پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران وضعیت شبکه توزیع، تامین مالی، موانع صادرات و تامین انرژی را از مهم‌ترین چالش‌های صنعت پوشاک در سال جاری عنوان کرد و گفت: هر روز شاهد شکل‌های مختلف و جدید قاچاق هستیم و قاچاق سهم قابل توجهی از این کیک کوچک شده را گرفته است.
کد خبر: ۶۱۹۳۹

تیتر۲۰- مجید افتخاری با بیان اینکه بزرگترین گلوگاه رشد صنعت پوشاک شبکه توزیع است، اظهار کرد: شبکه توزیع پوشاک از بیماری رنج می‌برد و مصرف کننده از این وضعیت آسیب می‌بیند. چرا که سبد مصرفی خانوار کوچک شده و امکان خرید مانند گذشته را ندارند. بنابراین افراد میزان یا دفعات خرید خود را کم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مصرف کننده بین اولویت‌های خوراک، مسکن و پوشاک، می‌تواند با پوشاک مدارا کند، گفت: از طرف دیگر هر روز شاهد شکل‌های مختلف و جدید قاچاق هستیم و قاچاق سهم قابل توجهی از این کیک کوچک شده را گرفته است. در این میان چشم‌اندازی هم برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد.

افتخاری برخی از راه‌های فروش قاچاق را قاچاق کالای استوک، کیلویی، بنگلادشی و فروش‌های اینترنتی عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد قاچاقچی در امنیت است و بخش قابل توجهی از بازار را گرفته است. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سهم تولیدکنندگان ممکن است در آینده تولید پوشاک دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. در حال حاضر هم سوددهی تولید در کشور پایین‌تر از سود روزشمار بانک است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به فعالیت بانک‌هایی که نام آن‌ها در اقتصاد بانک نیست، تصریح کرد: کار این بانک‌ها این است که مثل جاروبرقی سرمایه سطح جامعه را جمع می‌کنند و با آن سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز می‌کنند. در اصل این بانک‌ها، بنگاه‌هایی هستند که اجازه تامین مالی از مردم دارند. این بنگاه‌ها کل حجم نقدینگی را جذب و تورم ایجاد می‌کنند و وضعیت را به سمتی بردند که تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه هیچ کارگری با رقمی که امسال برای دستمزد اعلام شده، حاضر به کار نیست، گفت: واحدهای صنفی مجبورند مبالغ بالاتری پرداخت کنند. علاوه بر این، افزایش اجاره‌بها و نرخ ارز هم باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است. این وضعیت در کنار کاهش قدرت خرید مردم، به تولیدکننده فشار می‌آورد. در این شرایط برای تعادل بازار یا قاچاق افزایش پیدا می‌کند یا کیفیت کالاهای داخلی کاهش می‌یابد.

افتخاری با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند در این شرایط به جای بازار داخل بر صادرات تمرکز کنید، تصریح کرد: این در حالی است که مکانیزم مناسبی برای صادرات وجود ندارد و حتی امکان باز کردن ال‌سی که اساس و پایه تجارت است نیز وجود ندارد و بعد هم مشکلات انتقال پول وجود دارد. مجموع این شرایط نگرانی‌هایی برای مهاجرت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. همانطور که در حال حاضر هم شاهد سرمایه‌گذاری و مهاجرت فعالان اقتصادی به ترکیه و دیگر کشورهای همسایه هستیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران قطعی برق و گاز در فصل تابستان و زمستان، تامین مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز را نیز از  دیگر چالش‌های صنایع عنوان کرد و گفت: کارت اعتباری هم روش مناسبی نداشت و محقق نشد، چراکه بانک پیشنهاد داد ۲۰ درصد سود بردارد و پول را نیز دو ماه بلوکه کند که برای تولیدکننده صرفه نداشت./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز