دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
تیتر20 بررسی می کند؛
الزام خودروسازان کشور به رعایت استاندارد آلایندگی یورو6 در حالی از سوی نهادهای دولتی مطرح شده که هنوز زیرساخت های سوختی این پروژه در کشور فراهم نیست و خودروسازان نیز به دلیل تحریم، آمادگی پاس کردن آن را ندارند.
کد خبر: ۵۸۳۹۳
استاندارد یورو6 با کدام سوخت؟
تیتر20 - از سال ها پیش همواره بین خودروسازان و نهادهایی مانند سازمان خفاظت محیط زیست بر سر استاندارد آلایندگی بحث وجود داشته و این ماجرا هنوز هم ادامه دارد.

سازمان محیط زیست و البته برخی دیگر از نهادها معتقدند خودروهای داخلی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند، بنابراین باید به واسطه ارتقای استاندارد، از تاثیر آن کاست. اصل این موضوع که خودروهای داخلی در آلودگی هوا نقش دارند و باید استانداردشان ارتقا بیاید، حرف درستی است، منتها مسئله اینجاست که برای دستیابی به استانداردهای جهانی قوی در آلایندگی، نیاز به هماهنگی میان خودروسازان و وزارت نفت است.

 در واقع برای ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی، علاوه بر تولید محصول متناسب با این استاندارد، سوخت مناسب هم موردنیاز است. در همین داستان استاندارد آلایندگی یورو6 نیز ماجرا از همین قرار است، چه آنکه با وجود عدم تامین سوخت مناسب، بر تولید خودرو با استاندارد موردنظر اصرار می شود. 

تردیدی وجود ندارد که ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو6، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، اما این پروژه وقتی پیش خواهد رفت که سوخت یورو 6 هم در دسترس باشد. 

این در حالی است که جایگاه های سوخت کشور در حال حاضر به صورت کامل حتی به بنزین یورو5 هم دسترسی ندارند. بنابراین اگر قرار بر تولید خودرو یورو 6 بدون تامین سوخت مناسب باشد، عملا کاری از باب کاهش آلودگی پیش نمی رود.

 تجهیز خودروها به استاندارد یورو6 بر قیمت تمام شده خودرو می افزاید و هزینه آن را باید مشتری بدهد. در این شرایط طبعا اگر سوخت مناسب تامین نشود، عملا مشتریان بابت هزینه ای که کرده اند نفع خاصی نخواهند برد.

 از همین رو بهتر است بین خودروسازان و وزارت نفت هماهنگی لازم بابت ارتقای استاندارد سوخت خودروها به یورو6 ایجاد شده و پس از آن طرفین وارد فاز اجرایی شوند.

 در گذشته این دو با یکدیگر بر سر ارتقای استاندارد اختلاف نظر داشتند و خودروسازان معتقد بودند ابتدا باید سوخت مناسب تامین شود و وزارت نفت این را بهانه می دانست و معتقد بود خودروسازان بدون توجه به وضع سوخت باید نسبت به تولید محصول استاندارد اقدام کنند.

به اعتقاد خودروسازان، اگر در محصولی با استاندارد مثلا یورو6، سوختی با استاندارد کمتر استفاده شود، موجب وارد آمدن آسیب به خودرو خواهد شد. با این حال مسوولان وزارت نفت این موضوع را بهانه خودروسازان برای عقب انداختن تولید محصولات با استاندارد روز می دانند.

هرچه هست، در حال حاضر هماهنگی لازم بین خودروسازان و وزارت نفت بر سر مسئله ارتقای استاندارد آلایندگی وجود ندارد و به نظر می رسد این موضوع چندی دیگر با توجه آغاز پدیده وارونگی هوا و اوج گیری آلایندگی، باز هم به محل جدل تبدیل خواهد شد. 

جدا از اینکه حل این چالش نیاز به برنامه ریزی مشترک و اقدامات هماهنگ خودروسازان و وزارت نفت دارد، مسئله دیگر اینجاست که همه راه های کاهش آلایندگی به ارتقای استاندارد ختم نمی شود.

 در حال حاضر یکی از معضلات اصلی در ماجرای آلودگی هوا، تردد چند میلیون دستگاه خودرو فرسوده است که سهم زیادی در ناپاکی هوا دارند.

 با این حال اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده مدت هاست تقریبا به کما رفته و فرسوده ها آزادانه تردد می کنند و ضمن آلوده کردن هوا، کلی سوخت نیز هدر می دهند. از همین رو به نظر می رسد ازسرگیری اسقاط خودروهای فرسوده کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا خواهد کرد و در کنار آن، ارتقای استاندارد نیز می تواند تا حد زیادی از این بحران عظیم بکاهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز