آنها هم به این موضوع واقف هستند که تولید یک میلیون دستگاه خودرو در شرایط فعلی و با وجود تحریم، بسیار سخت و دور از دسترس به نظر می رسد، اما حرف شان این است که چون پشت این ادعا هلدینگ زر قرار دارد و شواهد نشان می دهد در گذشته نیز این شرکت توانایی آن را داشته تا حتی بسیاری از کارهای سخت و نشدنی در عرصه صنعت را اجرایی کند، پس آنها حتما در این فقره هم که اعتبارشان در میان است فکر همه جای کار را کرده اند.

در واقع آنها معتقدند اگر کسی دیگر ادعای تولید یک میلیون دستگاه خودرو را مطرح می کرد، حتما بلوف زده و غلو کرده است، اما وقتی هلدینگ زر با سابقه حضور پرقدرت در عرصه جهانی و ارتباطات گسترده بین المللی این موضوع را مطرح کرده، پس حتما می توان چنین ادعایی را مورد توجه قرار داد. 

این را که زرخودرو می تواند به هدف تولید یک میلیون دستگاه برسد و تبدیل به قطب جدید خودروسازی کشور شود، زمان مشخص خواهد کرد، اما پرسش اینجاست که برای رسیدن به این هدف چه ابزاری نیاز است.

نخستین قدم این است که زرخودرو هرچه زودتر احداث خط تولید خود را آغاز کند و در سریع ترین زمان ممکن آن را به بهره برداری برساند. البته باید دید آیا این شرکت در همان فاز اول به سراغ ایجاد خط تولید با ظرفیت یک میلیون دستگاه می رود یا ظرفیت کمتری را در شروع کار لحاظ خواهد کرد.

قدم مهم بعدی اما یافتن شریک یا شرکای خارجی است که زرخودرو به واسطه همکاری با آنها بتواند ابتدا به تیراژ اقتصادی برسد و سپس رفته رفته میزان تولید خود را بالا ببرد.

در حال حاضر اطلاعات دقیقی از شرکای خارجی گروه صنعتی و پژوهشی زر در پروژه تولید خودرو دردست نیست اما با وجود ارتباطات بین المللی گسترده این شرکت به سبب صادرات مستقیم و غیر مستقیم به بیش از ۸۰ کشور دنیا و آشنایی با حوزه ارتباطات بین الملل یافتن شرکای معتبر خودرویی برای این شرکت چندان سخت به نظر نمی رسد.

البته احتمال دارد به سبب تحریم ها موانعی پیش پای راه اندازی این کارخانه وجود داشته باشد اما چون احداث کارخانه زرخودرو دو تا سه سال طول خواهد کشید، شاید اصلا تا آن زمان برجام احیا و تحریم نیز لغو شود، بنابراین دست این شرکت برای انتخاب شریک بسیار بازتر خواهد بود.

هرچند منطقی به نظر می رسد در شرایط کنونی هم مدیران این هلدینگ برای خودروساز شدن محاسبات لازم را انجام داده باشند.



     

ارسال نظرات
موضوعات روز