جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
تیتر20 بررسی می کند؛
پافشاری روی الگوهای تکراری و تعصب ناشی از خودمحوری در برخی از فروشگاه های زنجیره ای، در دراز مدت می تواند به نارضایتی و از دست دادن مشتریان و تامین کنندگان منجر شود.
کد خبر: ۵۷۱۰۷
لزوم تغییر نگاه مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای / فصل نوین به دور از رفتارهای دیکتاتور گونه و روش های سنتی
تیتر20 - فروشگاه‌های زنجیره‌ای در چند سال گذشته یک رشد انفجارگونه‌ای را پشت سر گذاشتند و هزاران شعبه از این فروشگاه‌ها در سرتاسر کشور ایجاد شد و به نوعی صنعت خرده‌فروشی کشور وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شد، اما متناسب با این رشد، از برخی از جوانب فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای غفلت شد که این موضوع، مشکلاتی را به وجود آورد.

در این رابطه جنبه‌های نظیر کشش بازار، اهمیت فروش آنلاین،گران شدن قیمت ملک برای تاسیس شعبه جدید،اعطای امتیازات لازم برای فرانچایز و به وجود آمدن فضای رقابتی، از جمله مسائلی بودند که باعث شدند، روند رو به رشد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کند شود و حتی برخی از فروشگاه‌ها نیز تعطیل شدند، این درحالیست که تغییر روند حرکتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خوبی در بازیگران بزرگ این عرصه قابل مشاهده بود.

می‌توان گفت، تقریبا درکمتر از یک دهه‌ای که از عمر فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای نوین به صورت رقابتی می‌گذرد، آنها در این راه با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بودند، اما حال با توجه به تجربیاتی که صنعت خرده‌فروشی طی این سال‌ها با آن روبرو بوده، باید شاهد ورق خوردن فصل نوینی از فعالیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشیم.

در قدم اول باید سیستم مدیریتی این فروشگاه‌ها از حالت سنتی خارج شده و به روز شود، بر این اساس مدیران خوش‌فکر، دارای نگاه سازمانی و ساختارمند باید مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بر عهده بگیرند. به بیان دیگر،صاحبان فروشگاه های زنجیره ای باید  مدیرانی سرکار بیاورند که به ارزش‌های جدیدی باور داشته باشند، تا بتوانند فروشگاه‌ زنجیره‌ای تحت مدیریت خود را از وضعیت فعلی خارج کرده و با بهبود عملکرد روبرو شوند. 

در مدیریت نوین فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ بازخورد نقش اساسی دارد. این بازخورد از کنش های میان کارکنان و یا چیزی که در ارتباط با مشتریان بیرونی وجود دارد، در جریان است. مدیر موفق در سیستم مدیریت نوین فروشگاه‌های زنجیره ای، تمامی بازخوردها را دریافت کرده و آن ها را مورد آنالیز و بررسی قرار می دهد. 

مدیریت نوین باید مشاهده کند با هر نوع تصمیم‌گیری چه نتایجی به بار آمده است. این درحالیست که پافشاری روی الگوهای تکراری و تعصب ناشی از خودمحوری، در دراز مدت می تواند به نارضایتی داخلی و از دست دادن مشتریان برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر شود، بنابراین باید این الگوها به طور کامل کنار گذاشته شوند.

در نهایت نیز مدیریت جدید حاکم بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به بازخوردهایی که دریافت می‌کند به ارزیابی مدام خود بپردازد، تا نقاط ضعف خود را اصلاح کرده و نقاط مثبت خود را تقویت کند، تنها از این راه است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند در ادامه به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند، که در این رابطه  تغییر شیوه مدیریت در این بنگاه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.


علاوه بر اینکه مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید از حالت سنتی خارج شود، در قدم دوم ساختارهای سنتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز باید تغییر پیدا کند، به طوریکه این بنگاه‌ها باید مدیریت برند و ارتباط با مشتریان قویی داشته باشند و مشتری مداری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

به بیان دیگر در این فصل نوین از حیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای، آن‌ها نیاز دارند که یک تغییر نگاه جدی نسبت به مشتری داشته باشند و به نوعی مشتری‌مداری را به صورت عملی اجرا کنند.

در این رابطه باید در ساختار فروشگاه‌های زنجیره‌ای تغییراتی شکل گیرد و ساختار از حالت سنتی خارج شده و به روز شود، بر این اساس آن وقت در حوزه مشتری مداری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید متغیر‌های نظیر همدلی با مشتری، استخدام نیروهای آشنا با فرهنگ مشتری مداری، تحلیل سوابق تعاملات مشتریان، سهولت تعامل مستقیم با مشتریان، ایجاد ارتباط بین عملکرد کارکنان و فرهنگ مشتری مداری و جبران خسارات مشتری، را در ساختار خود به کار گیرند، تا بتوانند در مقوله مشتری‌مداری عملکرد خوبی از خود برجای بگذارند.

در حوزه تامین‌کنندگان نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید یک تغییر نگاه داشته باشند، با توجه به اینکه طی شش سال اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توسعه قابل توجه‌ای روبرو بوده‌اند، برخی از برندها دیدگاه‌های دیکتاتورگونه‌ای را به خصوص در بحث تامین کنندگان و شعب فرانچایزی پیدا کرده‌اند که این موضوع باعث خدشه‌دار کردن برند آن فروشگاه‌ زنجیره‌ای خواهد شد.

بنابراین اینکه تنها از برخی از برندهای کالایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده شود و یک فضای انحصار گونه ایجاد شود، در حال حاضربه هیج عنوان نمی‌تواند باعث رونق فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شود.

 در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بحث تامین‌کنندگان باید یک فضای رقابتی را ایجاد کنند، تا مشتریان خود از بیشترین تنوع برای انتخاب برخوردار باشند، تنها در چنین صورتی است که مشتری مداری نیز می‌تواند در صنعت خرده‌فروشی محقق شود، اگر در این بخش نیز همچنان قرار باشد، همان مدیریت سنتی حاکم باشد، قدر مسلم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که چنین رویکردی را دنبال کنند، قافیه رقابت را به رقبای خود خواهند باخت.

ارسال نظرات
موضوعات روز